خانه » مقاله ها » مقاله های عمومی » ۵نکته‌ای که باید درباره یبوست بدانید
۵نکته‌ای که باید درباره یبوست بدانید

۵نکته‌ای که باید درباره یبوست بدانید

۱٫ نخست لازم است بدانید که مصرف بعضی از داروهای مخدر و تسکین‌دهنده در سنین سالمندی افزایش می‌یابد که این داروهای مخدر و ضددرد باعث ایجاد یبوست می‌شوند. اگر سالمند هستید و از داروهای ضددرد استفاده می‌کنید، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید، شاید پزشک بتواند از راه‌های جایگزین برای کاهش درد شما استفاده کند.

۲٫ مطالعات نشان داده حداقل نیم ساعت ورزش در روز تا حد زیادی شدت یبوست را کاهش می‌دهد. اگر ناتوانی در راه رفتن ندارید حتما تحرک بدنی داشته باشید.

۳٫ آب مفیدترین ماده برای بدن محسوب می‌شود و هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد. گاهی وقتی از سالمند درباره میزان مصرف آب سوال می‌شود او در جواب می‌گوید که میزان مصرف مایعاتش کافی است و روزانه به مقدار زیادی از چای یا قهوه استفاده می‌کند اما باید بدانید چای و قهوه موادی هستند که باعث تشدید یبوست می‌شوند. پس اگر یبوست دارید باید از چای کمرنگ استفاده کنید و مایعات مصرفی‌تان آب معمولی باشد اما جایگزین خوبی برای آب معمولی وجود دارد و آن آب میوه طبیعی است که به‌طور خانگی تهیه می‌شود.

۴٫ مصرف آب تنها کافی نیست و وجود فیبر در غذا ضروری است چون فیبرها هستند که باعث می‌شوند حجم توده مدفوع زیاد و راحت‌تر دفع شود. با خوردن میوه‌ها و سبزیجات تازه می‌توانید فیبر کافی به بدن‌تان برسانید.

۵٫ گاهی سالمندان به علت اختلال در حرکت یا بی‌حوصلگی، رفتن به دستشویی را به تاخیر می‌اندازند. این کار یکی از موارد مهم در ایجاد یبوست است چون تاخیر در رفتن به دستشویی باعث جذب آب مدفوع و سفتی آن می‌شود.

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*