خانه » مقاله ها » مقاله های یوگا » احتیاط های یوگای صندلی برای فراگیران
احتیاط های یوگای صندلی برای فراگیران

احتیاط های یوگای صندلی برای فراگیران

یوگا از ورزش هایی است که منافع زیادی برای همه سنین دارد. به لطف اقبال عمومی به یوگای صندلی ، حتی افراد مسن با محدودیت های حرکتی فراوان توانسته اند از اثرات تنفسی و استحکام بخشی این ورزش باستانی بهره مند شوند. با اصلاحاتی مربیان یوگا می توانند احتیاط هایی را در ضمن آموزش فراگیران بکار برند.
یوگای صندلی یکی از انواع یوگا است و ممکن است همان منع در انجام دادن ها درباره ی این نوع یوگا هم بکار برده شود. مربی یوگا باید به ملاحضاتی چون فشار خون بالا ، بیماری های قلبی، آرتروز و سایر بیماریهای مفصلی در وضعیت سلامتی فراگیران توجه کند. جایگزینی حرکات مفصل ران برای مربیان یوگا در اصلاح و تنظیم حرکات بسیار اهمیت دارد. عمل جراحی تعویض مفصل ران نیز یکی از موارد مهمی است که مربیان یوگا باید نسبت به بکار بردن وضعیت های جایگزین برای افرادی که این نوع جراحی ها را داشته اند، آگاه باشند. فرد مسن ممکن است در زمان انجام دادن یوگا به یاد عمل جراحی تعویض مفصل رانش نباشد ، اما داشتن این معذوریت در انجام دادن تمرینات یوگای او تاثیرگذار است .
تنوع صندلی ها ی مورد استفاده در یوگای صندلی بسیار زیاد است. حتی با کیفیت های یکسان بعضی اثرات بهتری در این نوع یوگا دارند. علاوه بر استحکام ، صندلی مناسب باید نشیمنگاه بزرگ و مناسبی برای ساعت طولانی یوگای راحت برای افراد داشته باشد. نشیمنگاه صندلی همانند انتخاب صندلی پر اهمیت است. سطح صاف غیر لغزنده در حرکات یوگا برای این نوع یوگا بسیار مناسب است.
مربیان یوگا در آموزش این نوع یوگا به افراد مسن باید آگاهی بیشتری به بدن و حرکات اصلی بدهند. چرا که ممکن است ما به اندازه کافی هوشیاری نداشته باشیم و همین امر باعث عدم تعادل و زمین خوردن در هنگام انجام دادن حرکات به عنوان واکنش بدن به حرکت باشد. بعد از برطرف شدن این تهدیدات بدن سیگنال های بهتری به حرکات می دهد.
هرچند بنده این تجربه را نداشته ام اما ممکن است خود صندلی بیافتد. برای این مساله مربی باید از فراگیران بخواهد که کاملا به صندلی بچسبند. این امر باعث تعادل وزن و افزایش ثبات آنها می شود. تکیه گاه صندلی ممکن است در این نوع یوگا باعث بشود که فراگیران نیروی بیشتری وارد کنند و یا حرکات را سریعتر انجام دهند. اما باید توجه داشت که عضلات باید گرم و آماده شده باشند تا فراگیر بتواند به راحتی روی صندلی بنشیند. توجه به حرکات کششی بخصوص در فراگیران مبتدی بسیار پر فایده است.
نکته مهم دیگر برای مربیان توجه به تمرینات تنفسی است که ممکن است فراگیران به دلیل تکیه به صندلی و حمایت آن فشار بیشتری به خود وارد کنند. علایم بدن در این حالت منگی ، سرگیجه و غش کردن است که نباید از آن غفلت شود چراکه باعث افتادن فراگیر می شود در این حالت توصیه به انجام دادن حرکات با چشمهای باز بسیار مفید فایده است.
با در نظر گرفتن احتیاط های لازم مربیان می توانند خدمات جدیدی را برای گروه جدیدی از جمعیت می توانند یوگا کنند، فراهم آورند. یوگای صندلی از ایمن ترین روش ها برای افراد مسن است که از مزایای سلامتی بخش حرکات یوگا بهره مند شوند.
مترجم : آزاده لک
منبع : از سری مقالات سایت یوگای علمی نوا

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

http://www.yogaacademy.ir/

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*