خانه » مقاله ها » تغذیه » ۳ خاصیت رژیم گیاهخواری برای حفظ سلامت
۳ خاصیت رژیم گیاهخواری برای حفظ سلامت

۳ خاصیت رژیم گیاهخواری برای حفظ سلامت

گیاهخواری سالم ترین نوع رژیم غذاییست که انسان میتواند برای خودش داشته باشد. منظور ما از گیاهخواری، گیاهخواری مطلق و تحریم فرآورده های حیوانی نیست؛ بلکه شما میتوانید مصرف گوشت خود را کاهش دهید و به حداقل برسانید. گرفتن رژیم گیاهخواری باعث سلامت قلب و پیشگیری از بیماری های قلبی میشود؛ به گفته کارشناسان تغذیه، با پیروی از رژیم غذایی گیاهخواری، تجمع پلاک در رگ‌های خونی کاهش می‌ یابد و خطر ابتلا به دیابت و سکته مغزی کم می‌ شود.

در اینجا ۳ خاصیت رژیم گیاهخواری برای حفظ سلامت قلب آورده شده است:


گیاهان چربی های اشباع نشده کمتری دارند: چربی ‌های اشباع شده، چربی ‌هایی سرشار از هیدروژن هستند. این چربی ‌ها در دمای اتاق جامدند. آنها را می ‌توان در گوشت و محصولات حیوانی از قبیل گوشت گوساله، کره، پنیر و لبنیات پرچرب و حتی در روغن نارگیل یافت. طبق تحقیقات علمی انجمن قلب امریکا، مصرف چربی‌ های اشباع شده میزان کلسترول خون را افزایش می ‌دهد. این افزایش خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی و سکته مغزی را بالا می ‌برد. بنا به توصیه انجمن قلب آمریکا، از ۲۰۰۰ کالری دریافتی در روز، تنها ۱۳ گرم آن باید به چربی های اشباع اختصاص یابد. علاوه بر این، خوردن ۴ تا ۵ وعده میوه و سبزی، ۶ تا ۸ وعده غلات کامل، ۲ تا ۳ وعده لبنیات و کمتر از ۱۸۰ گرم گوشت، طیور یا غذاهای دریایی در روز، اساس رژیم غذایی گیاهی را تشکیل می دهد.


مصرف گیاهان، کلسترول را از رژیم غذایی حذف می کند: بدن برای تنظیم عملکردهای خود به کلسترول ناچیزی نیاز دارد اما اکثر ما به این حد اکتفا نمی ‌کنیم. اغلب کلسترول مازاد از مصرف محصولات حیوانی وارد بدن ما می ‌شود و نه گیاهان. طبق اعلام انجمن قلب امریکا، تجمع کلسترول در خون عامل اصلی بیماری‌ های قلبی، سکته مغزی و حملات قلبی است. اکثر متخصصان تغذیه توافق دارند که، جایگزین نمودن گوشت ‌های پرچرب با مواد غذایی گیاهی تغییری سالم در سبک زندگی است. برای دستیابی به کلسترول پایین، کافیست چربی ‌ها و روغن ‌های اشباع‌ شده را با روغن‌ های اشباع نشده (آوکادو، روغن زیتون و آجیل‌ ها) جایگزین کنید. کمتر از ۱۰ درصد کالری روزانه باید از طریق چربی ‌های اشباع شده تامین گردد.


گیاهان، فیبر بیشتری به رژیم غذایی اضافه می کنند: پیروی از یک رژیم غذایی گیاهی متعادل موجب افزایش فیبر محلول در روده‌ ها می‌ گردد. افزایش فیبر یکی از روش ‌های کاهش گردش کلسترول بد در بدن شماست. فیبر با کلسترول بد در مجرای روده وارد فعل و افعالاتی شده و سریعا آن را از بدن خارج می ‌کند. همین امر منجر به کاهش کلسترول بد ذخیره شده در بدن می‌ گردد. فیبر محلول در غذاهایی مانند عدس‌ ها، سبزیجات و آجیل ‌ یافت می‌ شود.

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*