خانه » مقاله ها » مقاله های عمومی » جلوگیری از سکته مغزی
جلوگیری از سکته مغزی

جلوگیری از سکته مغزی

پایین نگه داشتن فشارخون

فشار خون بالا یک عامل خطر بزرگ برای سکته مغزی محسوب می شود و مبتلایان به آن دو تا ۴ برابر بیش از سایرین به سکته مغزی در هر دو جنس زن و مرد مبتلا می شوند. هدف باید فشار خون کمتر از ۱۲۰ روی ۸۰ باشد. برای رسیدن به این هدف کاهش نمک در رژیم غذایی مهم است. میزان نمک مصرفی در روز نباید بیش از یک و نیم قاشق چای خوری یعنی ۱۵۰۰ میلی گرم باشد.

اجتناب از غذاهای پرکلسترول مانند همبرگر، بستنی و پنیر مهم است. خوردن ۴ تا ۵ فنجان میوه و سبزیجات در روز، دو تا سه بار ماهی در هفته و چند وعده غلات کامل و لبنیات کم چرب در روز پیشنهاد می شود. روزانه ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی، ترک سیگار و استفاده از داروهای فشار خون در صورت نیاز، شما را به هدف کاهش میزان فشار خون نزدیک می کند.

 

از دست دادن وزن

چاقی و عوارض مرتبط با آن از جمله دیابت و فشار خون بالا، شانس ابتلا به سکته مغزی را افزایش می دهد. اگر اضافه وزن دارید، این را بدانید که از دست دادن کمتر از ۱۰۰ پوند وزن می تواند تاثیر واقعی بر روی کاهش خطر سکته مغزی داشته باشد. هدف باید نگه داشتن شاخص توده بدنی زیر عدد ۲۵ باشد. برای رسیدن به این هدف بیش از ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کالری در روز دریافت نکنید. افزایش میزان ورزش هایی مانند پیاده روی، گلف، تنیس و … مهم است.

 

ورزش

ورزش منجر به از دست دادن وزن و کاهش فشار خون می شود و یک عامل مهم برای کاهش خطر سکته مغزی نیز هست. مطالعات در سال ۲۰۱۲ نشان داد، زنانی که سه ساعت در هفته پیاده روی می کنند، کمتر احتمال دارد نسبت به سایر زنان سکته مغزی را تجربه کنند. هدف شما باید ورزش با شدت متوسط حداقل ۵ بار در هفته باشد.

 

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*