خانه » مقاله ها » مقاله های یوگا » یوگا در محل کار
یوگا در محل کار

یوگا در محل کار

در چند سال اخیر، محبوبیت یوگا در محل کار رشد عظیمی یافته است و شرکت های پیشرفته ی بسیاری مشتاقانه به یوگا و برنامه های سلامت برای کارکنان خود روی آورده اند. نگاهی گذرا به آمار، دلایل این رخداد را نشان خواهد داد.
براساس مطالعه ای که مرکز پژوهش های دانشگاه میشیگان منتشر ساخته است، شرکت ها به ازای هر یک دلار که برای سلامت کارکنان و یوگا در محل کار سرمایه گذاری می کنند، می توانند انتظار برگشت سه دلار (چه از طریق سود بیشتر و چه از طریق صرفه جویی در هزینه ها) را داشته باشند. این برنامه ها که بخشی از آموزش های مدیریت استرس به شمار می روند، به کارمندان کمک می نمایند موثرتر و خلاقانه تر با استرس های کاری کنار بیایند و تمرکز خود را بازیابند و خطر ابتلا به مشکلات جسمی همچون کمردرد و خستگی مفرط را کاهش می دهند. در نتیجه، برنامه های سلامت در محل کار در مجموع باعث افزایش بهره وری می شوند.
پیشگیری از آسیب ها
کمردرد رایج ترین آسیب شاغلین، به ویژه کارمندان شرکت هاست. نشستن طولانی مدت در مکانی ثابت به زندگی بی تحرک منجر می شود و به زودی کمردرد و مشکلات جسمی دیگری را در پی خواهد داشت. در انگلستان شرکت ها سالانه ۱۱۹ میلیون روز کاری را به علت کمردرد کارکنان خود از دست می دهند. در امریکا، آسیب های ناشی از کار، از طریق کاهش بهره وری، مراقبت های پزشکی و حقوق های پرداختی، سالانه ۱۲۱ میلیارد دلار هزینه به همراه دارند. علت محبوبیت یوگا در محل کار آن است که توانسته وضعیت موجود را دگرگون سازد و هم برای نیروی کار و هم برای شرکت ها سود بسیاری به همراه آورد.
اکنون فواید اجرای چنین برنامه هایی در محل کار و چگونگی تأثیر آنها بر افزایش بهره وری را بررسی می کنیم.
یوگا به احیای اندام های اصلی و سیستم ایمنی کمک می نماید. همزمان، یوگا به دفع فرآورده های زائد نیز کمک می نماید. با تمرینات یوگا، الکل و سایر مواد زائد مشابه سه تا چهار برابر سریع تر از بدن خارج می شوند. یوگا همچنین به سم زدایی از عضلات و تقویت آنها کمک می کند و بیماری بی خوابی، کشیدگی پشت و گردن، فشار خون بالا، سندروم تونل کارپال و سایر مشکلات جسمی را بهبود می بخشد. برای شرکت ها، پیشگیری از این آسیب ها به معنای کاهش غیبت کارکنان و هزینه های درمانی است.
علاوه بر پیشگیری از آسیب ها، یوگا به افزایش کارآمدی و خلاقیت کارکنان نیز کمک می نماید. یوگا دو نیمه مغز را هماهنگ می کند. سمت چپ مغز مسئول افکار منطقی و سمت راست مسئول افکار خلاق است. هماهنگی میان این دو به تصمیمات خلاقانه تر و مفیدتری می انجامد.
یوگا همچنین انعطاف پذیری بدن را افزایش می دهد وضعیت آن را تصحیح می کند و به طور کلی فرد را از احساس سلامتی سرشار می سازد. علاوه بر آسیب های ناشی از کار، کنار آمدن با استرس های کاری نیز چالشی بزرگ بر سر راه کارکنان است. انواع مختلف فشار در محیط های کاری امروزی متداول است. برخی از این چالش ها شامل درگیری میان افراد، زمان بندی دقیق و … است. از آنجا که یوگا اعصاب را آرامش می بخشد و با اکسیژن رسانی به مغز، افسردگی و بی تفاوتی را بهبود می بخشد، باعث می شود افراد بهتر بتوانند با استرس های کاری کنار بیایند. همین امر خود باعث پیشرفت عملکرد فرد می شود و به طور کلی بهره وری و کارآمدی در محیط کار را افزایش می دهد.

چهارم آوریل ۲۰۱۴
راشل هلمز

منبع: © Copyright 2014 – Aura Wellness Center – Publications Division

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*