خانه » مقاله ها » مقاله های یوگا » فواید انجام یوگا برای کودکان مبتلا به اوتیسم
فواید انجام یوگا برای کودکان مبتلا به اوتیسم

فواید انجام یوگا برای کودکان مبتلا به اوتیسم

یوگا به‌عنوان یک درمان مکمل برای کودکان استثنایی و مبتلا به اوتیسم  در آمریکا از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد؛ و این محبوبیت با افزایش روزافزون این مراجعین به مراکز یوگا اثبات می‌شود.
اسکات اندرسون ، مربی و پایه‌گذار یوگا برای اوتیسم، در سایت خود این‌گونه بیان می‌کند؛ «علاوه بر فواید زیادی که حرکات یوگا به‌تنهایی دارند، این ورزش قدرت و انعطاف‌پذیری را در کودکان بالا می‌برد و حس آرامش را در آن‌ها بیشتر می‌کند».
کودکان مبتلا به اوتیسم معمولاً درد، تنش، پرخاشگری و خودآزاری را تجربه می‌کنند؛ اما پس از انجام یوگا، خبرهای خوبی در مورد تأثیرات این ورزش بر آن‌ها شنیده می‌شود. علاوه بر مشاهدۀ کم شدن علائم اوتیسم در این کودکان، می‌بینیم که آن‌ها با همسالان خود ارتباط برقرار کرده، دوست می‌شوند و همچنین توانایی کنترل احساساتشان را نیز پیدا می‌کنند.
لوییز گلدبرگ ، نویسندۀ کتاب یوگا درمانی برای کودکان استثنایی و اوتیسم ، شاهد فواید قابل‌توجه یوگا بر روی کودکان اوتیسم بوده است. در سال ۱۹۸۱، گلدبرگ و همکارش، برای تدریس در یک کلاس برای مربیان در مرکز نگه‌داری کودکان بیماری‌های حاد روانی دعوت شدند. او در مورد این تجربه چنین می‌گوید؛ «هردوی ما مربیان تازه‌کار یوگا بودیم و تصمیم گرفته بودیم، چنین کاری را انجام دهیم؛ اما دیدن کودکانی که بسیاری از آن‌ها بسیار عصبی، پرتنش و غیرعادی بودند، برای لحظه‌ای باعث کشفی بزرگ برایمان شد. با برگزاری کلاس برایشان، از تأثیر بسیار زیاد یوگا بر این کودکان متعجب می‌شدیم و می‌دیدیم که آن‌ها چقدر یوگا را دوست دارند.»
یوگا و اضطراب
کودکان اوتیسم، تجارب حسی بسیار متفاوتی با انسان‌های دیگر دارند و این تفاوت‌ها گاهی باعث می‌شود بدنشان در هنگام پرواز، سرما و یا گرمای شدید، خون را از ارگان‌های هضم به ماهیچه‌های اسکلتی هدایت کند. این فعالیت باعث به وجود آمدن سوءهاضمه در آن‌ها می‌شود، ضربان قلب را بالا می‌برد و عمق تنفسشان را کم می‌کند و تمام این موارد باعث به وجود آمدن اضطراب در آن‌ها می‌شود.
گلدبرگ می‌گوید؛ «یکی از دانش‌آموزانم، پسربچه‌ای بود که هنگامی‌که اتوبوس مدرسه‌اش دیر می‌کرد، بسیار مضطرب می‌شد. مادرش مجبور بود هرروز او را به مدرسه ببرد. یک روز متوجه شد پسرش روی صندلی عقب ماشین دراز کشیده است. از او پرسید که آیا مریض است؟ او پاسخ داد، نه آرام هستم. مادرش می‌گوید تا آن روز او را آن‌قدر آرام ندیده بود. با انجام ریلکسی شن خاصش، این توانایی را به دست آورده بود که خودش را کنترل کند و احساساتش را آرام نماید.»

اهمیت قدرت تجسم

ادامه مقاله را می توانید در مجله شماره ۸۴ دانش یوگا مطالعه کنید.

نویسنده: هانا برند استتر Hannah Brandstaetter
برگردان: آیدا جوادی

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

http://www.yogaacademy.ir/

 

۴ نظر

  1. بسیار عالی….ممنون

  2. بچه هامون اگه از همون بچگی برن کلاسهای یوگا
    خیلی از مشکلاتشون از همون کودکی برطرف میشه.
    ممنون از شما که مطالبای مفیدی میذارین…

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*