خانه » مقاله ها » مقاله های عمومی » آیا اعتیاد به شکلات حقیقت دارد؟
آیا اعتیاد به شکلات حقیقت دارد؟
شکلات

آیا اعتیاد به شکلات حقیقت دارد؟

ویار شکلات در بین افراد بسیار رایج است . اما آیا واقعا امکان دارد به شکلات معتاد شویم ؟ آیا می توان اشتیاق عجیب و غریب و غیر قابل کنترل به شکلات خوردن را جزء یکی از انواع اعتیاد به شمار آورد ؟
بهتر است بدانیم که معمولا اشتیاق ما نسبت به غذاها بر اساس محرک های خارجی و احساسات درونی خودمان است . و کمتر به علت گرسنگی واقعی دست به غذا می بریم . مثلا وقتی خسته ایم یا افسرده هستیم فورا شکلات می خوریم زیرا خودکاوی و توجه به علت ها به ما احساس بدبختی میدهد .
زنان بیشتر از مردان به شکلات تمایل نشان می دهند و حتی به زبان می آورند که به شکلات وابسته هستند . وابستگان به شکلات آن را یک شکلی از عادت می دانند که به آنها احساس خوب یا سرخوشی لحظه ای می هد و حتی آن را جایگزین خوبی برای مصرف یک چیز دیگر مثل الکل میکنند و راضی هم هستند . وقتی ما شیرینی و غذاهای خیلی چرب میخوریم مثل شکلات سروتونین    ترشح می شود و احساس سرخوشی به ما دست می دهد . این تا اندازه ای یعنی اینکه اشتیاق متداول به محرک احساسی مقطعی داریم  که از علایم اعتیاد است . در بسیاری از زنان این اشتیاق در دوره ی عادت ماهیانه و به لحاظ تغییرات هورمونی زیاد می شود . آخرین گزارشات در مجله ی دانش جدید در این باره می گوید : افراد می توانند کاملا به شرک و چربی و غذاهای فست فودی وابسته شوند . دکتر جان هابل  یک محقق از  دانشگاه پرینسیتون   در آزمایشی کشف کرده است که موش های صحرایی که به آنها شکر داده می شود وقتی بدون شکر می مانند مضطرب می شوند ، دندان قروچه می کنند و می لرزند ، درست شبیه افرادی که در حال ترک نیکوتین و مورفین هستند . دکتر هابل بر این نظر است که غذاهای پر چرب باعث نشئگی می شوند زیرا هورمون شیمیایی که باعث سرخوشی و لذت می شود با خوردن این غذاها در مغز فعال می شود .این نظریه با مطالعات و تحقیقات فراوان دیگری نیز تایید شده است .
شکلات حاوی چند عنصر فعال زیست شناختی دیگر است که با عث میشود تمام افرادی که به آن وابستگی دارند احساسات روانی غیر عادی مانند مصرف کنند گان مواد مخدر داشته باشند .   محققان دانشگاه تامپر  در فنلاد دریافتند که وقتی افراد حرف شکلات را می زنند ، مثلا وقتی کسی میگوید من عاشق شکلات هستم بزاقی که زبان او ترشح میکن بیشرت از وقتی است که در حال شکلات خوردن است  و در نتیجه اضطراب بیشتری بر فرد حاکم خواهد شد . همچنین محققان میگویند افرادی که به شکلات وابستگی دارند خصوصیاتی شبیه به افراد معتاد به مواد مخدر دارند . زیرا آنها اشتیاق به شکلات نشان می دهند ، مصرف آنها غیر عادی است و حالتهای روانی غیر عادی هم دارند . اگر چه شباهتهایی بین وابستگی به شکلات و اعتیاد به مواد مخدر وجود دارد ، محققان عموما بر این باوراند این یک اعتیاد واقعی نیست . اما مجموعه ای از وی‍‍ژگی های حسی شکلات ، شیرینی ،شکل و عطر همچنین مواد افزودنی به اضافه نوسانات هورمونی و روانی تا حد زیادی می تواند آن را در گروه اعتیاد جا دهد .
از آنجا که در شکلات عناصری است که می تواند باعث تغییر روحیه و حال روانی فرد شود به مرور باعث میشود توجه فرد به مصرف غذاهای مفیدی مثل کلم بروکلی و دیگر سبزیجات کم شود .
شکلات دشمنی شیرین و خوشمزه به شمار می آید که باید در مقابل آن مقاومت کرد .به نظر می رسد تمابل به شکلات بیشتر یک پدیده ی فرهنگی باشد . ناتوانی در کنترل غذا خوردن شاید ریشه ی ژنتیکی داشته باشد یطوریکه امروزه به عنوان مشکلی بزرگ در سطح دنیا مطرح است و همه گیر شده . تحقیقاتی که در دانشگاه بایلور  توسط دکتر کن گودریک  انجام شده نشان میدهد امروزه غذاها ما را انتخاب میکنند . در حالیکه انسان باید غذای مورد نظرش را انتخاب کند. ما در تبلیغات غوطه وریم ، هر روز تنقلات جذاب ترو غذاهای پر کالری به ما پیشنهاد می شود . و در عین حال موجی از وسواس فکری درباره لاغری به ما القاء می شود. و این همه فرهنگ ما را به سمت هر چه بیشتر مصرف کننده شدن سوق میدهد و هدف نظام سرمایه داری همین است . استرس زندگی مدرن اغلب باعث می شود افراد برای رسین به آرامش دست به غذا ببرند و به پرخوری عصبی دچار شوند ، سپس به فکر رژیم گرفتن و لاغری بیوفتند و دوباره مصرف کننده ی قرص های لاغری و دیگر محصولات ارائه شده ی مشابه آن شوند .
چگونه وابستگی به شکلات را کم کنیم ؟

ادامه مقاله را می توانید در مجله شماره ۸۳ دانش یوگا مطالعه کنید.

نوشته ی : Jane Collingwood
ترجمه ی : شکوفه شنوا فلاح

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

http://www.yogaacademy.ir/

 

 

۴ نظر

  1. این مطلبتون واسم خیلی جالب بود…ممنون

  2. پس خداروشکر من شکلات دوس ندارم.
    مطالبون واقعاعالیه

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*