خانه » مقاله ها » مقاله های یوگا » ۶-یوگا و درمان اسکیزوفرنی
۶-یوگا و درمان اسکیزوفرنی

۶-یوگا و درمان اسکیزوفرنی

قسمت ششم
جانت اسکات، استرالی

مزایای یوگا برای مبتلایان به اسکیزوفرنی
کاهش استرس از راه تمرین یوگا برای تمام انسانها سودمند است. مبتلایان به اسکیزوفرنی اغلب تحت فشار فزاینده ناشی از بیماری و آثار ثانوی آن هستند. حملات حاد روانی اغلب توسط رویدادهای پر استرس رخ می دهند. اگر انسان بتواند اضطراب و تشویش خود را از راه تمرین یوگا بکاهد، سطح عمومی استرس زمینه نیز کاهش می یابد.
فرد مبتلا به اسکیزوفرنی اغلب به بروز علائمی از حالات به شدت راجاسیک (انرژی محرک)، تحرک، بی قراری و آشفتگی می پردازد. وضعیت پایه و تمرکز دهنده (sadhana) در یوگا می تواند تمام انرژی وی را به سوی وضعیتی آرامش بخش و قابل کنترل هدایت نماید. گهگاه ممکن است بیمار در وضعیت شدیدا تاماسیک (سکون و کرختی)، افسردگی، انفعال و رخوت فرو رود. تمرینات برونگرا-مدار و انرژی بخش می توانند این رخوت روحی و جسمی را برطرف نماید.
بسیاری از افراد در ابتدا جذب کلاسهای یوگا به عنوان واحدی اجتماعی می شوند. این مسئله می تواند برای فردی درونگرا و خجالتی چون یک انگیزه تلقی گردد. اگرچه یوگا عموما تمرین خود آگاهی و مشاهده خود محسوب می شود، محاورات و دروندادهای دلگرم کننده در مواقع لازم می تواند حتی یوگا آموز گوشه گیر و منزوی را نیز تشویق به عمل گرداند.
این مسئله دارای اهمیتی ویژه است که آگاهی یوگا آموزان در کلاس به سوی درک احساسات و اثرات تجربی آنها هدایت گردد. یوگا آموز اغلب بدن خود را چون یک بیگانه و خارج از محدوده کنترل خود حس می کند. ادغام حرکتهای مفصلی آرام و پیوسته با حسهای لمسایی و دیداری می تواند موجب افزایش آگاهی و هماهنگی گردد. این مسئله نیز دارای اهمیت است که زمانی طولانی را صرف تمرین یک حرکت نکنید، زیرا یوگا آموز بر روی یک حرکت تکراری تثبیت می شود. تمرین یوگا توسط دوست یا همسر فرد بیمار در زمان مناسب نیز می تواند در ایجاد حس هماهنگی دلگرم کننده و رویه برونگرایانه وی بسیار سودمند باشد. ضروریست این عمل توسط مربی به نحوی دقیق هدایت گردد تا چهارچوب فردی هر یک از یوگا آموزان همچنان امن و مصون باقی بماند.
کارما یوگا نیز در صورتی که در زمان صحیح خود معرفی گردد، می تواند یوگا آموز را در عمل و عقیده راسخ گردانیده و انرژی وی را در مسیر تولید و زایایی هدایت نماید. کارما یوگا عبارتست از آگاهی بر هر حرکت و عدم تعلق و وابستگی به نتیجه عمل. این عمل باید در نظر فرد معنا دار باشد تا در مراحل اولیه، اعتماد به نفس و انگیزه وی افزایش یابد.
(Kirtan) روشی قدرتمند برای افزایش تمرکز و پیشرفت در درک ریتم و ماهیت لطیف اصوات است. باید توجه داشت که این تمرین در حالت پایه ای خود باقی بماند. طبیعتا مزایای دیگر آن لذت بخشی، ایجاد تجربه ای رضایتبخش و افزاینده حس سلامتی یوگا آموزان است.
اقدامات پیشگیرانه را در قسمت بعد ملاحظه بفرمایید
مترجم: سارا آشیان
منبع: سایت بیهار
september1997

از سری مقالات سایت موسسه یوگای علمی نوا

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

http://www.yogaacademy.ir/

۲ نظر

  1. مقاله مفید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*