خانه » مقاله ها » مقاله های یوگا » ۳- فوبیاها :درمان اضطراب بسیار شدید با یوگا
۳-  فوبیاها :درمان اضطراب بسیار شدید با یوگا

۳- فوبیاها :درمان اضطراب بسیار شدید با یوگا

قسمت سوم
علائم و علت ها

علائم جسمی اضطراب فوبیک که در مرحله حاد حمله فوبیک وخیم تر می شوند، موارد زیر است : درد قفسه سینه ، تپش قلب ،افت ضربان ، برافروختگی ، از حال رفتن، آه کشیدن، احساس خفگی، خمیازه کشیدن، تنگی نفس ؛ خشکی دهان ،دلهره ، حالت تهوع، دردشکم، اسهال، کم یا زیادبودن ادرار، ناتوانی جنسی، سردرد عصبی ، تاری دید، عرق کردن، زنگ زدن گوش، لرزیدن، اتساع مردمک چشم ؛ دندان قروچه و تشنج مزمن .
image
علائم روانی شامل موارد زیر است : احساس حوادث بد قریب الوقوع، نگرانی ، ناتوانی در آرام بودن، ناتوانی درکنار آمدن با مسائل و حل آنها، بی قراری، حس اینکه خودشان نیستند، بی خوابی، کابوس، افسردگی و حمله اضطرابی . برخی از این علائم در حالت اضطراب و استرس مداوم نیز وجود دارند. گاهی افراد تصور میکنند که مشکلات جسمی نظیر ناراحتی های قلبی دارند و این اضطرابشان را تشدید می کند.
image
در اصطلاح روانشناسی، حالت های اضطرابی نتیجه تحریک بیش از حد سیستم عصبی خودکار است.
مراکز لیمبیک و سایکیک مغز نسبت به شرایط عاطفی ( احساسی ) همچون ترس، بسیار حساسند. این مراکز هیپوتالاموس را تحریک می کنند و تحریک هیپوتالاموس موجب تحریک ANS و سیستم غدد درون ریزمیشود تا به تهدیدات پاسخ دهند. سیستم عصبی پاراسمپاتیک و سمپاتیک که فعالیت های خودکار بدن مانند هضم، تعریق، فشارخون و غیره را کنترل می کنند در وضعیتی نامتعادل قرار می گیرند؛ سیستم عصبی سیاتیک تحریک شده و هورمون ها منتشر می شوند- تیروکسین از تیروئید و آدرنالین از آدرنال و علائمی که در بالا ذکر شد، ایجاد میشوند. عدم تعادل طولانی مدت در سیستم عصبی خودکار و غدد درون ریز که بر اثر ترس و اضطراب زیاد ایجاد می شوند، به خستگی شدید و افسردگی منجر شده و باعث کاهش ایمنی بدن می شوند. چنین شرایطی را در بیماریهای چون سندروم خستگی مزمن می توان دید.
image
روانپزشکان غربی معتقدند که افراد خاصی از مردم نسبت به فوبیا آسیب پذیرترند. برای مثال ، اگروفوبیک ها بیشتر تمایل به درونگرایی بوده و مستعد افسردگی ، وسواسی، دارای افکارخود درگیرانه و تنبیه گرانه و ترس از دست دادن کنترل، هستند. این افراد در بیان احساسات و نیازها و خواسته های خود، خصوصا” خشم و ناامیدی، دچار مشکل هستند . به این دلیل بیشتر افراد اگروفوبیک زن هستند که شرطی سازهای اجتماعی به زنان می آموزد که منفعل، درون گراو ترسو باشند.
image
دلایل اضطراب فوبیک شامل موارد زیر است : زمینه ارثی، تجربیات و شرطی سازی های کودکی و شاید شرایطی که در آن عملکرد مغز به گونه ای معیوب است . با این حال، اضطراب فوبیک معمولا” سایکوژنیک است، به این معنا که از درون ذهن نشات می گیرد. براساس یک نگرش روانکاوانه، پاسخ اضطرابی در فوبیاها نسبت به خود موضوع یا اتفاق نیست ، بلکه نسبت به موضوع ناخودآگاه غیر قابل قبولیست که ممکن است به صورت خود آگاه درآید. فوبیاها نتیجه سرکوبی هستند :
image
هرگاه این تهدید وجود داشته باشد که اتفاق یا موضوع سرکوب شده ای یا تهدیدی وارد بخش خودآگاه ذهن ما شود، بخش قدامی مغز، مرکز لیمبیک وسایکیک تحریک شده و حمله اضطرابی ایجاد می شود. هنگامی که تهدید در ذهن شکل میگیرد، مغز به گونه ای پاسخ می دهد که گویی این تهدید واقعیست. بنابراین فوبیاها وابستگی متقابل ذهن، بدن و نیروهای ناخودآگاهی که تجربیات ما را شکل میدهند را به تصویر می کشد.
درمان های رایج غربی را در قسمت بعد ملاحظه بفرمایید.
مترجم: زویا فریضه
ویراستار : فروزنده شاملو
منبع: سایت بیهار – از سری مقالات موسسه یوگای علمی نوا

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

http://www.yogaacademy.ir/

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*