خانه » مقاله ها » مقاله های یوگا » چاکرای پنجم
چاکرای پنجم

چاکرای پنجم

رنگ مربوط به چاکرا: آبی آسمانی

حس مربوط به چاکرا: شنوایی

عنصر وابسته: اِتِر

سمبل (نشانه): لوتوس ۱۶ پر

تمایلات: آرامش

توانایی: خطر کردن

غدد وابسته: تیروئید

اندام های وابسته: گردن، گلو، آرواره ها، گوش ها،نای، مری، بازوها، لب بالایی و ریه ها.

 

عملکرد هماهنگ این چاکرا:

شما سازگار، شیفته و مجذوب، آرمان گرا، وفادار، صلح جو، ترقی خواه هستید. فعالیت هماهنگ این چاکرا باعث خشنودی و آرامش ذهن و موقع شناسی و ایمان قوی می شود.

احساسات و دانش درونمان را بدون ترس ابراز می کنیم. اگر لازم باشد می توانید ساکت باشید و از صمیم قلب به دیگران گوش دهید و در گفتارتان خلاق و پرشور است. در مشکلاتی که با خودتان مواجه می شوید صادق هستید.

قدرت نه گفتن دارید، استقلال و عدم وابستگی خود را حفظ می کنید. هنگامی که چاکرای گلوی خود را
می گشایید به تدریج قادرید انرژی بیشتری جذب کنید. گاه احتمال دارد در مدت کوتاهی بعد از گشودن چاکرا براساس باورهای منفی خود، دریافت های منفی داشته باشند. اگر بتوانید این تجربه را پشت سر بگذارید با ذات خود در درون ارتباط برقرار کنید و می توانید از درون این چاکرا را باز نگه دارید.

 

عملکرد ناهماهنگ چاکرا:

دمدمی مزاج، مردد، بی حوصله، مستبد، بی قرار، راحت طلب (تن آسا)

چنانچه این چاکرا بیش از حد معمول تحریک شود انسان را به فردی متعصب، طعنه زن و متکبر تبدیل می کند.

و کمتر از حد معمول باشد ضعیف و گمراه و بی اعتبار می شویم. ناهماهنگی این چاکرا باعث پیش داوری در مورد آنچه به او داده می شود می گردد. چه بسا عالم را به دید منفی می نگرد، در نتیجه محتاط شده و جهان را خصمانه می نگرد. بنابراین انتظاری منفی دارد. به جای دریافت انرژی و عشق هستی بخش در انتظار دریافت خصمت و درنده خوئی است و به طبع این انتظارات منفی، حوزه منفی در اطراف خود بوجود می آورد. بنابراین دریافت های منفی خواهد داشت. از طرفی قفل بودن این چاکرا مانع بین ذهن و بدن می شود. یا در ابراز احساسات دچار مشکل می شوید. در این صورت احساسات برطرف شده را با اعمال بدون ملاحظه و فکر ابراز می کنید.

حالت دیگر این است که برخورد غیر منطقی می کنید و افکار و احساسات خود را رد کرده و آنها را به حق
نمی دانید.

تنها آن دسته از احساسات را بروز می دهید که از فیلتر داوری خود گذشته و یا قضاوت دیگران تناقض نداشته باشد.

یک احساس گناه ناخخودآگاه و ترس ذاتی مانع از دیدن و نشان دادن خود حقیقی تان و بیان آزادانه افکار و احساسات و نیازها می شود. سعی می کنید وجود حقیقی خود را کتمان کنید. کلامتان هم یا خشن و بی ادبانه است یا دچار لکنت زبان می شوید. صدایتان نسبتاً بلند و کلام بی معناست. گاه انسانی چرب زبان می شوید که از کلامتان برای فریب دیگران استفاده می کنید.

اگر این چاکرا کم کار باشد شما خجالتی، ساکت، درون گرایید و فقط در مورد چیزهای کم اهمیت زندگی صحبت می کنید.

اگر سعی کنید از احساسات خود حرف بزنید به صورت احساس ورم در گلو می کنید و صدایتان حالت تصنعی به خود می گیرد. به پیام های روح خود توجه نمی کنید و همیشه دچار عدم اطمینان و ترس از قضاوت شدن هستید.

 

ارتباط بین چاکرای جلویی و پشتی:

این چاکرا مربوط به حرفه است و در ارتباط با نحوه ی نگرش انسان به خویشتش در جامعه، محیط شغلی و در میان هم نوعان است. چنانچه کسی در این زمینه زندگی خویش احساس ناراحتی نماید به احتمال زیاد برایجبران کمبود مناعت طبع در خویش، از حربه غرور استفاده می کند. اگر انسان دارای شغلی راضی کننده و خوب بوده آن را به عنوان وظیفه خود در زندگی بپسندد مرکز پشت گردن باز است. چنین شخصی از لحاظ حرفه ای موفق خواهد بود. در غیر این صورت او از تلاش برای کارش مذایقه می کند. چنین فردی ناموفق است و این عدم موفقیت را در پس نقاب غرور پنهان می کند.

در همین چاکرا ترس از شکست ظهور می کند و در این شکست فرصت ها برای اقدام در امور و آفرینش آنچه که با تمام وجود به آن تمای دارند می گردد.

چنین فردی حتی از برقراری ارتباط با دیگران اجتناب می کند. زیرا ترس از بی مهری دیدن دارد. اما به خاطر غرورش می گوید من از تو بهترم و تو لیاقت همنشینی با من را نداری.

راه باز کردن این چاکرا رفتن به دنبال حرفه ای است که به آن علاقه دارید. باید با افراد مطلوب تماس برقرار کنیم و عواطف خود را آشکار کنیم.

اگر چاکرای پشتی باز و چاکرای جلویی کم کار یا بسته باشد، فرد تمام فکر و انرژی خود را در حرفه مورد نظرش صرف می نماید و هیچ اهمیتی به اطرافیان نمی دهد. اما اگر چاکرای پشتی بسته باشد و چاکرای جلویی پر کار باشد. این افراد تنبل می شوند و از کلامشان استفاده می کنند و دیگران را فریب می دهند تا سود ببرند. همچنین افراد دیگر که در شغل خود ناموفق بوده و موفقیت ها را در خیال خود جستجو می کنند و خیال پردازی می کنند، دچار این مشکل می باشند.

 

عوامل هماهنگ کننده :

لذت بردن از طبیعت:

تماشای آسمان آبی شفاف به باز کردن این چاکرا کمک می کند. روی زمین دراز بکشید و به آسمان نگاه کنید.

همچنین تماشای دریای آبی نیز به باز شدن این چاکرا کمک می کند.

جواهر درمانی:

زمرد کبود: نور به وجودتان می بخشد و به شما خلوص، آزادگی و دور اندیشی می دهد.

سنگ فیروزه: بدن و روان ما را در مقابل تأثیرات منفی محافظت می کند.

رایحه ها:

مریم گلی: چاکرای گلو را از انقباض رها می کند.

اکالیپتوس: امواج و رایحه نشاط بخش آن ما را به روی صدای درون باز می کند.

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران 

http://www.yogaacademy.ir/

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*