خانه » مقاله ها » مقاله های یوگا » فیزیک یوگا و مکانیک بدن انسان
فیزیک یوگا و مکانیک بدن انسان

فیزیک یوگا و مکانیک بدن انسان

انجام دادن حالات یوگا روی بدن انسان تاثیرات قابل ملاحظه ای دارد. آساناهای یوگا قدمت هزاران ساله دارند . به علت کارایی ، حالات یوگا توسط آدمهای بیشماری انجام شده اند. به علت کارآمدی یوگا، تمرینات آن در طی پنج هزار سال گذشته توسط عده کثیری از مردم مورد استفاده قرار گرفته است. حالات یوگا با استفاده از خود بدن به اصلاح هرگونه انحراف، افزایش قدرت و انعطاف پذیری بدن کمک میکند.
تمرینات تنفسی یوگا(پرانایاما)، از طریق متعادل کردن غدد درون ریز، برای کارکرد طبیعی و صحیح بیوشیمی مغز بسیار مفید میباشد.همچنین، تمرینات پرانایاما در افزایش ظرفیت فیزیکی ریه ها نقش به سزایی دارند. این تمرینات تنفسی باعث پایین آمدن فشار خون و سلامت قلب وعروق میشود.
وضعیت های جسمانی یوگا ( آسانا) بنا به اصل فیزیک بدن طراحی شده اند. یکی از جنبه های فیزیک، استفاده از اهرم و قرقره میباشد. یک در بازکن بر اساس اصل اهرمی طراحی شده. حالات یوگا به همین شکل عمل میکنند. یوگا از اسکلت و سیستم عضلانی بدن برای قوی کردن عضلات استفاده میکند. آساناهای تعادلی به حفظ تراکم استخوان کمک میکنند. چرا که آنها تمرینات تحمل وزن هستند. هر چه تمرین را عمیقتر انجام دهیم، قدرت بدن افزایش می یابد . در واقع با افزایش قوا یا نیرو بدن انعطاف پذیری و قدرت بیشتری کسب میکند.
مثلا در هر کدام از حالات جنگجو اگر شما زانو های خود را به جای ۴۵ درجه به ۹۰ درجه متمایل کنید، قدرت بیشتری را در زمان کمتری کسب میکنید. زیرا از این طریق شما نیرو و قوای عضلات چهار سر ران را افزایش داده اید. در همین شرایط با چرخش داخلی تاندون و عضلات میتوانید هرگونه انحراف را تصحیح کنید. ( در یک خط فرضی صاف)
بستگی به وضعیت حاضر بدن ، اگر روی چرخش داخلی عضلات و تاندون ها تمرین می کنید، هنگامی که در حال انجام دادن آسانا هستید ممکن است ناهماهنگی های بدن را تصحیح کنید. این یکی از ابزارهای درمانی هاتا یوگا میباشد . از حالات یوگا برای درمان آسیبها استفاده شده و همزمان هر گونه انحراف وضعی بدن تصحیح میشود.
تمرینات پرانایاما از نظر فیزیکی بنیادی مستحکم را برای افزایش ظرفیت ریه ، بهبود سلامت قلبی عروقی، کاهش فشار خون وتعادل سیستم هورمونی بنا میکند. پرانایاما در آماده سازی ذهن برای تمرکز بسیار مفید میباشد. در این صورت از طریق دستکاری الگوهای تنفسی(تنفس عمیق)، تمرینات پرانایاما برای افزایش سلامت جسمی و روانی بسیار مفید میباشند. این تمرینات باعث عادت عمیق تنفس کردن شده و همین امر باعث افزایش استقامت کلی سیستم قلبی عروقی میشود.

 

منبع : موسسه یوگای علمی نوا

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*