خانه » مقاله ها » مقاله های عمومی » با آرام‌سازیِ کافا دوشای بدنتان لاغر شوید
با آرام‌سازیِ کافا دوشای بدنتان لاغر شوید

با آرام‌سازیِ کافا دوشای بدنتان لاغر شوید

با آرام‌سازیِ کافا دوشای بدنتان لاغر شوید
نوشتۀ: دیپاک چوپرا
برگردان: ندا اسدی
بر طبق اصول آیورودا، بدن از سه دوشای کافا، پیتا و واتا تشکیل‌شده که هرکدام از این دوشاها به جهت حفظ سلامت باید در تعادل باشند و درصورتی‌که یکی از این دوشاها از حالت تعادل خارج شود، بیماری‌های مختلف روحی و جسمی ظاهر می‌گردد. چاقی، رخوت، سستی، ورم اعضاء بدن، خواب‌آلودگی، سطح پایین انرژی جسمی همه ناشی از برهم خوردن تعادل کافا و بالا رفتن آن است. با پیروی از یک رژیم متناسب و پایین آورندۀ کافا و همراهی آساناهای متعادل‌کنندۀ این دوشا می‌توان به وزن ایده‌آل، شادابی و نشاط و سطح انرژی بالا دست پیدا کرد. در این مقاله بر آنیم تا برخی از روش‌های آرام‌سازی کافا دوشا را بیان نماییم
کافا بافت بدن را تحت کنترل داشته و در نگه‌داشتن سلول‌ها در کنار یکدیگر و شکل‌دهی ماهیچه‌ها، چربی، استخوان و رگ و پی نقش دارد. کارکرد اصلی کافا، حفاظت از بدن است.

خصوصیات کافا: سنگین، کند، ثابت، سرد، نرم و چرب

مشخصه‌های فیزیکی کافا: بدن قوی و توان بدنی خوبی دارند. چشمان درشت و زیبا، پوست صاف و درخشان و موهای ضخیم از مشخصه‌های تیپ بدنی کافا است. آن‌هایی که دوشای کافا دارند، خواب آرام و سیستم هاضمۀ مرتبی دارند؛ اما هنگامی‌که کافای آن‌ها غلبه می‌کند، افزایش وزن، تجمع آب در بدن، ورم و آلرژی در بدنشان پدیدار می‌گردد. هنگامی‌که این توازن به هم می‌خورد، گونه‌های کافا افزایش وزن پیداکرده و بیش‌ازاندازه می‌خوابند. کافاها از بیماری آسم، دیابت و افسردگی نیز در رنج هستند.

مشخصه‌های احساسی: کافاها عموماً آرام، متفکر و دوست‌داشتنی هستند. آن‌ها استعداد ذاتی در لذت بردن از زندگی دارند و با روزمرگی راحت هستند. هنگامی‌که کافا در توازن است، قوی، وفادار، صبور، محکم و حمایتگر هستند. افرادی با کافای اضافی تمایل دارند که به اشیا، شغل، روابط وابسته شوند. کافای اضافی در ذهن مقاومت در برابر تغییر و کله شقی را موجب می‌گردد.

متعادل کردن کافا:
ازآنجایی‌که کافا سرد، سنگین و متراکم است، تنها راه متعادل ساختن آن تحریکش است.
‎کافاها به روزمرگی تمایل دارند، به همین خاطر باید توسط مناظر، صداها و یا تجارب جدید تحریک شوند.
-یک برنامۀ منظم روزانه داشته باشید. ساعت شش صبح هرروز بیدار شوید. در طی روز چرت نزنید.
-گرم بمانید و از رطوبت دوری‌کنید. کافاها به سرما، رطوبت حساس هستند و گرما برایشان خوب است. از گرمای خشک استفاده کنید، اگر گرفتگی بینی (شکایت رایج کافاها) دارید. استفاده از دستگاه گرمازا پشت و یا روی سینه‌تان مفید است. اگر حالتان مساعد نیست از قرار دادن بینی، گلو و شش‌هایتان در معرض سرمای زمستان خودداری کنید.
-روزانه ماساژ خشک بگیرید تا جریان خون را تحریک کنید.
– برای جلوگیری از کیپ شدن بینی از قوری نتی استفاده کنید.
-خانه‌تان را تمیز کنید. از درهم‌وبرهمی در خانه، ماشین، اداره و دیگر مکان‌ها جلوگیری کنید. به‌طور مرتب محیط اطرافتان را تمیز کرده و چیزهایی را که استفاده نمی‌کنید، بیرون بریزید.
-ترجیحاً هرروز ورزش کنید. این بهترین روش برای جلوگیری از رکود و تجمع سموم در بدن است. استقامت خود را بالا ببرید. دوچرخه‌سواری، شنا، ایروبیک و ورزش‌های رقابتی برای شما مفید است.
-با یک موسیقی پرانرژیِ ریتمیک ورزش کنید. از رایحه‌های محرک همچون میخک، کافور، دارچین، اکالیپتوس، سرو کوهی و مرزنجوش استفاده کنید.
-رنگ مناسب کافاها گرم و روشن همچون زرد، نارنجی و قرمز است.

راهنمای تغذیه‌ای متعادل‌سازی کافا
ادامه مقاله را می توانید در مجله شماره ۸۶ دانش یوگا مطالعه نمایید.

منبع : سایت مقالات دانش یوگا

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

http://www.yogaacademy.ir/

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*