خانه » مقاله ها » مقاله های یوگا » کاهش فشار خون با یوگا
کاهش فشار خون با یوگا

کاهش فشار خون با یوگا

یوگا به شکل انجام دادن تمرینات بدنی ، پرانایاما یا تمرکز ، فواید بیشماری دارد . تمرین مداوم یوگا می تواند به فرد کمک کند تا هم از لحاظ جسمانی و هم به لحاظ هیجانی متناسب و متعادل بماند . بعلاوه یوگا از این قابلیت برخوردار است که بهره ی روحی فرد را ارتقا بخشد. در مقایسه با ورزش ها ی دیگر از جمله ورزش های شدید باشگاهی ، انجام دادن تمرین ایمن یوگا ، خطرات نسبتاً کمتری دارد و می تواند متناسب با نیازهای افراد مختلف – جوان یا پیر ، سالم یا دارای ضعف جسمانی ، ورزشکار یا عادی در نظر گرفته شود . انجام دادن یوگا برای تک تک افراد ، امکان پذیر است . اخیراً پزشکان بر آن هستند ، یوگا را به عنوان ابزار طب جایگزین و مکمل بپذیرند . در حقیقت ، مرکز ملی طب جایگزین و مکمل (NCCAM ) ، بخشی از دپارتمان سلامت و علوم انسانی ایالات متحده است که یوگا را به صورت طب جایگزین و مکمل در دسته بندی طب ذهنی-جسمی می شناسد . برای اینکه یوگا را از این منظر مورد بررسی قرار دهیم ، وضعیت شناخته شده ای مانند فشار خون بالا را در نظر می گیریم . فشار خون بالا به خودی خود ، اختلالی جدی است و اگر درمان و کنترل نشود می تواند به موارد خطرناک تر و جدی تر سلامتی مانند مشکلات قلبی-عروقی ، اشکال در کلیه ها و غیره منجر شود . آیا یوگا می تواند فشار خون افراد مبتلا به فشار خون بالا را ، پایین بیاورد؟
بر اساس NCCAM ، برخی مطالعات تحقیقاتی نشان می دهد که تمرکز ذهنی و یوگا می تواند اثر مثبت در کاهش فشار خون افراد مبتلا به فشار خون بالا داشته باشد . همچنین ، متخصصین یوگا معتقدند ، فعالیت هایی مانند پرانایاما یا تمرین ها ی تنفسی و تمرکزی می توانند به طور جدی در کاهش اضطراب و اختلالات استرس و ترس افراد مؤثر باشند . کاهش سطح استرس و اضطراب می تواند به طور جدی به افراد دارای فشار خون بالا کمک نماید . بعلاوه ، مطالعات تحقیقاتی ثبت شده در ایندین ژورنال فیزیولوژی و فارماکولوژی نشان می دهد ، تمرین های یوگا به طور چشمگیری ، افراد مبتلا به فشار خون بالا را منتفع می سازد و به پایین آوردن سطح فشار خون شان کمک می کند . این تحقیقات روی افرادی با وزن بین ۵۳ تا ۸۱ کیلو گرم و محدوده ی سنی ۳۵ تا ۶۵ سال انجام شده است . در واقع ، نتایج تحقیقات در بین بیمارانی که آزمایش روی آنها انجام شده است ، نشان می دهد بیمارانی که یوگا انجام می دهند ، بسیار بهتر از کسانی که تنها داروی ضد فشار خون مصرف می کنند ، نتیجه می گیرند . بیمارانی که یوگا انجام می دهند صبح و عصر ، به مدت یک ساعت و ۶ روز در هفته ، یوگا انجام می دهند . تمرین های یوگا شامل تمرین های شاواسانا ، پاوان موکت آسانا ، واجراسانا ، یوگا مودرا ، تادآسانا ، ذکر و تمرکزهستند .
با وجودی که نتایج تحقیقات اخیر نشان می دهند ،یوگا اثر مطلوبی بر فشار خون افراد مبتلا به فشار خون بالا دارد َ، نتایج بعضی مطالعات تحقیقاتی نیز چنین است که یوگا یا تکنیک های ریلکسیشن ، به تنهایی ممکن است در پایین آوردن فشار خون کمک کننده باشد یا نباشد . لذا NCCAM پیشنهاد می کند که یوگا و تکنیک های ریلکسیشن در یک طرح جامع و کلی تلفیق شود تا فشار خون بالا را کاهش و از آن پیشگیری کند .
هر چند ممکن است انجام دادن تمرین یوگا برای پیشگیری و یا کاهش فشار خون بالا ، ایده ی خوبی باشد ، با این وجود ، بیماران نباید یکسویه تصمیم بگیرند و از آن مهمتر باید پیش از انجام دادن هرتمرین یوگا یا وضعیت های خاص یوگایی با پزشک شان مشورت کنند . افراد مبتلا به فشار خون بالا نباید بدون مشورت، یوگا را جایگزین داروهای ضد فشار خون کنند . بیماران باید پیش از هر تصمیم یا اقدام با پزشک شان مشورت کنند و در صورت تایید پزشک ، یوگا را زیر نظر و راهنمایی مربی مجرب و دوره دیده انجام دهند .

منبع : موسسه یوگای علمی نوا

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

http://www.yogaacademy.ir/

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*