خانه » مقاله ها » مقاله های یوگا » ۲-درمان اختلالات کارکرد سیستم ادراری با یوگا
۲-درمان اختلالات کارکرد سیستم ادراری با یوگا

۲-درمان اختلالات کارکرد سیستم ادراری با یوگا

قسمت دوم

دستگاه تناسلی و ادراری

سیستم ادراری و تولید مثل بهم پیوسته هستند و در واقع نمی توان آنها را جداگانه در نظر گرفت ، بخصوص در مردان که تنها یک گذرگاه مشترک برای تخلیه ،از طریق آلت وجود دارد .دستگاه ادراری از دو کلیه شروع میشود ، دو اندام به اندازه یک مشت که در قسمت پشتی حفره شکم در ناحیه کمر وجود دارند.هر کلیه مرکب از میلیونها ساختار فیلتر کننده ریز است ، نفرو ن هایی که جریان خون را فیلتر می کنند و آب و نمک اضافی را می گیرند و عصاره متابولیسم سلولها و پروتئین مانند اوره ،آمونیوم ،اسید اوریک ،اسید اگزالیک و غیره باقی می ماند که اینها با هم ادرار را تشکیل می دهد.
image
ادرار از مجراهای جمع آوری کننده بیشماری از میان کلیه می گذرد و همه به حالب می ریزد . از هر کلیه یک حالب رو به پائین به سمت لگن خاصره می رود و وارد مثانه میشود . مثانه یک کیسه عضلانی ارزشمند است که ادرار در آن ذخیره میشود . ادرار از طریق دو حالب قطره قطره وارد مثانه میشود و حجم آن اتوماتیک وار اضافه میشود ، زمانی که حجم مثانه به یک سایز مشخصی برسد ، مغز یک سری پالس از اعصاب حساس دریافت میکند و ما از اینکه باید مثانه را خالی کنیم آگاه میشویم .
image
تخلیه مثانه تحت کنترل اعصاب اختیاری است (مگر در موارد خیلی کم بدلیل نگه داشتن ادرار که مثانه بیش از حد پر شده و عکس العمل غیرارادی میشود ) . ادرار به سمت مجرای پیشاب، مسیر نهایی لوله هدایت کننده ای که از مثانه آغاز شده است، منتشر میشود . تفاوت این سیستم در میان مردان وزنان از اینجا آغاز میشود. در مردان قاعده مثانه توسط غده پروستات احاطه شده است . ورودی این غده دو لوله خارج کننده منی هستند ، هر کدام از یک بیضه خارج میشود که منی را به سمت مجرای ادرار هدایت میکند . کمی آنطرف تر از غده پروستات ،مجرای ادرار قرار دارد که، یک گذرگاه مشترک برای عبور ادرار ومنی است و به سمت بیرون راه می یابد.
image
در زنان مجرای ادرار مستقیمأ به سمت بیرون میرود و از ناحیه تناسلی کاملأ جدا می باشد. قاعده مثانه بر روی کف لگن خاصره تکیه کرده و بدیهی است که مجرای ادرار در زنان، در مقایسه با مجرای ادرار درمردان که از میان آلت عبور میکند ، خیلی کوتاهتر است ( نهایتأ ۲ اینچ ). دلیل اصلی اینکه عفونت های ساده سیستم ادراری در زنان بیش از مردان رایج است ،همین میباشد. مسافتی که یک میکروارگانیسم آلوده باید طی کند تا به مثانه برسد بسیار کوتاهتر است بنابراین احتمال ایجاد عفونت ها در زنان بیشتر است.
سکون ادرار یا ماندن ادرار در مثانه ، به این مسئله کمک میکند ، مجرای ادرار کوتاه درزنان که در طولانی مدت بدون اینکه تمیز بشود یا ضد عفونی بشود رها شده و احتمال اینکه عفونت مثانه به چسبندگی منجر شود زیاد است ،بخصوص در زنانی که انرژی حیاتی آنها در سطح پائین است . به همین دلیل است که به زنانی که ثابت شده مستعد عفونت مثانه هستند توصیه میشود که آب بسیار بنوشند و همچنین بلافاصله پس از رابطه جنسی ، زمانیکه احتمال زیاد قرار گرفتن میکرو ارگانیسم های خارجی در مجرای ادرار زیاد است ، مثانه خود را تخلیه کنند. در دوران بارداری چون به دلیل رحم بزرگ شده ،مثانه تحت فشار است ، عفونت ها بیشتر تکرار میشود.
image
در مردان سکون یا بند آمدن ادرار در آینده آنها یک مشکل رایج می باشد . زمانی اتفاق میافتد که غده پروستات بیش از حد بزرگ شده ( افزایش سایز)چون متاثر از افزایش هورمونهای مردانه است . این غده به سمت داخل رشد میکند و پیش می رود تا به جاییکه مجرای ادرار از میان لُب های آن میگذرد میرسد ، بنابراین جریان ادرار تدریجی و به طور تصاعدی مسدود میشود. فرایند بزرگ شدن غده پروستات در پایان میانسالی و یا سنین پیری تشخیص داده میشود ، اما در واقع این نتیجه یک فرآیندی است که در اوایل دهه بیست سالگی آغاز شده است. میزان تولید تستسترون از کنترل خارج شده و افزایش می یابد و کاهش در توانایی کنترل ادرار اتفاق میافتد مگر اینکه متابولیسم جنسی مردان از اوایل شروع زندگی جنسی آنها متعادل و تحت کنترل باشد .
image
وقتی غده به سمت بیرون پیشرفت میکند و بزرگ میشود برای دفع ادرار فقط باید به فشار آوردن متوسل شد که نتیجتأ مقدار کمی ادرار، چکه چکه از مجرای ادرار عبور میکند .هنوز تمام نشده دوباره احساس دفع ادرار پیش می آید. بنابراین دفع ادرار به یک کار دائمی و دغدغه طاقت فرسا تبدیل میشود . پشت این غده یک حجم زیادی از ادرار به صورت راکد باقیمانده که میتواند عفونی شود و باعث عذاب و اختلال در فرایند دفع شود.
image
درمان پزشکی برای عفونت سیستم ادراری بر اساس تجویز آنتی بیوتیک است ، اما درمان اصلی که اصلاح نقص و کمبود انرژی لایه های زیرین است، خیلی کم شناخته شده است. بزرگ شدن غده پروستات معمولأ با جراحی اصلاح می پذیرد .این عمل به نام گشایش مجرای انتقالی نامیده میشود که این روزها به صورت خیلی رایج انجام میگیرد. مجرایی که از میان غده میگذرد گشاد میشود بنابراین جریان ادرار و منی آزاد میشود .
درمان یوگایی را در قسمت بعد دنبال بفرمایید.
مترجم:سپیده اعظمی
ویراستار:فروزنده شاملو
منبع: سایت بیهار

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*