خانه » مقاله ها » تغذیه » ۵ منابع غیر لبنیاتی، سرشار از کلسیم که باید بدانید
۵ منابع غیر لبنیاتی، سرشار از کلسیم که باید بدانید

۵ منابع غیر لبنیاتی، سرشار از کلسیم که باید بدانید

برای حفظ سطح پایدار کلسیم ، کلسیم اغلب از استخوان به خون درون بدن منتقل می شود و بنابراین برای جلوگیری از ضعف در استخوان ها و جلوگیری از شرایطی مانند پوکی استخوان ، به مقدار روزانه دوز کلسیم مورد نیاز است.

۱٫ سویا و محصولات آن

۱۰۰ گرم سویا ۲۷ درصد نیاز کلسیم روزانه را تأمین می کند. دانه های سویا به عنوان حبوبات طبقه بندی می شوند و محصولات مختلفی از سویا مانند آرد سویا ، توفو ، تمپه ، شیر سویا ، روغن سویا یا تکه های سویا وجود دارد. شیر سویا می تواند جایگزینی مناسب برای شیر لبنیات به خصوص برای چای ، قهوه یا اسموتی باشد.

 

۲٫ کلم بروکلی

۱۰۰ گرم کلم بروکلی حدود ۵۰ میلی گرم کلسیم دارد. ۲ فنجان کلم بروکلی حاوی مقدار کلسیم موجود در یک لیوان شیر است اما با جذب بهتر به این معنی است که کلسیم حاصل از کلم بروکلی در مقایسه با کلسیم شیر به راحتی توسط بدن جذب می شود.

 

 

۳٫ ارزن انگشتی

یکی از سالم ترین ارزن ها ، ارزن انگشتی می باشد، دارای بسیاری از مواد معدنی حیاتی از جمله کلسیم است. ۱۰۰ گرم ارزن انگشتی حدود ۳۴۴ میلی گرم کلسیم را ارائه می دهد. همچنین حاوی بسیاری از گیاهان دارویی و پلی فنول ها بوده و به کنترل قند خون کمک می کند. همچنین فاقد گلوتن و بسیار مغذی است. ارزن انگشتی همچنین یکی از معدود منابع طبیعی ویتامین D است.

 

 

۴٫ دانه کنجد

۱۰۰ گرم دانه کنجد حاوی حدود ۹۷٪ از نیاز روزانه کلسیم است. کنجد را می توانید به غذا و سالاد اضافه کنید. این دانه های ریز همچنین حاوی منیزیم ، آهن ، فسفر ، روی و سلنیوم هستند. دانه های کنجد نیز به خوبی پروتئین بارگذاری می شوند. بهترین راه برای مصرف دانه های کنجد ، بو دادن و پاشیدن آنها بر روی سبزیجات ، سوپ ها یا سالادهای شما است.

 

 

۵٫ نخود

۱۰۰ گرم نخود حاوی حدود ۱۰۵ میلی گرم کلسیم می باشد. نخود یکی از بهترین منابع پروتئین وگان هستند و همچنین سرشار از آهن ، مس ، فولات و فسفر هستند که آنها را به یک غذای عالی وگان تبدیل می کنند.

 

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

 

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*