خانه » مقاله ها » مقاله های عمومی » فنگ شویی اتاق کودک
فنگ شویی اتاق کودک

فنگ شویی اتاق کودک

چگونه می توانیم چیدمان اتاق فرزندمان را باب میل وی تنظیم کنیم ، به گونه ای که هم دسترسی به وسایل خود داشته باشد و هم اتاقی شیک و زیبا با دکوراسیونی جذاب برای وی آماده کنیم

باز و بسته کردن درها مخصوصا در کمدها و قفسه‌ها هم کمی سخت است و هم در برخی مواقع خطرناک، چرا که معمولا درها برای کودکان سنگین هم هستند. در عوض پرده‌ها به راحتی کنار کشیده می‌شوند و برای باز شدن راحت‌تر هستند و باعث می‌شوند اتاق رنگ و روی بهتری داشته باشد و حال و هوای کودکانه‌تر و شادتری نیز پیدا کند.

اتاق را از زاویه دید کودک نگاه کنید

مبلمان بزرگ (سایز بزرگسال) که معمولا ما بزرگترها به سراغ آنها می‌رویم برای کوچولو‌هایی که جثه کوچک دارند، چندان چشمگیر و دلخواه نیستند. به جای انتخاب چنین وسایل و مبلمانی می‌توانید از انواع کوچکتر آنها که مخصوص کودکان طراحی و تولید می‌شوند، استفاده کنید تا هم مطمئن باشید که باب میل فرزندتان هستند و هم راحتی و امنیت بیشتری برای آنها دارند.

کمدهای پرده شده

باز و بسته کردن درها مخصوصا در کمدها و قفسه‌ها هم کمی سخت است و هم در برخی مواقع خطرناک، چرا که معمولا درها برای کودکان سنگین هم هستند. در عوض پرده‌ها به راحتی کنار کشیده می‌شوند و برای باز شدن راحت‌تر هستند و باعث می‌شوند اتاق رنگ و روی بهتری داشته باشد و حال و هوای کودکانه‌تر و شادتری نیز پیدا کند.

فضای بالای تخت‌خواب

در بالای تخت‌خواب فضایی را مخصوص قرار دادن برخی وسایل در نظر بگیرید، مثلا قفسه مربوط به کتاب‌ها. حتی می‌توانید با خارج کردن در، آن را به یک کمد مناسب برای نگهداری برخی از وسایل کودکتان تبدیل کنید تا باز هم فضای بیشتری برای این منظور داشته باشید.

این فضا محل مناسبی برای جمع کردن و قرار دادن وسایلی است که همیشه مورد استفاده نیستند و هرازچندگاهی به سراغشان می‌رویم یا اگر می‌خواهید در نداشته باشند می‌توانید وسایل دم دستی کودک را در آن بگذارید تا هر وقت که دستش را دراز کرد به راحتی آنها را بردارد.

از تخته شاسی برای نمایش عکس‌ها استفاده کنید

به جای آن که به دیوارهای اتاق تعداد زیادی از عکس‌های کودکتان را بکوبید، می‌توانید از کلیپ‌بورد استفاده کنید و تعداد زیادی از عکس‌های خوب و دلخواهتان را روی ‌آن نمایش دهید.

وسایل را با نظم و درایت در کمدها و قفسه‌ها قرار دهید

وسایل شخصی و اسباب‌بازی‌هایی که بیشتر مورد علاقه فرزندتان هستند و دوست دارد همواره این وسایل دم‌دستشان باشند را در کشوها و کمدهای پایین‌تر قرار دهید. در عوض وسایل شکستنی و خراب شدنی و آنهایی که کمتر استفاده می‌شوند را در ردیف‌های بالایی بگذارید.

برچسب بزنید

برای آنکه به راحتی بتوانید وسایل را پیدا کنید روی جعبه‌ها برچسب بزنید و اسم وسایلی که داخل هر جعبه است را روی آن بنویسید. البته اینکار به کودکانی که سواد خواندن دارند، کمک می‌کند، برای کوچکترها که هنوز سواد ندارند از برچسب شکل استفاده کنید. مثلا جعبه کفش برای این منظور مناسب است.

آن را با کاغذ رنگی و یا حتی پارچه تزئین کنید تا بتوانید برای نگهداری برخی وسایل کودکتان از آنها استفاده کنید. کودک شما به راحتی بعد از چند بار پیدا کردن وسایل مورد نیازش، جای آنها را در ذهن خود ثبت می‌کند و حتی کمتر به سراغ خواندن برچسب آنها می‌رود.

به جایگاه قرار دادن وسایل اهمیت دهید

سعی کنید برخی وسایل ریز و حساس را که می‌خواهید دردیدرس نیز باشند در فضاهای مناسب و ظروف مخصوص‌شان قرار دهید، مثل یک کار هنری یا یک کار دستی. این کار شما به فرزندتان یاد می‌دهد که باید چنین چیزهایی را همواره با دقت بیشتری نگهداری کند و البته با خلاقیت و ظرافت بیشتر وسایل خاص اتاقش را در جاهایی بگذارد که هم بیشتر مورد نظر و توجه قرار بگیرند و هم به میزان خاص بودنشان افزوده شود.

این کار به نوعی اهمیت دادن به دکوراسیون و چیدمان وسایل و البته طراحی اتاق است وکودک را از همان ابتدا با این هنر آشنا می‌کند و خلاقیت او را در این زمینه پرورش می‌دهد.

پرده برای پوشاندن درهم برهمی‌ها

گاهی اوقات پوشاندن برخی از قفسه‌ها و کمدها هم خیلی هزینه‌بردار است و هم ممکن است برخی دردسرها را نیز به وجود آورد، پس می‌توانید از پوشش پرده استفاده کنید. سعی کنید برای این منظور پارچه‌هایی را مورد استفاده قرار دهید که با پارچه تخت‌خواب و روبالشی و یا پرده اتاق هماهنگی داشته باشد. به این ترتیب می‌توانید بسیاری وسایل را پشت این پارچه‌ها و در قفسه‌های مربوطه نگهداری کنید و در اتاق ازدحام و شلوغی نیز ایجاد نکنید و بی نظمی‌ها را کاهش دهید.

منبع : ماهنامه کودک سالم

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

http://www.yogaacademy.ir/

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*