خانه » مقاله ها » مقاله های یوگا » یوگا برای بازیابی سرطان، رهایی از تنشها و کشمکش ها
یوگا برای بازیابی سرطان، رهایی از تنشها و کشمکش ها

یوگا برای بازیابی سرطان، رهایی از تنشها و کشمکش ها

نویسنده : Virginia Iversen, M.Ed

تشخیص بیماری سرطان میتواند باعث رعب و وحشت مردم شود. سرطان میتواند غیره منتظره شروع شود و با ایجاد کردن اندوه و پریشانی در فرد باعث فراهم آمدن بحران های جدی سلامتی گردد. با این حال مواجهه شدن با تشخیص سرطان و درمان های حاصله از آن دارای اثری عمیق و فزاینده بر توانایی فرد می باشد که حرکت فرد را با ظرافت خاص خود برای روبروشدن با شرایط چالش برانگیز حدالمقدور آسان تر می نماید. زمانی که سرطان در فرد تشخیص داده شود ، روش های زیادی برای حمایت و حفاظت از سلامتی جسمانی وذهنی فرد وجود دارد که یکی ازاین راهکارها انجام دادن تمرینات مشخص یوگاست. به کارگرفتن تمرینات منظم یوگا برای بهبود سرطان با استاندارد مناسب است مثل تمرین تنفسی مناسب و به کارگیری تکنیک های کاهش استرس در زندگی فرد به شکل کلی. یکی از روش هایی که تمام این تمرین ها را در خود دارد یوگا نیدراست اگر شما جزو کسانی هستید که یوگا تمرین میکنند و در عین حال با سرطان هم دست و پنجه نرم میکنند تنظیم یک سری حرکات سازمان یافته که با میزان سلامتی فرد مناسب باشد و به بیمار فشار نیاورد میتواند کمک شایانی به او درطی کردن این دوران سخت بگذارد.اگر شما شخصی هستید که تحت درمانهای سرطان مانند عمل های جراحی، پرتو درمانی یا شیمی درمانی قرار دارید ، حائز اهمیت است که نوع تمرینات یوگای خود را به جای حرکات سنگین داینامیک و تکنیک های تنفسی عمیق به سمت حرکات احیا کننده ( ریستورتیو یوگا) و کاهش دهنده ی استرس سوق دهید .
راههای زیادی برای اصلاح کردن تمرین های شما نسبت به نوع بیماریتان وجود دارد و متناسب با فیزیک احساس و حتی نیازهای روحی شما در زمان سرطان تمامی تمارین قابل تغییر است.
یکی از راههای ان انجام دادن حرکات آرام تر و قرار گرفتن در وضعیت های ترمیمی بیشتری است چرا که این وضعیت ها باعث رها شدن بدن و حتی ذهن میشود .
اگر شما هنوز به خاطر بیماری احساس ضعف می کنید یا هنوز در دوران نقاهت پس از عمل قرار دارید یا تحت هر نوع درمان سرطانی دیگری قرار دارید تمرین چند حرکت ساده میتواند کمک قابل توجهی به کاهش استرس و تنش های تمام بدن کند. اگر شما یک کارورز قدیمی یوگا هستید ممکن است در ابتدا که شدت تمرینات کاهش پیدا می کند، احساس بیهودگی و پوچی به شما دست دهد، ولی در گذر زمان، صبوری و اراده برای تعدیل تمرین هایتان ضروری است. چراکه ساختار تمرینی شما بایستی با فیزیک جسمانی وروحی حتی احساسی شما منطبق باشد . اگرچه اغلب ما ممکن است به تمرینات یوگا به عنوان یک تمرین تنفسی ساده نگاه کنیم اما در سایه ی این روش، تمرینات یوگای شما به سان یک قایق نجات تبدیل می شود که در میان دریای طوفانی متلاطم در آن قرار گرفته اید. تمرینات قدیمی یوگا روی ایجاد کردن فضا و سبک شدن در بدن و سکون در مغز افراد تمرکز داشته لذا میتوان این نتیجه را گرفت که کاروزران قدیمی یوگا راحت تر و برای زمان بیشتری در حالت مدیتیشین قرار میگرفتند.

کشش گربه
یک حرکت مطرح در یوگا به شکلی که فرد زانوهایش را خم کرده و بدن را میکشد تا زمانیکه سرش زمین را لمس کند . این نوع حرکت جزو یکی از حرکات مشهور یوگاست که کمک زیادی به آزاد شدن تنش در سراسر بدن فرد میکند . این حرکت با زانو زدن شروع میشود اگر زانویتان آسیب دیده و حساس درد دارید، زیرتشک یوگای خود یک پتوی چند لا شده قرار دهید . پس از چند بار دم بازوهایتان را در راستای سر به طوری قرار دهید که به آرامی کف دستهایتان با هم برخورد داشته باشد در حالت نیایش قرار میگیرید، دستها را کمی در این حالت نگه داشته و کمی فشار دهید با یک بازدم دستها را پایین آورده و دستهایتان را درمقابل قلبتان قرار دهید این سیکل حرکتی را دو بار بیشتر تکرار کنید. با همین ریتم تنفسی که شرح داده شد سپس دوباره روی پاشنه ی خود قرار بگیرید. این حرکت به شما کمک میکند نفسهایتان را با حرکت و جسمتان هماهنگ کنید. همچنین این حرکت به آرامی تنش ها را از سراسر بالاتنه و بازوها و شانه یتان خلاص میکند . برای انجام دادن این حرکت دستان گود شده ی خود را روی تشک قرار داده بازوها را رها کرده و به راحتی خود را بکشید. اگر قرار است کشش بیشتری انجام دهید قفسه ی سینه ی خود را به سمت پایین قرار داده بدن را در حالت هشت نگه داشته روی زمین به چیزی در فاصله ی ۱۵ تا ۳۰ سانتیمتری خود خیره شوید. این کشش به ناحیه ی قلبی و گلوگاه فرد کمک زیادی خواهد کرد. اگر گردنتان مشکلی دارد اصلا بالا را نگاه نکنید و گردن خود را در یک خط مستقیم و هماهنگ با ستون فقراتتان نگه دارید. سرتان را در یک نقطه ی راحت روی تشک و بین دو بازویتان قراردهید. این حرکت برای سه تا پنج بار به شکل کامل با تنفس کامل انجام دهید. سپس خود را رها کنید و دوباره به شکل دو زانو روی تشک یوگای خود قرار بگیرید

مترجم : سارا روح افزا

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

http://www.yogaacademy.ir/

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*