خانه » مقاله ها » مقاله های یوگا » ۱-فوبیاها :درمان اضطراب بسیار شدید با یوگا
۱-فوبیاها :درمان اضطراب بسیار شدید با یوگا

۱-فوبیاها :درمان اضطراب بسیار شدید با یوگا

قسمت اول
” جریان غیرارادی و ناآگاهانه محتویات ذهن (افکار)، ریشه تمام رنج های بشر است . این حالت غیرارادی بودن باعث می شود احساس کنیم که در قفس ذهن خویش محبوس هستیم . چنین حسی ما را از آزادی در اندیشیدن، احساس کردن و انتخاب کردن محروم می کند. حس می کنیم که مجبور به انجام کارها هستیم .”
شیوارام کاریکال

پیشگفتار:
image
عکس العمل هایی که از روی عادت نسبت به دنیای اطرافمان نشان می دهیم ، بیشتر اوقات منشاء رنج هایمان هستند؛ بارها و بارها واکنش مشابهی نشان می دهیم و ظاهرا” قادر به تغییر آن ها نیستیم . برای افرادی که حالتهای اضطرابی شدید ( مانند اضطراب فوبیک ) را تجربه می کنند، زندگی حقیقتا” یک قفس است؛ آنها نمیتوانند آزادنه عمل کنند و در محاصره ترس ها هستند. با اینکه به نظر می رسد این ترس ها منشاء خارجی دارند، اغلب اوقات از درون ذهن برمی خیزند. گاهی این افراد مایوس می شوند و از شرایطی که موجب اضطراب می شود اجتناب می کنند و حتی به اضطراب وابسته می شوند تا حمایت و انرژی دیگران را حفظ کنند.
image
به زعم روانشناسان غربی، ترس یک پاسخ فیزیکی طبیعی به یک تهدید خارجی است؛ یعنی پاسخی “مناسب” به یک خطر واقعی قریب الوقوع است. درحالی که اضطراب واکنشی براساس ترس ، بدون دلیل واضح یا “معقول”؛ یعنی پاسخی ” نامناسب” است . اضطراب ممکن است “بی دلیل” ، مزمن و غیروابسته به موقعیت یا موضوعی مشخص باشد یا فوبیک یعنی وابسته به موقعیت یا موضوعی مشخص باشد. حالت های اضطرابی با اختلالات “نوروتیک” (درون رنجوری)‌،‌ روان پریشی و شیزوفرنی و سندروم های مغزی ارگانیک نیز ارتباط دارند. این حالت ها ارتباط نزدیکی با افسردگی دارند که اغلب اوقات این افسردگی روی دیگر اضطراب است. این خود پیامد عدم تعادل عملکرد غدد درون ریز و سیستم عصبی خودکار است که بر اثر استفاده بیش از حد و فرسوده شدن نسبت به پاسخ های ” گریز” می باشد.
image
می توان گفت که بیشتر ما با درجه ای از اضطراب یا استرس زندگی می کنیم . این اضطراب و استرس که به عنوان تحریک بیش از حد سیستم عصبی خودکار شناخته شده است ، به خستگی مفرط وبیماری منجر می شود. گاهی تمیزدادن علت خارجی ” واقعی” و پاسخ “غیرمنطقی” بسیار دشوار است . اینکه کدام ترس ها حقیقی و منطقی هستند به خود فرد بستگی دارد. درواقع یک رویکرد یوگایی این است که تمام ترس ها، نفرت ها، حسادت ها”‌ خشم ها و غیره به عبارتی “روانی” هستند : اجتناب و بیزاری ما از مسائل و موقعیت ها نتیجه نگرش آمیخته به ترس ما (فوبیک) و براساس توهم “منِ جدا از دیگران( نفس) ” است . بنابراین اضطراب عبارت است از طیفی از استرس “طبیعی” تا استرس غیر طبیعی “عصبی” یا “روانی ” هستند که در شدیدترین شرایط منجر به حالت هایی از بی اعتنایی و نا امیدی می شود.
فوبیا ها ـ اضطراب غیر طبیعی را در قسمت بعد ملاحظه بفرمایید.

مترجم: زویا فریضه
ویراستار : فروزنده شاملو
منبع : سایت بیهار – از سری مقالات سایت یوگای علمی نوا

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

http://www.yogaacademy.ir/

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*