خانه » مقاله ها » مقاله های عمومی » افزایش سیستم ایمنی بدن
افزایش سیستم ایمنی بدن

افزایش سیستم ایمنی بدن

اکثر افراد به محض این که سرما می‌خورند سراغ ویتامین C می‌روند. ویتامین C سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. گلبول سفید کلید مبارزه با عفونت در بدن است. ‌گریپ‌فروت، پرتقال، نارنگی، لیموشیرین، لیموترش، نارنگی و یافا مهم‌ترین مرکبات هستند. به دلیل این‌که بدن ما توانایی تولید و ذخیره ویتامین C را ندارد، ما روزانه به مصرف میوه‌ها و سبزیجات دارای ویتامین C احتیاج داریم.

تقریبا تمام مرکبات دارای میزان زیادی ویتامین C هستند. با این همه تنوع در مرکبات، کار سختی نیست که هر روز کمی آبلیمو به غذا اضافه کنیم یا چند پر پرتقال بخوریم.

فلفل شیرین

هر گرم فلفل، دو برابر هر گرم مرکبات ویتامین C دارد. فلفل دلمه‌ای قرمز همچنین از منابع غنی بتاکاروتن (پیش‌ساز ویتامین A) است.

کلم بروکلی

کلم بروکلی سرشار از انواع ویتامین‌ و مواد معدنی است. ویتامین A، ویتامین C و ویتامین E به همراه میزان زیادی آنتی‌اکسیدان و فیبر، بروکلی را به یکی از سالم‌ترین سبزیجاتی تبدیل کرده است که می‌توانید به برنامه غذایی خود اضافه کنید. برای حفظ خواص بروکلی بهتر است این سبزی تا جای ممکن کم پخته شود؛ چه بهتر که آن را خام مصرف کنید.

سیر

سیر برای سلامتی لازم است. تمدن‌های اولیه به خواص سیر در مبارزه با عفونت پی برده بودند. براساس تحقیقات، سیر فشار خون را پایین می‌آورد و روند سخت شدن دیواره عروق را کند می‌کند.

به نظر می‌رسد خواص سیر برای تقویت سیستم ایمنی بدن ناشی از داشتن مقادیر زیادی ترکیبات حاوی گوگرد مانند آلیسین باشد.

زنجبیل

زنجبیل یا زنجفیل از گیاهانی است که خیلی از افراد هنگام سرماخوردگی و آنفلوآنزا سراغ آن می‌روند. زنجبیل می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند و با این کار باعث کاهش گلودرد و دیگر علائم التهابی بیماری شود. زنجبیل همچنین می‌تواند به کاهش تهوع و استفراغ کمک کند.

اسفناج

اسفناج به این دلیل در این فهرست قرار گرفته است که نه‌تنها میزان زیادی ویتامینC دارد، بلکه سرشار از آنتی‌اکسیدان و مواد معدنی است که می‌توانند قدرت مبارزه با عفونت را در سیستم ایمنی بدن تقویت کنند.

مانند بروکلی، بهتر است اسفناج هم با کمترین میزان پخت یا به صورت خام مصرف شود.

ماست

ماست‌هایی مانند ماست لاکتیویا و ماست‌های پروبیوتیک وبه‌ویژه ماست کفیر، سیستم ایمنی را تحریک می‌کنند تا با بیماری‌ها مبارزه کند.

بادام و گردو

ویتامینE و روی، کلید سیستم ایمنی سالم هستند. مغزهایی مانند بادام شیرین، سرشار از ویتامین و چربی‌های مفید و روی هستند.

زردچوبه

ممکن است زردچوبه را به عنوان ترکیب اصلی بسیاری از ادویه‌ها بشناسید. اما این ماده سال‌هاست به عنوان یک ضدالتهاب قوی برای درمان رماتیسم مفصلی و آرتروز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چای سبز

چای سیاه و چای سبز هر دو فلاونوئید دارند که نوعی آنتی‌اکسیدان است.علاوه‌بر این چای سبز مقادیری زیادی اپی‌گالوکتشین گالات یا EGCG دارد که یک آنتی‌اکسیدان قوی دیگر است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. چای سبز همچنین منبع خوبی برای یک اسید آمینه به نام theanine ــ Lاست که می‌تواند به تولید ترکیبات موثر برای مبارزه با میکروب‌ها در سلول‌های لنفوسیت تی کمک کند.

گوشت ماکیان مانند مرغ و بوقلمون سرشار از ویتامین B۶ هستند. حدود ۸۵ گرم گوشت بوقلمون یا مرغ برای تامین ۴۰ تا ۵۰ درصد از نیاز روزانه بدن شما به ویتامین B۶کافی است.

تخم آفتابگردان

مغز تخم آفتابگردان سرشار از مواد مغذی شامل فسفر، منیزیم و ویتامین B۶ است. این دانه‌ها همچنین به طرز شگفت‌انگیزی از ویتامین E سرشارند و می‌توانند تا ۸۲ درصد از نیاز روزانه بدن ما را تنها با مصرف یک‌چهارم فنجان در روز تامین کنند.

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*