خانه » مقاله ها » تغذیه » تغذیه سالم
تغذیه سالم

تغذیه سالم

 بهترین روش برای داشتن زندگی سالم تر انتخاب بهترین روش تغذیه یا به تعریفی دیگر انتخاب تغذیه سالم است. در ذیل به نکاتی در مورد انتخاب رژیم غذایی مناسب می پردازیم.

 

۱٫ غذاهای تازه انتخاب کنید

تفکر اصلی در مورد تغذیه ای سالم از اینجا سرچشمه می گیرد که غذاهایی که نزدیک ترین حالت نسبت به حالت طبیعی خود دارند را انتخاب کنید. پس به جای غذاهای بسته بندی شده یا یخ زده، غذاهای تازه و ارگانیک را انتخاب کرده و به جای کوفته بوقلون یخ زده به کوفته بوقلمون تازه فکر کنید یا به جای پاستیل هایی که با آبمیوه درست شده اند انگور بخورید. پاداش: هنگامی که از غذاهای فرآوری شده مانند چیپس، کوکی ها و غذاهای آماده بپرهیزید، از کالری های بالا، قند، نمک و چربی اشباع شده نیز دوری می جویید.

 

۲٫ غلات سبوس دار بیشتری مصرف کنید

کربوهیدرات های ناخالص مانند نان سفید، ماکارونی و برنج طی فرایند تولید، مواد مغذی خود را از دست می دهند. آنها را با نان یا ماکارونی سبوس دار و برنج قهوه ای یا وحشی یا با غلات سبوس دار دیگری مانند بلغور جو دو سر، ذرت بو داده، جو یا بلغور جایگزین کنیم. این تغییرات می تواند تاثیرات به سزایی به همراه داشته باشد: تحقیقات نشان می دهند رژیم غذایی با غلات سبوس دار به میزان بالا می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت نوع ۲ و سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.

 

۳٫ مصرف میوه و سبزیجات خود را افزایش دهید

این مواد غذایی طبیعی، ۲ رکن اساسی تغذیه سالم هستند. برخی از کسانی که به خوردن غذاهای سالم معتقدند، می گویند تمام مواد غذایی که استفاده می کنید باید تازه باشند. اما برخی دیگر می گویند بعد از محصولات تازه، محصولات کنسرو شده و یخ زده هم گزینه های خوبی هستند چون به همان اندازه مواد مغذی دارند. فقط باید برچسب پشت آنها را بخوانید تا مطمئن شوید با خوردن آنها بیشتر از میزانی که باید شکر یا نمک دریافت نمی کنید. به جای آبمیوه ها که فیبر کمتر و قند بیشتری دارند، میوه تازه را انتخاب کنید. در طی روز بین پنج تا نه وعده میوه و سبزیجات میل کنید.

 

۴٫ مراقب میزان مصرف نمک و شکر اضافه خود باشید

غذاهای سالم به طور طبیعی کم نمک و کم شکر هستند و اضافه کردن آنها به غذا باعث دور شدن از هدفتان برای داشتن تغذیه سالم می شود. از آنجایی که غذاهای فراوری شده منبعی از آنها هستند، با کاهش میزان مصرف غذاهای فرآوری شده می توانید از آنها اجتناب کنید. در غیر این صورت حتی در غذاهایی که به نظر سالم می آیند مانند ماست یا سس گوجه فرنگی، با خواندن برچسب مواد غذایی به دنبال شیرین کننده ها و نمک باشید. حواستان باشد که چه مقدار شکر و نمک به غذا و نوشیدنیتان اضافه می کنید. تلاش کنید به جای آنها با ادویه جات و گیاهان غذایتان را طعم دار کنید.

 

۵٫ از افزودنی های مصنوعی بپرهیزید

رنگی های مصنوعی خوراکی، شیرین کننده ها، مواد نگهدارنده و دیگر مواد ساخت دست انسان جایی در رژیم غذایی سالم شما ندارند. در خواربارفروشی برچسب پشت مواد غذایی را خوانده و از خرید مواردی که مواد مصنوعی دارند بپرهیزید.

 

۶٫ آب زیاد بنوشید

به جای آبمیوه ها یا نوشیدنی های بدون الکل شیرین، نوشیدنی های کم کالری مثل آب یا چای گیاهی بنوشید. آب گرسنگی شما را فرو می نشاند و موجب می شود احساس سیری کنید. همچنین خستگی شما را برطرف کرده و انرژی بیشتری به شما می بخشد. دلتنگ نوشیدنی های خوش طعم می شوید؟ آب نوشیدنی خود را با مرکبات یا نعناع طعم دار کنید.

 

 

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

http://www.yogaacademy.ir

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*