خانه » مقاله ها » مقاله های یوگا » ۱-تاثیر یوگا بر آسم (تنگی نفس)
۱-تاثیر یوگا بر آسم (تنگی نفس)

۱-تاثیر یوگا بر آسم (تنگی نفس)

قسمت اول 

جی. بی. گوپتا (سخنران)، جی. سی. سپاها ( استاد و رئیس بخش دانشگاه)، آی. منون (دانشجوی دکترا)، اس. کی. تیواری (استاد مشاور)، گروه پزشکیِ دانشگاه پزشکی JNM، رایپور.
image
تمرینات یوگا قدمت بسیاری دارند و فرد را قادر می سازند کارکردهای خاصی از بدن مانند دستگاه اعصاب خودکار را تحت کنترل درآورد. برخی بر این باورند که انسان می تواند فرآیندهای خاص متابولیک-درون¬ ریز را نیز کنترل کند تا به ابرآگاهی دست یابد. اگرچه یوگا اساسا روشی برای درمان بیماری ها نیست، می توان متونی یافت که به ارزش های شفابخش و پیشگیرانه آن در ارتباط با بعضی بیماری ها مانند فشارخون بالا، دیابت شیرین، آسم برونش ها، زخم های گوارشی و غیره اشاره دارند.
image

در حالت طبیعی دریافت های حسی ما از محرک های بیرونی منجر به واکنش های هیجانی و ذهنی می شوند. در نتیجه این محرک های حسی واکنش های محور هیپوتالامیک-هیپوفیز- فوق کلیه به صورت تغییرات فیزیولوژیکی از قبیل تعریق، پرکاری قلب، تپش قلب، افزایش فشار خون ، غیره و در برخی بیماران (شاید فقط در مبتلایان به آسم) انقباض مجاری تنفسی بروز می یابد. روش های یوگا سبب رهایی می شوند. رهایی یعنی عدم دریافت یا عدم واکنش به داده ها یا محرک های بیرونی. روش های یوگا، اگر رهایی به همراه داشته باشند، تغییرات فیزیکی شیمیایی ذکر شده را متوقف خواهند ساخت. بنابراین یوگا به تغییر واکنش های ذهنی و هیجانی کمک می کند و آنها را از طریق محور هیپوتالامیک متعادل می سازد. این امر خود می تواند هومئوستاز یا تمایل بدن به حفظ تعادل و ثبات را که پیشتر مخدوش شده است را به حالت طبیعی باز گرداند.
image
اخیرا آزمایشی به منظور مطالعه تاثیر چند تمرین یوگا برای بهبود بیماری آسم ، بر روی آزمون های عملکرد تهویه ای ریه ها و ویژگی های بالینی بیماران مبتلا به آسم صورت گرفته است.

داده ها و روش ها
۲۷ نفر زن و مرد که از میان آن ها ۱۹ نفر مبتلا به آسم خارجی (آلرژیک) و۸ نفر مبتلا به آسم داخلی (غیر آلرژیک) بودند، به۳ گروه تقسیم شدند:

گروه اول شامل ۱۲ بیمار بود که فقط در زمان حمله دارو مصرف می کردند.
گروه دوم از۱۱ نفر تشکیل شده بود که با برونکودیلاتور (داروهای بازکننده برونش ها) کنترل می شدند و در صورت عدم مصرف دارو، بیماری شان عود می کرد.
گروه سوم متشکل از ۴ بیمار بود که حمله هایشان حتی با مصرف برونکودیلاتور کافی به کنترل در نمی آمد.
image
همه افراد به مدت ۶ هفته توسط مربیان متخصص یوگا در مرکز یوگاویدیالایای رایپور آموزش دیدند و پس از آن، تمریناتی را که آموخته بودند را در خانه ادامه دادند. این تمرینات شامل جالا نتی کریا، کنجال کریا واسترا داوتی (‌روش پاک کردن دستگاه گوارش بوسیله بند کتانی‌) و پرانایاما بودند. در طول دوره آزمایش، بیماران دارویی مصرف نمی کردند و برونکودیلاتورها تنها هنگام حملات حاد به آنها داده می شد.

ظرفیت نیروی حیاتی (FVC)، حجم تنفسی با فشار در ثانیه (FEV)، نسبت این دو به هم (FEV1/FVC) و حداکثر ظرفیت تنفسی (MBC)، پیش از دوره، هفته ای یک بار در طی دوره، و درپایان دوره در هفته ششم بررسی شدند. از نمودارهای اکسپیروگراف برای تخمین این آزمون ها استفاده شد. ارزیابی بالینی از بهبود وضعیت بیمار از طریق ارزش گذاری قراردادیِ میزان کاهش در علائم بیماری قبل و بعد از تمرینات یوگا صورت گرفت.
تحقیق انجام شده را در قسمت بعد ملاحظه بفرمایید
مترجم: مهدی رحیمی
ویراستار: طاهره کیائی
منبع: سایت بیهار

از سری مقالات سایت یوگای علمی نوا

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

http://www.yogaacademy.ir/

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*