خانه » مقاله ها » مقاله های یوگا » روانشناسی مثبت اندیشی در تمرینات یوگا
روانشناسی مثبت اندیشی در تمرینات یوگا

روانشناسی مثبت اندیشی در تمرینات یوگا

روان شناسی مثبت بجای کاربرروی نقاط ضعف افراد به دنبال افزایش احساس رفاه با تمرکز بر نقاط قوت منحصر به فرد واستعدادهای هر شخص است که هر فردی به شکل طبیعی داراست.ذهن آگاهی و حضور در لحظه دوتکنیک مهم در روانشناسی مثبت است که برای ایجاد تحول و حس الهام در مخاطبانش مورد استفاده قرار می گیرد. روش روانشناسی مثبت این است که از طریق درگیر کردن افراد به یک گروه مثبت و ایجاد حس هدفمندی در آنها موجب افزایش حس خوب بودن در فرد میشود.در زمینه ی تمرین های یوگا تمرکز بر توسعه ی حس توانمندی و موفقیت باعث افزایش خودباوری به شکلی درازمدت در فرد میشود. بنابراین شما هرچه بیشتر با یوگا درگیر میشوید بیشتر به چالش کشیده میشوید. حضور فعال در یک جمع یوگی نیز به شما یک حس قوی وابستگی میدهد، علاوه بر این بسیاری از یوگی ها نیز امروزه خدمتهای داوطلبانه ایی را در سطح وسیع انجام میدهند این خدمات میتواند اهدای مبلغی پول، کمک به پختن غذای محلی و باغبانی و کاشتن گل در امکان عمومی باشد . کارهای داوطلبانه(کارمایوگا) نیز در نظر روانشناسی رشد باعث افزایش سطح شادی در فرد میگردد چرا که باعث ایجاد حس ارزشمندی ، مسئولیت واتصال به جامعه را در فرد ایجاد میکند.
در سطح جسمانی وروحی نیز ترکیب روش روانشناسی شاد و ذهن آگاهی حضور در لحظه و حس جاری بودن هنگام تمرینهای یوگا سطح عملکردی ونتایج حاصله از تمرین های یوگا را بالا میبرد. یک راه ساده برای جاری بودن در حین تمرین عمل به تنفس عمیق در سراسر طول تمرینات یوگای فرد است. به محض اینکه تنفس شما و حرکات بدنتان باهم هماهنگ شود، شما در خواهید یافت که میتوانید سوار برامواج نفس هایتان آساناها را انجام دهید. با همین شکل، تنفس احساس بیشتری از حضور در لحظه در حین انجام دادن تمرینات به فرد دست میدهد و اوحس بالا رفتن انرژِی و بودن در لحظه را درک خواهد کرد.
برای در هم آمیختن ذهن اگاهی در تمرینات یوگایتان ، به سادگی شاهد حالت جسم و ذهن خود باشید یعنی به همان حالتی که آن روز در آن قرار گرفته اید ، نگاه کنید. گاها اگر می بینید که مانند دیروز یا هفته گذشته قادر به انجام دادن تمرینات یوگایتان نیستید، این آگاهی یک حس غم یا نا امیدی با خود به همراه دارد . متوجه می شوید در گذشته تا به این حد عمیق نمی شدید . تمرین عدم خشونت نیز به معنای ساده یعنی شاهد بودن هرآنچه که هست بدون قضاوت(قضاوت موجب خشم است).ممکن است زمانی که قادر می شوید به راحتی وارد وضعیت کمان سر بالا ، وضعیتی که شاید هفته پیش از انجام دادنش اجتناب می کردید، شوید ، بطور دوست داشتنی غافلگیر شوید. در این میان است که وقتی از وضعیت خود باخبر هستید و خوداگاهی دارید بدن و ذهن از تنش واسترس آگاه شده و این معنا منجر به سهولت در رفاه فرد میشود.

منبع : آکاایران

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

http://www.yogaacademy.ir/

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*