خانه » مقاله ها » مقاله های عمومی » رفع سریع فشار عصبی در لحظات پر اضطراب
رفع سریع فشار عصبی در لحظات پر اضطراب

رفع سریع فشار عصبی در لحظات پر اضطراب

تمریناتی برای استراحت های کوتاه مدت: رفع سریع فشار عصبی در لحظات پر اضطراب

استراحت های کوتاه مدت، از بین برنده اضطراب بوده ومی توانید هرلحظه که بخواهید آنها انجام دهید. این تکنیک ها می توانند دلهره شما را در مطب دندانپزشک کاهش داده، اضطراب قبل از یک ملاقات مهم را از بین ببرند، وقتی در ترافیک گیرکرده اید به شما آرامش دهند، یا کمک کنند که خونسردی خود را در مواجهه با افراد یا موقعیتهایی که شمارا ناراحت میکنند حفظ کنید. چه یک دقیقه فرصت داشته باشید و چه سه دقیقه این تمرینات اثربخش هستند.
وقتی که یک دقیقه فرصت دارید
دستتان را درست زیر ناف قرار دهید بطوریکه بالا و پائین رفتن آرام شکم را همراه با نفسهای خود حس کنید. عمل دم را انجام دهید. و مکث کنید. تا ۳ شماره بشمارید. حال بازدم را انجام دهید. مکث کنید. تا ۳ شماره بشمارید. تنفس عمیق را بمدت یک دقیقه ادامه دهید، پس از هر دم و پس از هر بازدم مکثی به اندازه ۳ شماره داشته باشید.
image
یا بجای تمرین بالا می توانید درحالیکه بطرز راحتی نشسته اید چند نفس آرام عمیق بکشید و با خود به آرامی تکرار کنید: با هر دم پیش خود “من هستم ” و با هربازدم “آرام هستم”را تکرار کنید. دو یا سه مرتبه به آرامی این کار را تکرار کنید و سپس حس کنید که تمام بدنتان به آرامی در صندلی فرو می رود و آرام می گیرد.
وقتی که دو دقیقه فرصت دارید
به آرامی از ده تا صفر بشمارید. با هر عدد یک تنفس کامل انجام دهید، دم و بازدم. مثلا با یک دم عمیق به خودتان بگوئید ۱۰٫ آرام بازدم انجام دهید. با دم عمیق بعدی بگوئید ۹ و به همین ترتیب . اگر احساس سردرگمی کردید، اعداد را آرامتر بشمارید تا فاصله نفس ها بیشتر شود. وقتی به صفر رسیدید باید احساس آرامش بیشتری داشته باشید. اگر لازم بود تمرین را تکرار کنید.
وقتی سه دقیقه فرصت دارید
image
همانطور که نشسته اید هرکاری که می کنید زمین بگذارید و به بدن خود توجه کنید. ابتدا عضلات صورت خود را وانهاده کرده اجازه دهید فک پائین کمی باز شود. بگذارید شانه هایتان بیافتد. دستهایتان را در دوطرف بدن رها کنید. اجازه دهید دستها شل باشند و بین انگشتان فاصله بیافتد. اگر پاها و یا قوزکهایتان را رویهم انداخته اید از هم جداکنید. حس کنید رانهایتان در صندلی فرو می رود و باعث می شود پاهایتان جدای از یکدیگر و کاملا شل و راحت قرار بگیرند. احساس کنید که ساق پا و عضلات آن سنگین شده پاهایتان در زمین ریشه می دواند. حال یک دم آرام و سپس یک بازدم آرام انجام دهید.

مترجم: رویا مرادی
منبع: Harvard medical school
ویراستار:مهسا اسکندری

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

http://www.yogaacademy.ir/

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*