خانه » مقاله ها » تغذیه » کارمندها بخوانند
کارمندها  بخوانند

کارمندها بخوانند

کارمندان به دلیل کار کردن پشت میز بیشتر دچار افزایش وزن و مشکلاتی مانند مشکلات حرکتی و گوارشی می شوند. یکی از چالش‌هایی که همواره پیش روی کارمندان قرار دارد، این است که زندگی کارمندی و پشت‌میزنشینی، آنها را با عوارضی مانند چاقی، فشارخون بالا، چربی‌ خون بالا و حتی دیابت مواجه کرده است. از این‌رو، داشتن الگوی غذایی سالم در محل کار می‌تواند کمک بزرگی به حفظ سلامت و تناسب اندام کارمندان عزیز برساند.

این برنامه غذایی سالم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

استفاده از غذای خانگی

حتما وعده‌های غذایی اصلی مانند صبحانه و ناهار را از خانه آماده کنید و در ظرف‌های مخصوص غذا بچینید تا بتوانید آنها را به‌سادگی با خود به محل کارتان ببرید.

اگر فرصت کافی برای خوردن صبحانه در منزل ندارید، اکیدا توصیه می‌شود عادت به مصرف کیک، کلوچه یا بیسکویت‌های صنعتی در محل کار به‌عنوان صبحانه را کنار بگذارید و به‌جای آن یک لقمه نان و پنیر ساده همراه خود ببرید.

مصرف فراوان میوه‌ها و سبزی‌ها

خیلی از کارمندان به‌دلیل کم‌تحرکی و یک‌جانشینی‌های مداوم، کنار داشتن الگوی غذایی نامناسب، دچار یبوست مزمن می‌شوند. از این‌رو، به این افراد توصیه می‌شود هنگام چیدن ظرف غذای خود حتما نصف ظرف را به انواع سبزی‌ها و صیفی‌ها مانند سبزی خوردن، کاهو، گوجه، خیار، فلفل دلمه‌ای، انواع فلفل شیرین و… اختصاص بدهند.

جایگزین کردن اسنک‌های سالم با هله‌هوله‌ها

یکی از عادت‌های غذایی بسیار نادرست که شیوع فراوانی میان کارمندان دارد، مصرف مرتب و روزانه انواع کیک، بیسکویت، کلوچه،‌ شکلات و تنقلات شور است. تمام این هله‌هوله‌ها می‌توانند علاوه بر افزایش وزن، خطر ابتلا به فشارخون بالا، دیابت،‌ چربی ‌خون بالا و حتی سکته قلبی را میان افراد کارمند بیشتر کنند.

نوشیدن آب کافی

برخی کارمندان عادت به مصرف بیش از اندازه چای یا قهوه در طول زمان کاری خود دارند که خود کافئین موجود در این نوشیدنی‌ها نیز به‌عنوان یک ماده ادرارآور می‌تواند بدن آنها را در معرض کم‌آبی قرار دهد. از این‌رو، به این افراد توصیه می‌شود همیشه یک قمقمه آب خنک روی میز کار خود داشته باشند و هر یک ساعت یکبار حداقل یک استکان آب بنوشند.

داشتن فعالیت فیزیکی

هرچند شرایط کارمندی معمولا با یکجانشینی همراه است، توصیه می‌شود کارمندان برای پیشگیری از ابتلا به چاقی‌های موضعی، یبوست و حتی در مواردی واریس یا سلولیت، از یکجا نشستن‌های طولانی‌مدت در زمان کار خودداری کنند.

زندگی کارمندی, تناسب اندام کارمندان

مصرف لبنیات‌

متاسفانه در برخی کشورهای جهان، ابتدا ابتلا به بیماری‌های استخوانی، پوسیدگی دندان، پوکی استخوان یا حتی بیماری‌های مفصلی میان افراد کارمند شایع است. نتایج تحقیقات نشان می‌دهند کمبود دریافت کلسیم در بدن کارمندان باعث ایجاد چنین مشکلاتی در آنها می‌شود. از این‌رو، بهتر است حتما مصرف شیر را در میان‌وعده صبح یا عصر خود داشته باشند و در صورت امکان همراه با وعده ناهارشان، یک پیاله ماست که با سبزیجات مخلوط شده، مصرف کنند. به ناهارتان کمی سماق، زیره یا گشنیز بزنید

باز نشر :آکادمی یوگا مازندران

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*