خانه » مقاله ها » مقاله های عمومی » نکته های تغذیه ای روزه داران در ماه رمضان
نکته های تغذیه ای روزه داران در ماه رمضان

نکته های تغذیه ای روزه داران در ماه رمضان

یک کارشناس تغذیه با اشاره به استمرار شرایط کرونایی در ماه مبارک رمضان، به تشریح مهمترین باید و نبایدهای تغذیه‌ای روزه داران در این ماه پرداخت.

در ماه مبارک رمضان هم مانند روزهای عادی سال، سه وعده غذایی سحری، افطار و شام را داریم و به هیچ عنوان حذف یکی از این وعده ها توصیه نمی شود و افراد برای تامین انرژی و مواد مغذی مورد نیاز باید هرسه وعده غذایی را در برنامه خود لحاظ کنند.

این کارشناس از سحر به عنوان اصلی ترین وعده غذایی در ماه رمضان یاد کرد وافزود: از نظر تغذیه ای روزه گرفتن بدون صرف وعده سحری هرگز توصیه نمی شود، چرا که افرادی که بدون سحری روزه می گیرند دچار کمبود بیش از حد انرژی شده و سوخت ناقص چربی ها در بدن آنها منجر به سردرد و احساس ناخوشایند خستگی در طول روز می شود، پس افراد باید حتما وعده سحری را در ایام روزه داری داشته باشند.

همچنین مصرف نوشیدنی های کافیئن دار و گازدار هم به علت اینکه موجب دفع آب بدن و کم آبی در طول روز می شوند، توصیه نمی شود.

باتوجه به نقش تغذیه در تقویت سیستم ایمنی باید حفظ تنوع و تعادل در رژیم غذایی را در ماه مبارک رمضان در اولویت قرار دهیم و بامصرف کافی میوه و سبزی و تامین ویتامین ها و املاح و آنتی اکسیدان ها از این طریق و نیز مصرف پروتئین کافی از طریق مصرف گروه گوشت و لبنیات کم چرب و حبوبات و نوشیدن هشت لیوان آب در فاصله افطار تا سحر سیستم ایمنی را تقویت کنیم.

این کارشناس تغذیه گفت: در روزهای روزه داری در شرایط کرونایی باید مصرف غذاهای شیرین و پرادویه و چرب، زولبیا و بامیه و قند و شکر به دلیل تحلیل سیستم ایمنی بدن و استفاده از ترشیجات و شوریجات و انواع سس های تند و  پرادویه که سبب خشکی دستگاه تنفس و تحریک آن می شود، محدود شود.

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*