خانه » مقاله ها » مقاله های یوگا » درمان سندرم پریفورمیس با یوگا
درمان سندرم پریفورمیس با یوگا

درمان سندرم پریفورمیس با یوگا

سالها پیش در اثر آسیب در ورزش های رزمی دچار مشکل سیاتیک شدم . به پزشکان متعددی مراجعه کردم که سرانجام آن را سندرم تحت فشار و درگیرشونده ی عضله ی پریفورمیس و عصب سیاتیک تشخیص دادند . من همه ی روش های معمول برای درمان از جمله درمان های فیزیکی ، ماساژ ،ماساژ موضعی و هر چیز که به فکرم می رسید را امتحان کردم ولی همه آنها با عدم موفقیت همراه بود . سرانجام به نظر می رسید یا باید درد را تحمل کنم یا جراحی کنم که هیچ تضمینی برای موفقیت آن نیز وجود نداشت . تا اینکه روزی سر از کلاس یوگا در Ann Arbor YMCA در آوردم .
به یاد می آورم که چقدر از نحوه ی متفاوت و دشوار کلاس یوگا تحت تأثیر قرار گرفتم . گرچه از زمانی که ورزش می کردم ، به تمرین فیزیکی سخت عادت داشتم ،اما در یوگا با بدن مان به شیوه ای کار می کردیم که هرگز قبلاً تجربه نکرده بودم و حرکات دقیق و کارکرد عضلانی را تجربه کردم که در روش های دیگر ورزشی ندیده بودم . نه تنها بعد از اولین کلاس ، احساس فوق العاده ای داشتم ، بلکه در کمال تعجب ، روز بعد از تمرین ، درد سیاتیک من تا حد قابل توجه ای بهبود پیدا کرده بود . با این جمع بندی ، شرکت منظم در کلاس های YMCA ( و بعد در زیر زمین یک کلیسا ) را شروع کردم . مادامی که کلاس یوگا می رفتم ، دیگر درد سیاتیک اذیتم نمی کرد . با این ذهنیت بیایید نگاهی به سندرم پریفورمیس بیندازیم .
سندرم پریفورمیس :
سندرم پریفورمیس با درد در باسن /مفصل ران که ممکن است به شکل سیاتیک در ساق منتشر شود ، مشخص می شود . این سندرم به نظر می آید از اسپاسم پریفورمیس ناشی می شود که باعث تحریک عصب سیاتیک که از میان عضله می گذرد ، می شود . اسپاسم در پریفورمیس می تواند با آسیب ورزشی یا دیگر صدمات تسریع شود . نکته ی اصلی درمان شامل کشش پریفورمیس و گرداننده های خارجی مجاور مفصل ران است ، در موارد تمرد ، با جراحی ، عضله ی محکم شده را آزاد می کنند .
سفتی یا عدم تقارن در عضله ی پریفورمیس می تواند موجب عدم تعادل چرخشی لگن شود . این مسئله به نوبه ی خود می تواند از طریق روند “ریتم مفصلی” به عدم تعادل بالاتر ستون فقرات منجر شود .
image

شکل ۱ تصویری از ارتباط عصب سیاتیک با عضله ی پریفورمیس است . تقریباً در ۸۰% مواقع ، عصب از جلوی عضله عبور می کند ، از زیر پریفورمیس خارج می شود . عصب سیاتیک می تواند بالای عضله را تقسیم کند ، با یک انشعاب که از میان پریفورمیس عبور می کند و انشعاب دیگر که از جلوی آن عبور می کند . این تنوع در ۱۴ % مواقع رخ می دهد . انواع دیگر شامل عصبی است که تقسیم نشده از میان عضله رد می شود و تقسیمات آن هم از جلو و هم پشت پریفورمیس ( بدون نفوذ به عضله ) عبور می کند . توجه داشته باشید که عصب سیاتیک می تواند حتی ، بدون ایجاد درد یا علائم دیگر ( چنان که معمولاً است ) در عضله نفوذ کند . با این وجود ، افرادی از این نوع ، ممکن است در اثر آسیب ، مستعد سندرم پریفورمیس باشند .
انواع ارتباط عصب سیاتیک با عضله پریفورمیس

تشخیص سندرم پریفورمیس از طریق تاریخچه ی دقیق بیمار و معاینه ی فیزیکی ، همچنین نتایج رادیولوژی کامل می شود . معاینه ی فیزیکی شامل آزمون FAIR (flexion, adduction, internal rotation of the hip یعنی : خمش ، نزدیک شدن ، چرخش داخلی مفصل ران ) است .
توجه داشته باشید که دیگر علل درد سیاتیک باید پیش از تشخیص نهایی سندرم پریفورمیس رد شده باشد ( یعنی هیچ دلیل دیگری برای درد سیاتیک وجود نداشته باشد ). از جمله ی این موارد شامل دیسک بیرون زده است که منجر به فشردگی ریشه ی عصب می شود . به همین ترتیب ، آسیب شناسی مفصل ران نیز باید رد شده باشد .
بنابراین اگر دردی از نوع سیاتیک دارید ، برای تشخیص و کنترل ، مطمئن شوید با پزشک متخصص مجربی که متناسب با چنین وضعیتی آموزش دیده باشد ، مشورت می کنید .جهت بازبینی ، وقتی مفصل ران در موقعیت خنثی است ، پریفورمیس ، چرخش بیرونی انجام می دهد ( به بیرون می چرخد ) ، مفصل ران را خم و دور می کند . وقتی هیپ بیش از حدود ۶۰ درجه خم می شود ، پریفورمیس ، یک چرخنده ی داخلی و بازکننده می شود ( و دور کننده می ماند ) . وقتی مفصلی را در خلاف جهت عمل عضله حرکت دهیم ، عضله کشیده می شود.

image
پاریورتا تریکون آسانا و نوع چرخشی سوپتا پادانگشت آسانا ، عضله را با نزدیک کردن و خمش مفصل ران طویل می کند . به همین ترتیب ، پارشوا باک آسانا و مریچی آسانا III ، مفصل ران را نزدیک و خم می کند ، بنابراین عضله کشیده می شود ( که یک باز کننده و خم کننده و دور کننده هنگام خمش هیپ است ) .
شکل ۲٫ کشش پریفورمیس در سوپتاپادانگشتآسانا .

image
شکل ۳٫کشش پریفورمیس در پاریورتا تریکون آسانا .
image

شکل ۴٫ کشش پریفورمیس در ماریچی آسانا III .
image

شکل ۵٫کشش پریفورمیس در پارشواباک آسانا .

image

شکل ۶٫ستوباندا ی حمایت شده – وضعیت بهبود یافته که پریفورمیس را در وضعیت وانهاده نگه می دارد .
http://www.dailybandha.com/

مترجم: لادن خضری

منبع : سایت یوگا علمی نوا

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

 

www.yogaacademy.ir

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*