خانه » مقاله ها » مطالب مفید و پندآموز » روز خودت را بساز
روز خودت را بساز

روز خودت را بساز

بنام حضرت دوست
۱-    پرده ها را کنار بزنید
موقع خواب نیمی از پرده پنجره تان را جمع کنید. به این طریق نور طبیعی خورشید به مغزتان سیگنالهائی میفرستد که باعث ترشح ناگهانی آدنالین میشود. این تغییر هورمونی نشانه زمان بیداری برای بدنتان است. پیشنهاد میشود شب زمانی بخوابید که وقتی نور خورشید از پنجره تان داخل شد و بدن تان را بیدار کرد هفت ساعت خوابتان تکمیل شده باشد اگر این برنامه را ادامه دهید شما خواهید توانست بیشتر از زنگ ساعتتان روی ساعت بیولوژیک بدنتان حساب کنید.
۲-    ساعت را جلو بکشید.
ساعتتان را ۱۵ دقیقه زودتر کوک کنید. به این طریق لازم نیست که از روی تختتان بپرید و روزتان را با عجله شروع کنید. میتوانید کمی دراز بکشید و به آرامی بلند شوید. به بدنتان کش و قوس دهید. در مورد اینکه چه کاری میخواهید انجام دهید فکر کنید. خودتان را ازنظر ذهنی همانند جسمتان برای شروع روز آماده کنید. همه دقایقی را که در تختتان قبل از بیدار شدن بقیه میگذرانید فقط به خودتان اختصاص دارد.
۳-    به بدنتان کش و قوس دهید.
برای ۱۵ ثانیه بدن تان را تماماً کش وقوس دهید. این کار را حتی قبل از باز کردن چشمهایتان انجام دهید. از کشش انگشتان تان شروع کنید سپس دستها و مچهای دستتان و ساعد و در آخر بازویتان و بعد انگشتان پای تان کشش ایجاد کنید و در آخر گردن و کمرتان. ایجاد کشش شما را برای بیرون آمدن ازتخت خواب آماده میکند. با این کار ماهیچه ها و مفصلهایتان را نرم میکنید و جریان خون تان را افزایش میدهید و اکسیژن را به تمام بافتهای بدنتان میرسانید.
۴-    خودتان را ویتامینه کنید.
هر روز صبح یک قرص ویتامین را کنار چای تان بگذارید تا یادتان بماند که آن را بخورید.
۵-    موسیقی گوش کنید.
۵ تا ۱۰ دقیقه از هر روز صبحتان را موسیقی گوش کنید. این کار اجازه میدهد تا افکار خلاقی که در طول شب در حال شکل گرفتن بوده است تبدیل به برنامه وعمل شود.
۶-    زیر دوش حمام بنشینید.
زیر دوش آب گرم حمامتان بشینید تا قطرات آب به کمرتان ضربه بزند. این کار آرامش دهنده و انرژی دهنده است همانند ماساژ آبی. پس از ۲ دقیقه بلند شوید و شستن را شروع کنید.
۷-    یادداشت شور انگیزی بخوانید.
هر روز صبح یک نوشته برانگیزنده و شورانگیز بخوانید. مورد دیگر اینکه از یک ذکر روحیه بخش استفاده کنید یا شعری را از حفظ بخوانید. این کار به تمرکز شما کمک میکند.

۸-    هیچ تصمیمی نگیرید.
برای داشتن صبحی با آرامش واقعی تعداد تصمیمهایتان را به صفر کاهش دهید. برای این کار از این دو راه بروید. اول تصمیمگیریهای صبح تان را شب قبل انجام دهید. چه لباسی بپوشید چه چیزی برای صبحانه بخورید چه مسیری برای رفتن به کار انتخاب کنید و غیره. دوم تا جائی که میتوانید از یک برنامه همیشگی استفاده کنید. لازم نیست که هر روز صبح صبحانه جدول زمانی یا آداب حمام کردن متفاوتی از صبح قبلی داشته باشید.
۹-    فرزندتان را آرام بیدار کنید.
هیچ چیزی به اندازه بیدار کردن یک بچه خسته دبستانی و یک بچه راهنمائی خواب آلود در صبح استرس زا نیست. روی تخت اش بنشینید و با آرامی موهایش را نوازش دهید تا بیدار شود یا اگر طرف تان بچه خیلی کوچکی است کنارش دراز بکشید و با در آغوش کشیدن اش بیدارش کنید.
۱۰-     قهوه یادتان نرود.
اگر چه قهوه نوشیدنی رایج صبحانه ما نیست اما پزشکان توصیه میکنند از خواص انرژی بخش این نوشیدنی غافل نشویم. اگر اهل نوشیدن قهوه هستید قهوه ای خالص و عالی بخرید و دو برابر مقداری که همیشه استفاده میکردید را داخل قهوه ساز بریزید. بوی قهوه غلیظ و واقعی شما را هم چون قلابی که از پشت به لباستان گیر است از تخت خوابتان بیرون میکشد. اگر عادت به کافئین دارید صبح بهترین موقع مصرف آن است. کافئین محرک سیستم مرکزی اعصاب است شما را از خواب بیدار میکند و فعالیت بدنی تان را افزایش میدهد. حتی کافئین شادمانی و آرامش و تمرکز را بهبود میبخشد که باعث افزایش درک مساله طبقه بندی اطلاعات و در نهایت قدرت حل مشکلات میشود.
۱۱-    زبان تان را هم مسواک بزنید.
زبان تان را برای ۱ دقیقه مسواک کنید. هیچ راهی بهتر از این برای خلاص شدن از بوی دهان در اول صبح نیست قبل از همه اینها باید بدانید که بیش از ۳۰۰ نوع باکتری در طول شب در دهانتان رشد میکنند. به نظرتان مسواک کردن سریع دندان میتواند همه آنها را نابود کند؟

منبع : سایت دانش یوگا

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

http://www.yogaacademy.ir/

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*