خانه » مقاله ها » مقاله های یوگا » تحقیق پرانایاما برای اضطراب
تحقیق پرانایاما برای اضطراب

تحقیق پرانایاما برای اضطراب

“تحقیق پرانایاما برای اضطراب”Research About Pranayama For Anxiety

یوگا به گونه های متفاوتی چون آسانا، تمرکز، مثبت اندیشی و پرانایاما یا تمرینات تنفسی میتواند تمرین شود. تمام شیوه های گوناگون یوگا تا حد زیادی برای انسان مفید می باشند و این تمرینات هر کدام بطور صحیح و مداوم پیشرفت و تاثیرات بی شماری را به همراه دارند. در این مقاله بطور خاص در باره فواید تمرینات تنفسی که از سریع ترین و به نسبت آسان ترین نوع از تمرینات یوگاست خواهیم پرداخت. پرانایاما یا تمرینات تنفسی به ویژه برای رفع اضطراب و تشویش مورد آزمایش قرارمیگیرد. اضطراب و نگرانی عارضه ایست که از علت های اساسی بیماریهای روانشناختی و نیز اختلالات فیزیکی میباشد. علاوه بر آن نگرانی و استرس همه افراد را تحت تاثیر خود قرار میدهد، بعنوان مثال دانش آموزانی که برای امتحان آماده می شوند، بزرگسالانی که با شرایط دشوار محیط کارشان دست و پنجه نرم می کنند و یا والدینی که نگران فرزندان خود هستند، همه در معرض بروز استرس و نگرانی هستند.
حال بپردازیم به تاثیر پرانایاما در کاهش میزان اضطراب و نگرانی افراد. واژه سانسکریت پرانایاما به معنی کنترل تنفس است و عمل دم و بازدم به طرق و شیوه های مختلف قابل کنترل میباشد. اول آنکه برخلاف سایر گونه های تمرینات یوگا، این تکنیک توسط هرکس بدون در نظر گرفتن سن و شرایط جسمی و فیزیکی قابل اجراست. تحقیقات منتشر شده در سال ۲۰۱۵ در مجله “طب جایگزین و مکمل” Alternative & Complementary Medicine تنفس های یوگایی را تنها راه درمان اختلالات روانی و عصبی معرفی کرده است . این مطالعات به ویژه بر تاثیرات کریا یوگا که متشکل از الگوهای تنفسهای سیکلیک است متمرکز بودند. حتی تحقیقات بر روی اختلالات گوناگون عصبی نشان داد که روش “سودارشان کریا یوگا” Sodarshan kriya youga دارای پتانسیل هایی برای کاستن اضطراب و اختلالات استرس زا در افراد میباشد . تحقیقات دیگری نیز در سال ۲۰۱۳ در “مجله بین المللی یوگا” International journal yoga انجام شد. این تحقیق دومین بررسی مطالعاتی بود که بدنبال تحقیق اولیه صورت گرفت تا اثرات “سودارشان کریا یوگا” در درمان بسیاری از موارد پزشکی مورد آزمایش قرار گرفت و نیز ادعا بر این است که دلایل محکمی دال بر تاثیر این تکنیک تنفسی در درمان اضطراب و اختلالات عصبی وجود دارد. به علاوه مطالعات منتشر شده در سال ۲۰۱۰ در “مجله روانشناسی کاربردی آکادمی هند” نشان داد که تنفس متناوبی (Anuloma – (Viloma که بر روی ۳۰ مرد هندی آزمایش شد اثرات خود را داشته است ونیز فواید این تکنیک تنفسی بر شرکت کنندگان مشاهده شد. دواطلبانی که در این آزمون شرکت داشتند در یک کمپ یوگا به مدت هفت روز تکنیک “آنولوما وی لوما” را فرا گرفتند. سپس از آنها خواسته شد تا آن را بطور منظم در طی سه ماه تمرین کنند و البته قبل و بعد از تمرینات میزان اضطراب آنها ثبت شد. (با استفاده از مقیاس سنجش اضطراب (sinha) و جدول درجه افسردگی (Beck) ). نتایج بدست آمده نشان داد که میزان اضطراب و افسردگی داوطلبان بعد از تمرینات منظم تنفس تناوبی کاهش یافت. با وجود آنکه مطالعات انجام شده فواید بالقوه تمرینات پرانایاما و تکنیک های تنفسی را ثابت میکند اما هنوز در ارتباط با عارضه اضطراب و تشویش بعضی تحقیقات به نتایج روشنی دست نیافته اند. بعضی از این مطالعات به این باور دست یافته اند که پرانایاما برای بیمارانی که به موجب شرایط جسمی خاص در رنج هستند و دچارنگرانی می شوند موثر واقع شده است اما این روش ها برای بیمارانی که دچار اختلالات اضطرابی دراز مدت هستند شاید اثر لازم را نداشته باشند.
با این حال تحقیقاتی که بر روی تمرینات تنفسی صورت گرفته در حالت کلی سودمند بودن آنها را ثابت میکند لذا پیشنهاد می کنیم قبل از آنکه شیوه خاصی از تمرینات پرانایاما و یا یوگا را انتخاب کنید حتما بدنبال نظر پزشک مورد اعتمادتان باشید. اگر چه تمرینات پرانایاما بسیار مطمئن می باشند و در پیشبرد کیفیت بهتر زندگی کمک می کند اما بهتر است زیر نظر مربی مجرب و کارآزموده انجام گیرد.
Research About Pranayama For Anxiety.
By Seema Deshpande

مترجم : آذر درویش حسن
ویراستار: فروزنده شاملو

منبع : سایت یوگای علمی نوا

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

http://www.yogaacademy.ir/

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*