خانه » مقاله ها » مقاله های یوگا » آیا ممکن است به مدیتیشن معتاد شویم؟ آیا چنین اعتیادی مضر است؟
آیا ممکن است به مدیتیشن معتاد شویم؟ آیا چنین اعتیادی مضر است؟

آیا ممکن است به مدیتیشن معتاد شویم؟ آیا چنین اعتیادی مضر است؟

آیا ممکن است به مدیتیشن معتاد شویم؟ آیا چنین اعتیادی مضر است؟

نوشتۀ: سوکماندیر کالسا    Sukhmandir Khalsa 

برگردان: شکوفه شنوا فلاح
بعضی وقت‌ها با زیاد مدیتیشن کردن کارهای دیگر ما به تعویق می‌افتد یا انجام نمی‌شود. شاید مدیتیشن برای ما راهی برای فرار از مسئولیت کارهایی که برعهده‌گرفته‌ایم، باشد. هنر واقعی مدیتیشن این است که وقتی کار می‌کنیم یا به هر فعالیت دیگری می‌پردازیم، بتوانیم در یک حالت تمرکز عمیق قرار بگیریم و بهتر کارکنیم؛ به عبارتی مدیتیشن باعث بهبود فعالیت‌های روزانۀ ما شود و کیفیت زندگی ما را بهبود بخشد. این بینش دربارۀ مدیتیشن که می‌گوید شما باید از جهان اطراف خود دور شوید، نسبت به آن بی‌تفاوت باشید و در کنج عزلت زندگی کنید، اشتباه است. بهتر است زمان مدیتیشن خود را به خارج از ساعات کاری موکول کنید و ارتباط خود را با دنیای واقعی حفظ نمایید؛ مثلاً روزهای تعطیل یا زمان استراحت، فرصت مناسبی برای مدیتیشن است. مدیتیشن تمرینی است که شما را قادر می‌سازد، تفکر خود را ارتقا دهید؛ نه اینکه به مدیتیشن وابسته شوید.
آیا شما مشتاق مدیتیشن هستید؟ آیا یک ساعت یا بیش از آن در حالت مراقبه می‌مانید؟ آیا به‌واسطۀ مدیتیشن کردن از ملاقات با دوستان و خانواده و فعالیت‌های اجتماعی جا می‌مانید؟ اگر این‌طور است شاید شما به مدیتیشن وابسته شده‌اید. آیا می‌دانید در همۀ انواع مدیتیشن، اگر تعادل رعایت نشود و زیر نظر استاد باتجربه انجام نگردد، مشکلات جدی برای روابط کاری، خانواده و دوستان و حتی سلامتی جسمی در پی خواهد داشت؟
به نظر اساتید مدیتیشن کسی که می‌خواهد مراقبه کند، باید سحرگاه بیدار شود، دوش بگیرد و سپس مراقبه کند و زمان بیدار شدن برای مراقبه باید قبل از سپیده‌دم باشد؛ اما همین کار اگر سرخود انجام شود، تبدیل به یک عادت شده و فرد برای ساعت و وضعیت معینی شرطی می‌شود.
مدیتیشن باعث رشد و تعالی معنوی شده و یکی از روش‌های رشد و تحول روانی است. علاوه بر این استرس را کم و افسردگی را درمان می‌کند، اما مدیتیشن می‌تواند تبدیل به عادت و نوعی رفتار اعتیادی شود؛ مثلاً اگر رأس ساعتی بیدار شوید و به این ساعت عادت کنید، شاید دیگر نتوانید این ساعت را کمی این‌طرف یا آن‌طرف تر کنید، چون دچار اختلال خواب می‌شوید.
مدیتیشن افراطی ممکن است لذت‌بخش باشد، اما برای احساسات،‌روان و سلامت فیزیکی خطراتی هم دارد. وجه تمایز بین شعف و خلسۀ معنوی ناشی از مدیتیشن با نشئگی ناشی از اعتیاد به مدیتیشن چیست؟ در این مقاله شش علامت کلی که نشانگر بیش‌ازحد مدیتیشن کردن فرد است، آورده شده است.
۱٫ تغییر عادات آرایشی

ادامه مقاله را می توانید در مجله شماره ۸۴ دانش یوگا مطالعه کنید.

منبع : مجله دانش یوگا شماره ۸۴

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

http://www.yogaacademy.ir/

۴ نظر

  1. خیلی ممنون این مطلبتونم مثل سایر مطالبتون بی نظیره….سپااااس

  2. مثل همیشه عاالی

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*