خانه » مقاله ها » مقاله های عمومی » ویتامین آ و سلامتی
ویتامین آ و سلامتی

ویتامین آ و سلامتی

وجود ویتامین ها برای داشتن بدنی سالم حیاتی است. برای شروع باید گفت این ترکیبات درکنار یکدیگر به استحکام استخوان ها، درمان زخم ها، تقویت سیستم ایمنی، تبدیل غذا به انرژی و ترمیم آسیب های بافتی و سلولی کمک می نمایند.
هر چند ویتامین های موجود در فروشگاه ها وسوسه برانگیز هستند، بهتر است ویتامین های مورد نیازتان را از مواد غذایی کسب کنید، نه از مولتی ویتامین ها یا دیگر مکمل ها. تحقیقات گسترده نشان می دهد برنامه غذایی سالم می تواند خطر ابتلا به بیماری های مزمن و ازکارافتادگی را کاهش دهد، اما شواهد موجود درباره تأثیر قرص های ویتامین کمتر قانع کننده است.
ویتامین آ و کاروتنوئید

میوه ها و سبزیجات رنگارنگ سرشار از رنگدانه هایی به نام کاروتنوئید هستند. بدن، دو نوع کاروتنوئیدِ ، بتاکاروتن و آلفاکاروتن را به ویتامین آ تبدیل می کند. غذاهای حیوانی، شامل جگر، شیر و تخم مرغ حاوی نوع دیگری از ویتامین آ به نام رتینول هستند. به بیشتر شیرها و شیرخشک های بدون چربی ویتامین آ افزوده می شود تا جایگزین ویتامین آی از دست رفته هنگام گرفتن چربی شیر گردد. همچنین به تعداد زیادی از برشتوک ها نیز ویتامین آ می افزایند.
تحقیقات نشان می دهد ویتامین آ نقش های متنوعی در سلامتی و بیماری بازی می کند. مثال های زیر بر این نکته تاکید می کنند که نباید ویتامین آ یا هر ویتامین دیگری را بیش از حد مصرف نمود.
سرطان

تحقیقات نشان می دهد افرادی که غذاهای غنی از بتاکاروتن و ویتامین آ مصرف می کنند کمتر در معرض ابتلا به انواع سرطان، به ویژه سرطان ریه، قرار دارند. اما آگاه باشید: تحقیقات همچنین نشان می دهد مصرف درازمدت مکمل های بتا کاروتن به مقدار زیاد خطر ابتلا به سرطان ریه را در افراد سیگاری یا کسانی که قبلاً سیگاری بوده اند، افزایش می دهد.
شکستگی ها

مشاهدات متعدد نشان می دهد مصرف بیش از اندازه رتینول (چه از طریق مواد غذایی و چه از طریق مکمل ها) ممکن است استخوان ها را ضعیف کند و احتمال شکستگی را بالا برد. این امر در مورد افرادی صادق است که بیش از دو برابر مقدار توصیه شده ویتامین آ را در روز مصرف می کنند و ممکن است محدود به افرادی باشد که به مقدار کافی ویتامین د دریافت نمی نمایند.
بیماری های چشمی

ویتامین آ برای سلامت چشم ضروری است. لوتئین و زیاکسانتین ،دو نوع کاروتنوئید که تبدیل به ویتامین آ نمی شوند، نیز برای چشم ها حیاتی هستند. لوتئین و زیاکسانتین تنها کاروتنوئیدهایی هستند که در شبکیه چشم یافت می شوند. به نظر می رسد اسفناج و کلم پیچ، که هر دو سرشار از لوتئین هستند، تا حدودی خطر ابتلا به کاتاراکت (کدر شدن لنز چشم که در حالت طبیعی شفاف است) را کاهش می دهند.

 

باز نشر : آکادمی یوگامازندران

http://www.yogaacademy.ir

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*