شفا با یوگا

شفا با یوگا

در روزگاران گذشته یوگا شیوه ای محسوب میشد جهت دستیابی به شادی متعالی و تنویر افکار. امروز از آن به عنوان روشی برای رسیدن به حقیقت خود، افزایش نیروی بدنی و درمان استفاده میشود.
قدرت شفابخش تمرین های یوگا برای درمان انواع اختلالات، از یبوست، زیادی اسید و زخم معده، کمر درد، آسم و برونشیت تا سرطان ، بیماری های قلبی،فشار خون، دیابت، بی خوابی،اختلالات مرتبط با قاعدگی، چاقی، سینوس و تعداد دیگری از بیماری ها بکار گرفته می شود.
قدرت شفا بخش یوگا بسیار اعجاب آمیز است و امروزه این روش در درمان ناهنجاری هایی همچون تصلب بافتی، فلج مغزی و پوکی استخوان مورد توجه جدی قرار گرفته است.
یکی دیگر از مزیت های یوگا در این است که به شخص کمک می کند که کارکردهای بدنی مختلف خود از جمله فشار خون، دمای بدن، ضربان قلب،خصوصیات متابولیکی و غیره را تحت کنترل درآوردبه این ترتیب اسکلت، عضلات، قلب و سیستم عصبی بسیار حساس شده و کارکرد و حفظ سلامت بدن را تضمین می کنند. به عنوان مثال،تمرین ساروانگاسانا، تیروئید را تحریک می کند، یا تمرین سیرشاسانا غده ی هیپوفیز و با تمرین پاچیموتاناسانا لوزالمعده تحت تاثیر قرار می گیرد.
تحقیقات نشان می دهد افرادی که به صورت مرتب تمرینات یوگا را انجام می دهند قدرت تحملشان در مقابل انواع اضطراب ها بیشتر بوده ، فشار خون متناسبی دارند، قلبشان خوب کار می کند و در کل جسم سالم تری دارند.
چگونه بیماری شکل می گیرد؟
بدن به وسیله ی نیروی حیات و ذهن به واسطه ی نیروی ذهنی کار می کند. این بدان معناست که در این سیستم دو نوع انرژی وجود دارد. یک نوع از انرژی، کار جهت دادن به ارگان های بدنی را به عهده دارد و نوع دیگر در خدمت فعالیت های ذهنی است و بیماری نیتجه ی شکست تعادل کمی میان این دو نوع انرژی است.
زمانیکه تمرین های یوگا را انجام می دهید، به خصوص تمرین های اصلی، فشار ملایمی به شش پیوندگاه اصلی در ستون فقرات وارد می آورید.از این میان، چهار پیوندگاه، کار توزیع نیروی حیات و نیروی ذهنی را بر عهده دارند و در محور طولی ستون فقرات، شبکه ی سولار، منطقه ی قلبی و گردنی قرار دارند. این پیوندگاهها به چاکرا یا مراکز انرژی معروفند. سلامت ما در گرو ایجاد تعادل در این مراکز می باشد. چنانچه تعادل به هم بخورد، بیماری در ناحیه ی مرتبط آغاز می شود.
اختلالات روانی یا جسمی
بیماری تنها در جسم شکل نمی گیرد. حتی اگر بیماری ای ظاهرا از جسم آغاز شود، مستقیما به سمت ذهن رفته و از آنجا بار دیگر به جسم هجوم می برد . از این نوع بیماری ها با عنوان بیماری های سایکوسوماتیک یاد می شود.
به این ترتیب ،نقطه ی شروع بیماری هر جا که باشد، جسم و ذهن فرد همزمان درگیر می شود. کارکرد این دو نیرو جسم و ذهن- همچون نیروهای مادی است و می توان از آن ها با عنوان نیروی مثبت و یا منفی نیز یاد کرد. نیروی منفی کنترل و عملکرد ذهن را به عهده دارد حال آنکه نیروی مثبت، جسم، درجه حرارت وحرکت آن و غیره را بر عهده دارد.
از آنجا که جسم و ذهن ما بسیار با هم در ارتباطند، پاکسازی و افزایش انرژی بدن می تواند تاثیر شگرفی در سرعت گرفتن میزان واکنش های بیوشیمیایی و شفا یافتن جسم داشته باشد . در این باره بیشتر توضیح می دهم. در زندگی، میبایست بین دو نیروی حیات و نیروی ذهنی تعادل ایجاد شود، اما معمولا این اتفاق نمی افتد. چنانچه نیروی پرانیک بر نیروی ذهنی چیره شود، بیماری روانی رخ می دهد و اگر نیروی ذهنی بر نیروی حیات مسلط شود، بیماری جسمی ایجاد می شود.
این همان چیزی است که ما در پزشکی مدرن مورد بررسی قرار می دهیم. زمانیکه دستگاه عصبی پاراسمپاتیک ما بر دستگاه عصبی سمپاتیک چیره شود و یا برعکس، ما ممکن است دچار اختلالات روانی و یا جسمی شویم.و چنانچه این دو دستگاه حالت تعادل به خود بگیرند، جسم هم به تعادل عالی خود می رسد.
هنگامیکه هماهنگی کامل بین این دو دستگاه، ذهن و جسم یا نیروی حیات و نیروی ذهنی، برقرار شود، میزان ترشح غدد درون ریز نیز به حالت تعادلی خود می رسد. این ها غدد بسیار مهمی هستند که هر یک به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم به وسیله سیستم های انرژی کنترل می شوند. و اگر هماهنگی این دو دستگاه بر هم بخورد، غده ی خاصی به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
شفا به کمک یوگا
جسم مادی از مواد شیمیایی حیات بخشی چون انواع پادتن ها،آدرنالین و غیره تشکیل شده است. زمانیکه به یکی از این ها نیازمند می شویم، از طریق بیرونی همچون قرص ها، سرم ها و یا تزریقات آن ها را به دست می آوریم. با این وجود، اگر بتوانیم دستگاه به خصوصی که این مواد شیمیایی را تولید می کنند احیا کنیم، می توانیم آن ها را در حود بدن تولید کنیم. این یکی از دستاوردهای یوگاست.
به عنوان مثال، در صورت وجود دیابت، غده ی پانکراس کارکرد درست نداشته و انسولین تولید نمی کند و بنابراین میزان گلوکز خون کنترل نمی شود. این بدان معناست که دستگاه عصبی ما به علت استرس و فشار، معلول شده است. چنانچه دستگاه عصبی را در حالت آرامش مناسب قرار دهیم، کارکرد خود را باز خواهد یافت. در نتیجه، پانکراس شروع به کار خواهد کرد و دیابت درمان خواهد شد.
بیماری سرطان را می توان به کمک درمان های یوگا معالجه کرد. تمرین تنفس اوجایی ، تمرین کارآمدی است. زبانتان را به عقب خم کرده و به سقف دهانتان ( خچاری مودرا ) بچسبانید و تمرین تنفس اوجایی را برای پنجاه، صد و یا صد و پنجاه مرتبه با چشمان باز و یا بسته تکرار کنید.این تمرین را با تمام توان روحی و قدرت درونیان انجام دهید.
شخصی که از بیماری آسم در رنج است، می تواند آدرنالین را در بدن خود با تمرینی به نام شاشانکاسانا تولید نماید. این تمرین میزان ترشح آدرنالین خون را افزایش می دهد.تمرین شاشانکاسانا، غدد مسئول آدرنالین را فعال نموده و به این ترتیب آدرنالین بیشتری تولید می شود و به این ترتیب خطر حمله ی آسم از بین می رود. هر کسی که بیماری آسم را تجربه کرده می داند چنانچه دچار حمله شده و به پزشک مراجعه نماید، برای او آدرنالین تجویز می شود. حال آنکه با انجام دادن این تمرین می تواند آدرنالین را خودش تولید کند.
( کارایی این تمرین بویژه در ابتدای حمله ی آسمی بسیار خواهد بود، یعنی زمانیکه فرد احساس می کند گرفتگی تنفسی در حال رخ دادن است. زمان اتفاق افتادن حمله ی تنفسی، برای یک بیمار آسمی کاملا قابل درک است. این شرایط از صبح آغاز شده و کم کم فرد احساس سنگینی در قسمت سینه می کند. چنانچه این تمرین را انجام دهد به زودی احساس بهتری خواهد داشت.)
در تمرین شاشانکاسانا فرد روی پاهای خود نشسته و به سمت جلو خم می شود، پیشانی و دستان خود را روی زمین قرار داده و در حالت آرامش در این وضعیت به مدت ده تا پانزده دقیقه قرار می گیرد. این همان سجده ی مسلمان ها در نماز است.
بیماران قلبی پیش از رسیدن پزشک، بر روی زمین خوابانده می شوند در حالیکه پاهاشان در سطحی بالاتر از بدنشان قرار دارد. قراردادن پاها بر روی بالش باعث می شود که خون به سمت قلب بازگشت داده شده و فشار موجود بر روی قلب از بین برود، صرف نظر از اینکه موضوع مورد شکایت بیمار چه باشد با این روش تا زمان رسیدن پزشک، قلب می تواند به کار خود ادامه دهد.
( این یک تمرین ساده است که همگان می توانند یاد بگیرند. به خصوص آن ها که به دنبال زندگی مدرن می باشند. آن ها که تمام روز در اتاق خود نشسته اند و بیرون نمی روند و از اضطراب، احساس عدم امنیت، استرس، فشار روحی و غیره در رنجند.)
در تمرین سیداهاسانا همچون حالت چهارزانو می نشینیم. چنانچه این تمرین در طول یک دوره ی زمانی مشخص مثلا نیم ساعت در روز انجام شود، به فرد در کنترل هورمون تسترون که عامل اصلی حمله ی قلبی است کمک می نماید ( چنانچه گهگاه ، آگاهانه یا ناخودآگاه بیش از اندازه تولید شوند )وهمچنین این نوع نشستن برای درمان فشار خون نا متعادل نیز کمک کننده است .
در شرایطی که شخص از فشار خون بالا و یا پایین رنج می برد، چنانچه برای نیم ساعت و در صورت امکان یک ساعت در این تمرین باقی بماند می تواند فشار خون خود را کنترل نماید. به این ترتیب که فشار جمع شده در پرونیوم و امعا و احشا به مرکزگاههای مغزی که کار کنترل فشار خون را به عهده دارند بازگشت داده می شود. در تمرین سیدهاسانا پای چپ زیر استخوان سکروم قرار گرفته و پای راست روی قسمت نشیمنگاه.
بسیاری از خانم ها که دچار ضعف و افتادگی رحم می باشند. البته این مسئله را به کمک عمل جراحی نیز می توان برطرف نمود اما در یوگا، تمرین هایی همچون ناکاسانا ( وضعیت قایق ) و اودیانا باندها و جلادهارا باندها برای درمان این مشکل وجود دارد.
در وضعیت ناکاسانا ، فرد دراز کشیده و هر دو پای خود را کمی به سمت بالا می کشد و محکم نگه می دارد، سپس بالا تنه ی خود را به سمت بالا آورده و محکم می کند. دستهای خود را صاف و کشیده به سمت پاها داده و محکم نگاه می دارد. دیده شده که انجام دادن این تمرین موجب به عقب بازگشتن رحم می شود. ممکن است این نتیجه در طی روزهای ابتدایی حاصل نشده و دوره ای از زمان لازم باشد، اما این تمرین به طور قطع در درمان پرولاپس موثر واقع خواهد شد.در تمرین اودیانا باندها، بازدم خود را از طریق دهان خارج کرده و ریه ها را از هوا خالی کنید و همزمان شکم را از ناحیه ی بالا و عقب منقبض نمایید. اینکار باعث می شود کلیه ها، مثانه و رحم هم منقبض شوند. در واقع کل دستگاه تناسلی و سیستم هاضمه دچار انقباض می شود. چنانچه همزمان با قفل گلو، دروضعیت جلاندهارا باندها قرار گرفته و دست ها را کشیده و زانوها را به سمت جلو فشار دهید، خون در گردش بدن شما در ناحیه ی ناف جمع می شود و می دانیم که تمرکز خون در هر ناحیه از بدن، درمان سریع تر آن ناحیه را به دنبال خواهد داشت.
دو تمرین آسانا به نام های آتانپاداسانا و پاسچییموتاناسانا برای ایجاد تعادل در ناحیه ی ناف وجود دارد. همچنانکه ممکن است انحراف در ستون فقرات حادث شود، انحراف در ناحیه ی ناف و شکم ( عضلات راست شکمی ) ممکن است بوجود آید. در شمال هند به انحراف ناحیه ی ناف، نابهی چادنا یا تاران چادنا می گویند.در تمرین اوتاناپاداسانا، به روی کمر خوابیده و دست های خود را در دو طرف بدن در حالیکه کف دست ها به سمت بالاست قرار می دهید. به صورت طبیعی نفس بکشید، سپس پاها را دراز کرده و در حدود هشت اینچ از زمین فاصله داده و نگه دارید. حالا پاها را یکی در میان به سمت بالا پایین تا حدود شش تا دوازده اینچ از سطح زمین حرکت دهید ( پای چپ دوازده اینچ بالا می رود و پای راست شش اینچ پایین می آید و عکس آن) . حرکات می بایست با کنترل، آهسته و بدون شتاب باشد. این کار را برای چند ثانیه انجام دهید. خودتان را خسته نکنید. نفس خود را خالی کنید و دوباره به وضعیت طبیعی خود برگشته و کمی استراحت کنید.
در تمرین پاسچیموتاناسا، روی به کمر خوابیده و یک دم عمیق بگیرید. سپس درحالیکه پاهایتان به روی زمین باقی مانده و نوک انگشتان پا به سمت سقف اند، بنشینید. دستهایتان را به سمت بالا بکشید. در حالیکه کمر خود را صاف نگه داشته اید نفس خود را بیرون داده و از قسمت لگن به سمت جلو خم شوید. تا جاییکه انعطاف بدنتان اجازه می دهد به سمت جلو و پایین خم شوید. دست ها را بیشتر کشیده و به هر قسمت از پاهایتان که می توانید، برسانید. در این حالت سعی کنید پاشنه ها، لگن و ران هایتان به زمین بچسیبد درحالیکه ستون فقرات خود را صاف نگه می دارید. حالا پیشانی خود را روی زانوها قرارداده ( تا جاییکه برایتان مقدور است ) و به صورت طبیعی تنفس کنید. سعی کنید آرنج های خود را به روی زمین قرار دهید. این وضعیت را برای چند ثانیه ای حفظ کنید. دم دیگری گرفته، سر خود را بلند کنید و به حالت ابتدایی خود بازگشته و کمی استراحت کنید.
نتیجه گیری
تاثیرات مثبت یوگا در طول دوره ی شفا، غیر قابل انکار است. تمرین های یوگا غدد درون ریز را تحریک می کند و این غدد نیز به نوبه ی خود نه تنها بدن بلکه احساساتی از قبیل اضطراب، ترس و خشم را که با تمرین های یوگا هم قابل کنترل اند، متاثر می سازند.
امروزه تحقیقات مختلفی در این رابطه به صورت کلینیکال، در مدرسه های پزشکی و آشرام ها در حال انجام شدن است. نتایج حاکی از آن ، این است که یوگا یک دستاورد استثنایی و قدرتمند است که می تواند به طور موفقیت آمیزی حتی در بیماری های مزمن و لاعلاج مورد استفاده قرار بگیرد. با این وجود این تمرین ها بهتر است به عنوان روشی جانبی در کنار سایر روش ها بکار رفته و افراد تنها به آن اتکا نکنند. بهترین راه آن است که یوگا در کنار طب سنتی و یا مدرن قرار گرفته و به این ترتیب هر دو وجه جسمی و روحی فرد تحت درمان قرار بگیرد.

مترجم : علیرضا محلو

منبع : سایت یوگای علمی نوا

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

http://www.yogaacademy.ir/

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*