خانه » مقاله ها » مقاله های عمومی » خودتان را بهتر بشناسید
خودتان را بهتر بشناسید

خودتان را بهتر بشناسید

مقدمه:

هر روز زندگی ما متأثر از رنگ­هاست. طرح­های تزیینی اتاق می­توانند به روح ما جان دهد، لباس­های ورزشی با رنگ­های روشن، می­توانند سطوح انرژی بدن را افزایش دهند.

هنگام غذا خوردن، رنگ­های غذا در بشقاب می­تواند محرک اشتها باشد.

در بیرون از خانه، یک دسته نرگس زرد در باغچه‌ی بهاری به ما شادی و شعف می­بخشد یا رنگ­های قرمز و نارنجی درختان پاییزی، ممکن است موجب سرگرمی ما شوند.

روشنی روز به طور طبیعی در بر دارنده‌ی طیفی از رنگ­هاست، گاهی اوقات آن­ها را در رنگین­ کمانی که بعد از طوفان به وجود می­آید می­بینیم.

حالت­ها و پاسخ­های فیزیولوژیکی بدن ما، تحت تأثیر ترکیبات گوناگون رنگ­های فرعی در ساعات مختلف روز در فصل­های متنوع سال قرار گرفته است.

برای مثال حالت خود را با نور زرد یک بعدازظهر آفتابی با احساستان، در نیمه­شبی بنفش یا نیلی رنگ چند ساعت بعد مقایسه کنید.

رنگ­ها دارای تأثیرات قدرتمندی هستند و به طور مستقیم در سطوح پایینی افکار هوشیار با ما صحبت می­کنند.

رنگ­هایی را که برای لباس پوشیدن در سر کار، بازی کردن و برای انجام طرح­های تزئینی منزلمان انتخاب می­کنیم، چیزهای زیادی را در مورد ما به دیگران می­گویند.

در ارتباط با رنگ­های طبیعی، رنگ­هایی وجود دارند که هر کدام از ما باید از آن­ها پرهیز کنیم.

به همین میزان، برخی رنگ­ها پیام­هایی را در مورد ما ارسال می­کنند که ما نمی­خواهیم این پیام­ها منتشر شوند. اغلب این تأثیرات، به دلیل این­که ناگفتنی یا غیرقابل توصیف هستند بسیار قدرتمند می­باشند.

زبان رنگ­ها را می­شنویم اما اغلب نمی­توانیم بیانشان کنیم. تأثیرات آن را احساس می­کنیم بدون این­که قادر باشیم آن­ها را توضیح دهیم.

با وجود این، هنگامی­که با رنگ­های نو هماهنگ می­شویم، یاد می­گیریم که برای ابراز خود و خانه­مان به بهترین نحو، از آن­ها استفاده کنیم.

«مشاهده رنگ­ها از میان پوست بدن»

برخی افراد نابینا به سادگی قادرند، رنگ­های مختلف تکه­های کاغذ یا پارچه را با کشیدن دست یا نوک انگشتانشان بر روی آن­ها تشخیص دهند. آن­ها می­توانند طول موج نوری را که از میان پوست بدنشان می­گذرد احساس کنند، آن­ها می­گویند برخی از رنگ­ها خنک هستند در حالی­که برخی دیگر گرم­اند.

ممکن است شما بتوانید خودتان را طوری تربیت کنید که بتوانید این پدیده را تجربه کنید.

تعدادی پارچه رنگی چهارگوش بردارید و روی یک میز بیندازید. با چشمان بسته روی گوشه­ های پارچه دست بکشید. به تفاوتی که از انرژی­ها دریافت می­کنید حساس شوید، روزها و هفته­ها، آزمایشات فوق را تکرار کنید و ببینید می­توانید بین انواع زمینه­های انرژی و رنگ­های خاص ارتباط برقرار کنید؟

«رنگ­های متعلق به شما»

هر یک از ما دارای رنگ­آمیزی به خصوصی هستیم که همان رنگ طبیعی است که شامل رنگ چشم، پوست و مو می­شود. این رنگ­ها ممکن است از خانواده، اجداد یا از طریق یک ژن بازگشتی یا غیرغالب از نسلی به نسل دیگر به ما رسیده باشد.

عوامل دیگر نیز می­تواند در این امر نقش داشته باشد. برای مثال: اگر شما در آب و هوای مدیترانه­ای بزرگ شده باشید، رنگ پوستتان در آن منطقه تیره­تر می­شود یا به خاطر این­که به مدت طولانی در معرض نور آفتاب بوده­اید رنگ موهایتان سفید شود.

بیماری­ها همچنین بر روی رنگ پوست و مویتان تأثیر می­گذارند. مادربزرگی در سال ۱۹۲۰ وقتی که هنوز خانمی جوان بود، به خاطر بیماری طی یک شب تمام موهایش سفید شد.

اما کشش ما به سمت رنگ­هایی خاص از روی تصمیماتی آگاهانه است که با رنگ پوست و مویمان در ارتباط می­باشد. ­

ما از روی سطوح غریزیمان به سمت رنگ­ها کشیده می­شویم، شاید این امر به خاطر این است که رنگ­ها، نیرویی قدرتمند و غیرکلامی را در مورد شخصیت و دیدمان نسبت به زندگی ابراز می­کند.

«خودتان را بهتر بشناسید»

اگر نسبت به یک رنگ خاص، تمایل شدیدی دارید، شما دارای صفات ویژه­ای در ارتباط با آن رنگ هستید.

قرمز: بیرون­گرا، هیجانی، احساساتی، حساس، پرانرژی

نارنجی: مستقل، بااراده، خودآغاز

سبز: حساس، هشیار، سیاستمدار، مواظب، با احتیاط.

زرد: توانا، تیزهوش، خودانگیز، راز دار، دارای رابطه خوب با دیگران.

آبی: خلاق، خیال­پرداز، دارای احساسات عمیق، صادق.

بنفش: دلسوز، بصیر، دارای معیارهایی بالا.

سفید: روشن­فکر، کمال­گرا، خوش­بین، خود استوار.

سیاه: دارای انضباط نفس، پر از نظر و عقیده، مستقل، پردازشگر قدرت درونی.

اگر یک روز کامل در خانه کار کرده­اید و می­توانید محلی را برای استراحت کردن انتخاب کنید، ممکن است انتخاب یک اتاق را بر دیگر اتاق­ها به خاطر اثر متقابلی که نوع رنگ اتاق با حال شما دارد ترجیح دهید.

اگر مجبورید که با غم از دست دادن کسی یا یکضربه سخت کنار بیایید، شاید اگر در محیط روستا قدم بزنید یا یک پالتو راحت یا روسری­ای به رنگ سبز بپوشید، شما را آرام کند. به همین ترتیب، ممکن است نسبت به یک رنگ به طور شدید عکس­العمل متضادی داشته باشید و به این موضوع اشاره کنید که پر از ارتعاشات آن رنگ هستید، که در این­صورت می­توانید از یکی کردن رنگ­های مکمل آن استفاده کنید.

برای مثال اگر در یک برهه­ای از زمان در زندگیتان، احساس واکنش منفی نسبت به رنگ نارنجی دارید، به یکشی آبی نگاه کنید یا لباس آبی بپوشید یا آویزی به رنگ آبی خریده و در منزلتان نصب کنید. حساسیت­هایتان را به واکنش­های بدنتان نسبت به رنگ­ها افزایش داده و غرایزتان را دنبال کنید.

«متعلق به کدام گونه از فصل­ها هستید؟»

نظریه­ پردازان رنگ­ها اعلام کرده­اند هر یک از گونه­های متفاوت فصلی، ارتباط خاصی با رفتارهای شخصیتی دارند.

گونه بهاری: در این گونه، افراد موهای قهوه­ای – طلایی یا بلوند، با چشمانی به رنگ فندقی، سبز، طوسی یا آبی و پوستی روشن یا هلویی رنگ دارند.

شخصیت­های فصل بهار: بیرون­گرا افسون­گر و هوشیار و دارای حس زنده‌ی شوخ­طبعی هستند. ناگهان ممکن است بسیاری از کارها را بر عهده بگیرند و خطر بی­نظمی در کارهایشان را قبول کنند.

گونه تابستانی: در این گونه، افراد موهای قهوه­ای یا طلایی روشن، با چشمانی خاکستری یا آبی کم­رنگ و پوستی روشن و لطیف دارند. اگر شخصیتی تابستانی دارید، دارای روح لطیفی هستید، شنونده­ای حساس که در مشارکت، تجزیه و تحلیل و سازماندهی امور، قوی و توانا است. در برقراری و حفظ صلح و آرامش خوب عمل می­کنید و گاهی اوقات کم­حرف و منزوی می­شوید.

گونه پاییزی: و اما در این­گونه، افراد موهای قرمز، مسی یا طلایی – توت­فرنگی رنگ با چشمانی قهوه­ای یا سبز و پوستی به رنگ مس یا طلایی تیره دارند. شخصیت­های پاییزی خونگرم و سرزنده هستند، متفکرانی نیرومند، دارای احساس پرورش یافته برای موضوعاتی چون عدالت و بی­ توجهی به سنت می­باشند. آن­ها می­توانند دمدمی مزاج و گاهی اوقات پر مدعا شوند.

گونه زمستانی: در این­گونه، افراد موهای قهوه­ای تیره یا مشکی با چشمان سبز یا مشکی و پوستی به رنگ قهوه­ای، سبزه یا برنز دارند.

شخصیت­های فصل زمستان: آرام (متین) با قدرت طبیعی بوده و دارای ارده­ای هستند که تمام کارها را انجام می­دهند. ممکن است به طور ناگهانی و بی­حوصله نیازمند مشاجره با دیگران باشند ولی از تلاش­هایشان که موجب کم آوردن الگوهایشان می­شود دست بر نمی­دارند.

منبع : سایت دانش یوگا

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

http://www.yogaacademy.ir/

 

۲ نظر

  1. عالی بووووود.خداقوت

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*