خانه » مقاله ها » آساناهای یوگا » خصوصیات و فواید حرکات نشسته یوگا
خصوصیات و فواید حرکات نشسته یوگا

خصوصیات و فواید حرکات نشسته یوگا

همه آساناهای نشسته را می توان به دو گروه تقسیم کرد :

 

الف : آساناهایی که موجب توانمندی , درمان و جلوگیری از بیماری می شوند. این گروه با تاثیرگذاری بر کل ساختار و سیستم های بدنی , سلامت و بهداشت جسم , ذهن و روان را تضمین می نمایند.

در واقع هر آسانا از سه جنبه ذکر شده برخوردار می باشد.

ب : گروه دوم آساناهایی هستند که برای تمرکز و مراقبه مورد استفاده قرار می گیرند. مهارت در انجام وضعیت های گروه اول موجب توانمندی در نشستن های طولانی بدون حرکت و تنش می شوند , که خود پایه و شرط اولیه برای تمرین کلیه تکنیک های تمرکزی و مراقبه ای می باشد.

حال بعد از فراگیری هنر ایستادن و آساناهای ایستاده و تعادلی , نشستن درست و انجام آساناهای نشسته را خواهیم آموخت.این آساناها فشار ناشی از آساناهای ایستاده را جبران نموده و جریان انرژی حیاتی را فعال می نمایند.

 

در اینجا به ذکر پاره ای از خواص آساناهای نشسته می پردازیم :

– خمش زانوها و قرار گرفتن ران و ساق پا در جهات متفاوت موجب انعطاف پذیری ونرمش , توانمندی عضلات زردپی و رباط های مربوط به زانو , کشاله ران , قوزک پا و انگشتان پا می شود.

– انبساط فضای مفصلی بویژه در مفاصل ران , لگن و زانوها.

– از بین رفتن قفل های انرژی در مفاصل , تشدید جریان خون , کم شدن رسوبات و گازهای مفاصل و بهبود دردهای مفصلی مخصوصا ناحیه لگنی که رابط تنه و پاها می باشد.

– بصیرت و آگاهی درست نشستن , انجام حرکات خمش و کشش را به جلو آسان تر می نماید.

– یادگیری حرکات متفاوت زانو و پاها به شیوه درست به عضلات ستون فقرات کمک می نمایند که حرکت ستون فقرات به جلو راحت تر و عمل کشش به صورت طبیعی و سالم اتفاق افتد.

– حرکات نشسته به ویژه وضعیت هایی که برای تمرکز و مراقبه به کار می روند موجب کم شدن افکار و نوسانات ذهنی , آرامش ذهن و احساس مطبوع  , سبکی و خنکی در ناحیه سر می شود.

– در حرکات نشسته خم به جلو فشار و فشردگی ناحیه شکم مرتفع شده و به جای آن انبساط و گستردگی به وجود می آید.

– با توجه به دو مورد قبل افرادی که از ضربان و فشار بالای خون , ضربان تند و تنگی نفس رنج می برند,از این گروه وضعیت ها در جهت بهبود بهره مند می شوند.

– اکثر این حرکات برای تنظیم و کم کردن درد در دوران عادت ماهانه خانم ها , بهبود در کارکرد تخمدان و رحم , بارداری سالم و زایمان راحت و تقویت عضلات پشتی , شکمی و کف لگنی بعد از زایمان , مناسب بوده و توصیه می شوند.

– تنظیم غدد تناسلی در بانوان و آقایان و بهبود پروستات.

منبع : مرکز آموزش یوگا

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

http://www.yogaacademy.ir/

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*