خانه » مقاله ها » مقاله های عمومی » رژیم غذایی برای سرماخوردگی و آنفولانزا
رژیم غذایی برای سرماخوردگی و آنفولانزا

رژیم غذایی برای سرماخوردگی و آنفولانزا

بی شک رژیم غذایی مناسب می‌تواند سهم بسزایی در درمان بیماری‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا داشته باشد. مصرف برخی مواد غذایی ممکن است علایم بیماری‌های سرماخوردگی و آنفولانزا را تخفیف دهد.

هر چند که درمان مشخصی برای عفونت‌های ویروسی وجود ندارد، اما تقویت سیستم ایمنی بدن با تغذیه مناسب به تخفیف علایم بیماری و بهبودی سریع‌تر کمک خواهد نمود. بدیهی است که عدم مراقبت کافی از خود در حین  بیماری،  وضعیت را تشدید خواهد نمود.

مصرف مایعات گرم: مصرف مایعات گرم ممکن است به تخفیف گرفتگی‌ها و مشکلات تنفسی همراه با سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کند، همچنین مایعات گرم ممکن است به نرم شدن موکوس و تخلیه سلول‌های ویروسی از بدنتان کمک کند.

لذا مصرف سوپ‌های گرم و یا نوشیدنی‌های گرم می‌توانند گزینه های موثری در تخفیف علایم سرماخوردگی و آنفولانزا باشند.

زنجبیل: زنجبیل حاوی برخی ترکیبات ضد ویروسی است که می‌توانند در تخریب ویروس‌های مسبب آنفولانزا و سرماخوردگی، موثر باشند. همچنین این مواد می‌توانند از طریق حمایت از تولید ترکیبات ضد میکروبی و ضد ویروسی، در تقویت سیستم ایمنی موثر باشند.

فلفل قرمز: فلفل قرمز تازه و یا پودر آن ممکن است در تخفیف علایم آنفولانزا و سرماخوردگی‌ها موثر باشند. ماده ای موسوم به کپسایسین که موجب تندی طعم فلفل قرمز می‌گردد، ممکن است به بهبود جریان خون و رساندن مواد مغذی و ویتامین‌ها به سلول‌های عفونی شده و به بهبود بیماری کمک نماید. همچنین تندی و تیزی همراه با آن می‌تواند به تخفیف گرفتگی‌ها در ناحیه سینه و حفره بینی کمک نماید.  

سیر: سیر حاوی برخی ترکیبات شیمیایی است که از خصوصیات قوی آنتی‌بیوتیکی و ضد ویروسی برخوردارند. این مواد ممکن است توانایی بدنتان برای تخریب ویروس‌های سرماخوردگی و آنفولانزا را افزایش دهند. سیر همچنین ممکن است جریان خونتان را بهبود بخشد و به سیستم گردش خونتان جهت تحویل دادن مواد مغذی حیاتی و اکسیژن، و هیدراته نمودن سلول‌ها کمک نماید.

مصرف مواد مغذی تازه و طبیعی: بی شک ترکیبات موجود در مواد مغذی تازه و طبیعی نظیر: سبزیجات و میوه های تازه، مرکبات (نظیر پرتقال و گریپ‌فروت)، مغزها و بذرها در تقویت سیستم ایمنی در برابر بیماری‌ها مفید می‌باشند.

سوپ مرغ: آیا این تصور قدیمی‌ها که سوپ مرغ را برای سرماخوردگی مناسب می‌دانستند، واقعاً صحیح است؟ بله مصرف سوپ مرغ می‌تواند برای تخفیف سرماخوردگی موثر باشد.

غذاهای غنی از روی: مصرف غذاهای غنی از روی ممکن است در تقویت سیستم ایمنی و تخفیف علایم سرماخوردگی و آنفلوآنزا موثر باشد. مواد غذایی غنی از روی عبارتند از: حبوبات، نخودفرنگی، غذاهای دریایی، گوشت قرمز و لوبیای سویا.

وقتی بیمار هستید نمی‌توانید به اندازه کافی چای بنوشید. اما چای سبز و سیاه، سرشار از آنتی اکسیدان هستند از جمله آنتی اکسیدان “ال تینین” که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. محققان دانشگاه کاردیف دریافته‌اند که نوشیدنی‌های گرم می‌تواند عطسه، گلودرد، لرز و خستگی را کاهش دهد.

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*