خانه » مقاله ها » تغذیه » غذاهایی که سیری را تقویت می کنند
غذاهایی که سیری را تقویت می کنند

غذاهایی که سیری را تقویت می کنند

تحقیقات نشان داده غذاهای افزایش دهنده سیری مستقیما کاهش مقدار غذایی دریافتی را بهبود می دهند و همچنین با کاهش تاثیر گرسنگی روی انگیزه و خلق و خو به استراتژی های سالم غذا خوردن و کنترل وزن کمک می کنند. فاکتورهایی که در ادامه می آید روی اینکه یک غذاهای خاص چقدر می تواند سیرکننده باشد تاثیر دارد.

میزان فیبر

یک برنامه غذایی سرشار از فیبر می تواند باعث بهبود سیری و کنترل وزن شود، چون حاوی غذاهایی باان تراکم انرژی پایین است. مانند میوه ها و سبزیجات که وقتی به اندازه یک غذا با تراکم انرژی بالا خورده می شوند به همان اندازه سیر کننده هستند اما کالری کمتری نسبت به آنها دارند. نوع هضم غذاهایی که فیبر بالایی دارند نیز به افزایش سیری کمک می کنند. فیبر خالی شدن معده را کند می کند، مدت زمان گوارش را افزایش می دهد و روی آزاد شدن هورمون های سیری تاثیر می گذارد.

 

میزان پروتئین

تحقیقات نشان داده غذاهای سرشار از پروتئین بیشتر از غذاهای کربوهیدراتی یا دارای چربی، سیر نگهمان می دارد. پروتئین میزان چندین هورمون سیری را تغییر می دهد از جمله گرلین و GLP-1 که روی اشتها تاثیر می گذارند. غذاهای سرشار از پروتئین عبارتند از گوشت بدون چربی، ماهی، تخم مرغ، حبوبات، آجیل ها و ماست.

 

میزان چربی

چربی نیز سیر کننده است با این حال برچسب هشدار روی آن دیده می شود. چربی تراکم انرژی بسیار بالایی دارد و مصرف بیش از حد آن مسلّماً باعث افزایش وزن می شود. همچنین یک برنامه غذایی سرشار از چربی اشباع می تواند آسیب های زیادی به سلامت قلب بزند. غذاهایی انتخاب کنید که سرشار از چربی های سالم مناسب برای قلب باشد مانند آجیل ها ( که سرشار از پروتئین هم هستند ) و روغن زیتون.

 

سرعت غذا خوردن

وقتی شروع به خوردن غذا می کنید، ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می کشد تا پیام سیری به مغز برسد. بنابراین خیلی سریع خوردن باعث افزایش پرخوری می شود و بدون اینکه بدانید چقدر سیر و پر هستید باز به خوردن ادامه می دهید.

 

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

http://www.yogaacademy.ir

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*