خانه » مقاله ها » مقاله های عمومی » رایحه درمانی یا Aroumatherapy با قدمتی بیش از پنچ هزارسال
رایحه درمانی یا Aroumatherapy با قدمتی بیش از پنچ هزارسال

رایحه درمانی یا Aroumatherapy با قدمتی بیش از پنچ هزارسال

رایحه درمانی یعنی استفاده از اسانس های معطر گیاهی به منظور تحریک سلامت و نشاط در جسم، فکر  و انگیزه ها،رایحه درمانی با قدمتی بیش از پنج هزار سال در حقیقت یکی از قدیمی ترین روشهای درمان است. این روش دردوران باستان به دلیل وابسته بودن انسان به محیط اطرافش برای تغذیه، پوشش و محافظت ایجاد شد. در آن زمان انسان به دلیل اشتیاق و زیرکی در شناخت تمام چیزهای اطراف و شیوه به کارگیری آنها برای بقای خودش، به سرعت روشهایی را برای بدست آوردن غذا، درمان دردها و بیماری های مزمن از طریق گیاهان و عطر‌ها کشف کرد.
آروماتراپی به روش امروزی به وسیله‌ی مصریان آغاز شد. آنها از روش دم کردن برای استخراج روغن ها از گیاهان معطر برای مقاصد پزشکی، درمانی، آرایشی و نیز برای مومیایی کردن اجساد استفاده می کردند. به طور همزمان تمدن های چین باستان نیز برخی عطریات را بدین منظور برای ادای احترام به خدایان استفاده کرده و علاوه بر آن، اسانس‌های معطر به منظور انجام ماساژ درمانی و فشار درمانی نیز به کار گرفته می شد.
آروماتراپی برای قرن ها در هند نیز کاربرد داشته است. درطب آیورودا ( طب قدیمی هند) گیاهان خشک و تازه برای ماساژ آروماتیک به عنوان جنبه‌ی مهمی از درمان مورد استفاده قرار می‌گرفت. در این روش در طب سنتی ایران نیز اعتقاد بر این است که احیای مجدد و استفاده از روغن های معطر توسط ابو علی سینا فیلسوف و طبیب ایرانی انجام پذیرفته است. مطالعات علمی نشان داده‌اند که روغن های ضروری حاوی اجزای شیمیایی  هستند که اثرات ویژه ای بر ذهن و جسم می گذارند.
این روغن ها دارای ترکیب شیمیایی پیچیده بوده ولی عموماً حاوی الکل ، استر‌ها، کتون ها،آلدئیدها و ترپن ها هستند. روغن های فوق حس بویایی ما را به شدت تحریک کرده و بر احساسات ما تاثیر می گذارند. پزشکان در کار با بیمارانی که حس بویایی خود را از دست داده اند متوجه شدند که زندگی بدون بو می تواند منجر به افزایش مشکلات روانی از جمله اضطراب و افسردگی شود. ما توانایی تشخیص چند هزار بوی مختلف را داریم، با بوییدن روغن های معطر، گیرنده های بویایی ما در بینی مان تحریک شده و پیام به مراکز حسی درمغز (سیستم لیمبیک) وارد می شود. این سیستم با قسمت هایی از مغز در ارتباط است که مربوط به حافظه، تنفس، گردش خون و غدد درون ریز(غدد ترشح کننده‌ی هورمون ها) می شود. خواص روغن، بوی آن و اثراتش تعیین کننده چگونگی تحریک این قسمتها هستند، به علاوه سیستم لیمبیک کنترل کننده‌ی خلق و خو، احساسات و یادگیری در مغز نیز می باشد.
آرماتراپی برای رفع استرس، اضطراب و مشکلات روان تنی، دردهای عضلانی و روماتیسمی، اختلالات گوارشی و  مشکلات زنانگی نظیر سندرم قبل از قاعدگی، دردهای قاعدگی و افسردگی پس از زایمان مؤثر است. همچنین مشخص شده است که انتشار عطر اسطوخودوس در محل خواب افراد مسن، سبب افزایش خواب آنان می شود و نیز از طریق درمان با شیرین بیان یا اسطوخودوس همراه با کدوتنبل جریان خون اندام‌های تولید مثل در مردان بهبود یافته و در ناتوانی جنسی مؤثر است.

منبع : سایت دانش یوگا

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

http://www.yogaacademy.ir/

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*