خانه » مقاله ها » مقاله های یوگا » ۵-فوبیاها :درمان اضطراب بسیار شدید با یوگا
۵-فوبیاها :درمان اضطراب بسیار شدید با یوگا

۵-فوبیاها :درمان اضطراب بسیار شدید با یوگا

قسمت پنجم

 

رویکرد کل نگر یوگا
یوگا چه کمکی به افراد مبتلا به اضطراب فوبیک می کند؟ مزیت یوگا در رویکرد کل نگرانه نسبت به هر شکل “ذهنی” است، زیرا یوگا ذهن،‌ جسم، عواطف و سیستم انرژی را به عنوان یک “کل” در نظر می گیرد.
درمورد فوبیاها تمرین آساناها، هاتایوگا، مدتیشن و یوگانیدرا، سیستم عصبی و غدد درون ریز و پرانا یا انرژی بدن را متعادل کرده و آرامش احساسی و ذهنی بیشتری ایجاد می کند.

براساس درک یوگایی، “پرانا” در جسم ، ذهن و احساسات ما وجود دارد و از آن ها حفاظت می کند. پرانا انرژی یا نیروی ظریفی است که حیات را به وجود می آورد. تمام وجود ما انرژی است که با شدت های متفاوت ارتعاش می یابد. جامدات مانند استخوان ها، مایعات مانند ادرار وخون، و گازها مانند باد و اکسیژنی که تنفس می کنیم ، در سطوح زمخت تری هستند، درحالی که سطوح ظریف تر آن شامل احساسات، افکارو انرژی ایست که در تمریناتی مثل طب سونی و غیره تجربه می کنیم.

آساناو پرانایاما در یوگا درمانی
image
این بررسی کوتاه نشان می دهد که تمام سیستم، از ذهن ناخودگاه و خودآگاه تا احساسات و جسم فیزیکی، در اضطراب فوبیک درگیرند. یوگا تمامی این سطوح و ارتباط ظریف آن ها را درمان می کند. آساناها درمتعادل کردن جسم فیزیکی، سیستم غدد درون ریزو در سطحی ظریف تر انرژی در بدن اهمیت دارند. سوریاناماسکارا برای تمام حالت های اضطرابی بسیار مفید است زیرا تمام بدن و سیستم غدد درون ریز را متعادل می کند. شاشانکاسانا، مارجاریاسانا، اشترآسانا، سری وضعیت های تریکون آسانا، چاکراسانا ودانوراسانا بر غدد آدرنال تاثیر می گذارند. سری باندای شاکتی، پیچ های ستون مهره ، پاسچیموتان آسانا و بوجانگ آسانا نیز توصیه می شوند. شاگردان با تجربه می توانند وضعیت های معکوس: ساروانگاسانا، ویپاریتا کارانی مودرا، هالاسانا وسیرشاسانا را تمرین کنند. تکنیک های پاکسازی هاتایوگا نیز توصیه شده اند. کنجال، مخصوصا” برای رها شدن فشارهای انباشته شده در ناحیه مانیپورا مفید است . نتی و شانکاپرکشالانا آرام کننده هستند و بدن را تقویت ومتعادل می کنند.
image
کاپالبهاتی ناخالصی ها را از بین برده و ذهن را آرام می کند، درحالی که تراتکا ، غده پینال، هیپوتالاموس و سیستم عصبی سمپاتیک را تحت تاثیر قرار می دهد.
اوجایی، تنفس “ذهنی” ، سکون ، شفافیت و آرامش ایجاد می کند. برهماری، تنفس زنبوری، در کاستن فشارهای ذهنی و نگرانی مفید است .از آنجا که بهاستریکا سیستم عصبی سمپاتیک را احیا می کند، حال آنکه کاپالبهاتی سیستم پاراسمپاتیک را هماهنگ می کند، این تمرینات مکمل یکدیگر هستند. افرادی که اضطراب دارند از انجام این تمرینات و تشخیص اینکه کدامیک برای ریلکسیشن عمومی و کدام، همانند نادی شودانا، در طول یک حمله اضطرابی موثرتر است سود می برند.
image
نتیجه :
رویکرد یوگایی در درمان فوبیاها و حالت های اضطرابی مرتبط با آن، برای فرد مبتلا بسیار سودمند است. یوگا توجه را از دنیای بیرون به وضعیت درون، و از “اصلاح” ذهن یا “خود” به تغییری سیستمیک، سوق می دهد . در نهایت، فرد را قادر می سازد که درمانگر، مربی و روانکاو خود باشد.

مترجم: زویا فریضه
ویراستار : فروزنده شاملو
منبع: سایت بیهار
Phobias: Yoga in the Treatment of Extreme Anxiety- May 1996

از سری مقالات سایت یوگای علمی نوا

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

http://www.yogaacademy.ir/

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*