خانه » مقاله ها » مقاله های یوگا » فوائد حرکات معکوس در یوگا
فوائد حرکات معکوس در یوگا

فوائد حرکات معکوس در یوگا

– نیروی جاذبه زمین همواره بر روی بدن اثر کرده و تمام اعضای بدن را به سمت زمین می کشد. در حرکات معکوس , بدن تغییر وضعیت کامل می دهد.بطوریکه پاها به سمت بالا و سر به سمت زمین قرار می گیرد. در نتیجه گردش خون در پاها کاهش یافته و متوجه سر و صورت می شود.

– خستگی بدن را کاهش داده , سموم و مواد زائد را از بدن خارج می کنند.

– گردش خون را در کمر , پشت و شکم بهبود می بخشند.به انقباض اندامهای شکمی کمک می کنند.حرکات معکوس بر روی دستگاه تنفسی , گردش خون , عصبی و غدد اثر سودمند می گذارند.

– افرادی که از سرماخوردگی , آسم , تپش قلب , بیخوابی , ترس , تنبلی , بی حالی , خستگی , کم خونی , گردش خون نامناسب , یبوست , ضعف عمومی , نشاط کم , هورمون نامتعادل , اختلالات قاعدگی و… رنج می برند می توانند از این حرکات بهره مند شوند.

– حرکات متنوع ساروانگاسنا به بهبود تعادل در شیرشاسانا (حرکت روی سر ) کمک می کند.نیروی اراده را تقویت می کند و باعث اعتماد به نفس و شادابی و سرزندگی می شود.

– به غیر از زمان قاعدگی ,حرکات معکوس باید به طور منظم انجام شود تا خونریزی را تنظیم کند و اندامهای زنانه را سالم نگه دارد.

– بسیاری از افراد آساناها را انجام می دهند ولی حرکات معکوس را حذف می کنند .این کار بسیار اشتباهی است.حرکات معکوس ستون تمرین آساناهاست.

– حرکات معکوس سوخت و ساز بدن را کنترل می کند, فشار خون را تنظیم می کند و سطح قند و تعادل شیمیایی بدن را در حد مناسب نگه میدارد.تعادل احساسی ایجاد کرده و مغز را تازه نگه میدارد.

– خانمها توجه نمایند در زمان عادت ماهیانه حرکات معکوس را انجام ندهند.

 

تالیف : کمیته آموزش انجمن ورزش یوگا

 

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

http://www.yogaacademy.ir/

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*