خانه » مقاله ها » مقاله های یوگا » ترس از سقوط، شکست و مرگ در یوگا
ترس از سقوط، شکست و مرگ در یوگا

ترس از سقوط، شکست و مرگ در یوگا

نوشته: کاتلین بریانت
برگردان: ندا اسدی

از تولد تا مرگ، هیچ ترسی احتمالا به اندازۀ ترس از سقوط دهشتناک نیست. بد نیست ببینیم این ترس چگونه خود را در تمرینات شما نشان می دهد؟ شما احتمالا نمی خواهید در حین انجام وضعیت های معکوس به خود آسیب برسانید یا تمرکز خود را در حین پراتیاهارا یا مدیتیشن از دست میدهید. زیربنای تمام این ترس ها، ابهینیوشا  یا ترس از مرگ و دلبستگی شدید به زندگی است.
آیا به لحاظ منطقی مرتبط ساختن ترس از سقوط در وضعیت ایستاده بر روی سر با ترس از مرگ طبیعی است؟ برطبق فلسفۀ یوگا، مرگ حقیقی ای که ما از آن می ترسیم، مرگِ نفس است که در آن بخشی از فرد که نشانگر شخصیت، افکار، احساسات (منی که نمایانگر ذهن است) میمیرد. این یک گونه راگا  یا وابستگی به زندگی است. ما از رها کردن آنچه می دانیم و در اعماق وجودمان نهادینه شده و حتی آرزوی تغییر آن را داریم، می ترسیم؛ حال چه انجام وضعیت ایستادن بر روی سر (آدهو موکتا ورکساسانا) باشد، یا رشد درونی یا درمان.
ترس از ناشناخته ها، از دست دادن کنترل، ترس از شکست، تمام این ها مرتبط با ابهینیوشا است که ما را از دیدن حقیقت غایی یوگا که چیزی جز آگاهی و وحدت نیست، دور می کند.
ابهینیشوا می تواند هر گوشه از زندگی روزانۀ ما را به رنگی در آورده و حتی توانایی عاشق شدن و لذت بردن را نیز کمرنگ می سازد. خوشبختانه، همانطور که ما در مسیر یوگا تمرین کرده و پیشرفت می کنیم، شروع به شناخت راه های متفاوتی که «نفس» از خود زمانیکه احساس خطر می کند، حفاظت می نماید، می کنیم. ما آمه ایم که ببینیم ذهن حیله گر است. ذهن می تواند ترس را به طرق مختلف منطقی جلوه دهد یا حتی ما را مجاب کند که نمیترسیم.
آیا امکان این امر وجود دارد که در ماورای نفس ببینیم آیا ما با ابهینیوشا روبرو هستیم یا خیر؟ با بررسی بدن خود در حین تمرین این امکان وجود دارد. اگرچه ذهن می تواند دروغ بگوید، بدن این توانایی را ندارد. به دنبال نشانه های ترس در بدن خود بگردید. آیا دندانهایتان را به هم فشار می دهید یا با انگشتان پای خود به تشک یوگا را می گیرید. در وضعیت ایستاده، آیا وزن شما رو به جلو است (آمادۀ دویدن هستید)؟ آیا وزنتان را بر روی پاشنۀ پایتان انداخته اید و به سمت عقب رفته اید؟ در یک وضعیت تعادلی و یا معکوس، ممکن است خودتان را بیش از اندازه تصحیح کنید. ترس خودش را بطور آشکار در تنفس نشان می دهد. آیا نفس نفس می نید؟ آیا تنفس شما سطحی است؟ نامنظم است؟ یا بدتر از همه آیا نفس خود را حبس می کنید و سعی دارید خودتان را ثابت نگه داشته و نیفتید؟ ترس های ما لزوما بد نیستند. بای محدودیت های خود راب پذیریم و با فشار بیش از حد وارد کردن به بدن خود آسیب نرسانیم. ترس های انکار شده، سامسکاراس  می شوند و در لایه های پنهان ضمیرناخود آگاه ما جای می گیرند و ما قادر به تغییر آچه نمی توانیم ببینیم، نیستیم.
زمانهایی وجود دارد که ترس های غیرمنطقی یا بی پایه و اساس شما را از حضور کامل در یک وضعیت یا رابطه باز می دارند. هنگامی که علایم ترس را شناخته و پذیرفتید، با انجام تمرین های آرامش بخش به تعادل برسید. بر روی تنفس، پاها، استخوان خاجی خود تمرکز نمایید. از قدرت دریشتی استفاده کرده تا تعادل خود را در حین انجام آسانا حفظ نمایید. اگر نگاهتان به نقطه ای ثابت باشد، حفظ تعادل برای شما آسانتر خواهد بود.
به یاد داشته باشید که مطمئنترین راه برای تغییر ذهن، تغییر تنفس است. اگر تنفس خود را طولانی و آرام گردانید، افکار شما نیز آرام خواهند گرفت. بطور کامل بازدم کنید و یک دم عمیق بگیرید. اجازه دهید دیافراگم شما به سمت پایین و شکمتان باز شود. این پاسخ سیستم سمپاتیک به مکانیسم ترس است.
شما راهکارهای بسیار متفاوتی در یوگا برای مقابله با ترستان دارید، فقط کافیست با ترس خود آشتی کنید تا ببینید چقدر درون شما ژرف و عمیق است.
هنگام ترس شما چه می کنید؟

بیوگرافی کاتلین بریانت

معلم سایق و تا ابد پرتوجوی یوگا است. از سال ۱۹۹۲ با یوگا آشنا شده و برای اولین بار در یک کلاس هاتا یوگا شرکت کرد. پس از گذراندن ۵۰۰ ساعت دورۀ مربیگری از کالج بین المللی یوگا، به تدریس آناتومی، آساناها و دیگر موضوعات در هفت مرکز هنرهای یوگایی در سدونا  مشغول شد. کاتلین بطور خاص مجذوب جنبۀ درمانی یوگا است و هنوز مشغول آموختن یوگا تراپی از اما جیوتی ورنون  که یک پرتوجویان خود را به تطبیق فلسفۀ یوگا با زندگی در عصر حاضر می کند، است. ایشان نویسندۀ کتب های مختلفی در زمینۀ تاریخ، فرهنگ نیز می باشد.

برگرفته از:
http://www.yogabasics.com/connect/yoga-blog/fear-of-falling-failing-and-death-in-yoga/

سایت مجله دانش یوگا

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

http://www.yogaacademy.ir/

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*