خانه » مقاله ها » مقاله های یوگا » ۱- مزایای یوگا برای زندانیان
۱- مزایای یوگا برای زندانیان

۱- مزایای یوگا برای زندانیان

قسمت اول

امروزه تمرینات یوگا در بسیاری از زندانهای سراسر دنیا به دلایل مختلف، از جمله کنترل استرس، سلامت عمومی و تسکین بسیاری از نارسایی های جسمانی انجام می شود. اما مهمترین کارکرد یوگا اصلاح شخصیت مجرم است. هدف مقاله ی پیش رو شناساندن جنبه های مثبت این روش به دولتها و مسئولان زندانها می باشد.
مشکلات رایج زندانیان مخصوصا در کشورهایی مثل استرالیا، انگلستان، و آمریکا مانند حیوانی در قفس با امنیت بالا نگهداری می شوند. در این کشورها معمولا زندانیان در اتاقهایی به اندازه ی یک دستشویی معمولی نگهداری می شوند درحالیکه از عزیزان، دوستان و خانواده شان دور بوده و اطرافشان با آدمهایی معمولا نامتعادل، غیر قابل پیش بینی، عصبی و مایوس پرشده است. زندانی مجبور است برای سازگاری با چنین محیطی و زندگی با سایر زندانی ها ی هم بند روشهای متفاوتی را اتخاذ کند. علاوه بر اینها باید فشار و اضطراب جلسات دادگاه، محکومیت و روزهای پس از سپری شدن حبس را هم در نظر گرفت. همچنین آنها باید عناوینی همچون ” مجرم “، ” زندانی ” و ” محکوم ” را تا آخر عمر با خود حمل کنند.
image
همه ی اینها با ایجاد مشکلات زیادی همچون فشار روانی، استرس، خشم، ترس، افسردگی، ناامیدی و بی خوابی، اختلالات گوارشی، فشار خون بالا، اختلالات روده ایی، سردردهای مزمن یا میگرن، انواع حساسیتها، درد کمر و… تاثیرات منفی عمیقی بر لایه های روانی، عاطفی و جسمانی فرد باقی خواهد گذاشت.
عوامل موثر باید بدانیم که ارتکاب جرم در بسیاری از مواقع در اثر تحریکات ذهنی، استرسهای و اغتشاشات درونی و تنشهای حل نشده اتفاق می افتد. زمانیکه تعادل ارتباطی بخش سمپاتیک و پاراسمپاتیک دستگاه عصبی و توزیع هورمونی در بدن به هم می خورد رفتارهای خاصی از فرد سر می زند. صرفنظر از اینکه فرد از نظر علم یوگا ساتویک یا راجاسیک و یا تاماسیک باشد ، وضعیت تعادل هورمونی متفاوت بوده و موادی همچون آدرنالین، نورادرنالین واستیل کولین نقش موثری در کنترل و اجرای تصمیمات روحی و جسمی فرد دارند.
image
یکی از خواص ویژه ی یوگا تعادل بخشی و تنظیم هورمونها است. تمرینات یوگا فعالیتهای جسمانی و ذهنی را انتظام می دهد. کسانیکه قادر به کنترل جسم ، ذهن و عواطف خود هستند نسبت به آنان که این توانایی را ندارند کمتر در معرض ارتکاب جرم قرار خواهند داشت. جرم راه میانبری است برای خالی کردن یک عقده و هوس ، راه میانبری است که قانون را درمی نوردد. جرم، بزهکاری و یا هر الگوی رفتار ضد اجتماعی دیگر از ذهنی بیمار و ضعیف و عواطفی تربیت نشده خبر می دهند. ذهن ضعیف ذهنی است که در آن تعادل احساس بهم خورده. تا زمانیکه این ضعف ذهنی درمان نشود هیچ اقدامی برای مقابله با جرم و بزهکاری موثر نخواهد بود.
یادداشت برداری از فواید انجام دادن تمرینات
image
لازم است مربی گزارشهایی را در قالب پرسشنامه هایی که زندانیان در ابتدای و انتهای یک دوره ی زمانی مشخص ( مثلا آغاز و پایان هر ترم ) پر می کنند داشته باشد. این گزارش ها نه تنها برای شاگردان که حتی برای مسئولان زندان نیز سودمند بوده و امکان تحقیقات آتی درباره ی وضع زندانیان را فراهم می آورد. در زیر به برخی از منافعی که زندانیان از تمرینات یوگا بدست آورده اند اشاره می شود.
لطفا ادامه مطلب را در قسمت بعد ملاحظه بفرمایید.
متر جم:علیرضا محلو
ویراستار:فروزنده شاملو
منبع : سایت بیهار

از سری مقالات سایت یوگای علمی نوا

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

http://www.yogaacademy.ir/

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*