خانه » مقاله ها » مقاله های عمومی

مقاله های عمومی

مقاله های عمومی

خاصیت ذرت برای سلامتی پوست و مو

ذرت به علت داشتن کربوهیدرات زیاد برای سلامتی پوست و مو بسیار موثر می باشد. مو و پوست سر را سلامت می بخشد. یکی از خاصیت های فوق العاده ذرت برای کلسیم می باشد که برای داشتن موهای صاف و نرم می توانید از ذرت کمک بگیرید. مبارزه با بیماری های مو علاوه بر ذرت، روغن ذرت هم دارای مزایای سلامتی بالایی می باشد؛ ویتامین ای و اسیدهای چرب موجود در این روغن برای مبارزه با بیماری های مو مفید است. شما می توانید از روغن ذرت برای درمان شوره سر استفاده کنید. استفاده موضعی از روغن ذرت سبب می شود تا موها هیدراته شده و از صدمه دیدن محافظت شود. آنتی اکسیدان های موجود در روغن ذرت با رادیکال های آزاد موجود در پوست سر مبارزه می کند و از صدمه دیدن جلوگیری می شود. همینطور ذرت حاوی ویتامین K می باشد که سبب جذب بهتر کلسیم در بدن می شود. خاصیت ذرت برای موهای سالم روغن ذرت سبب افزایش گردش خون در پوست سر می شود و به تقویت موها کمک می کند. ذرت همینطور دارای چندین ویتامین است، ولی از همه مهمتر ویتامین C است. بدن شما برای تولید پروتئین معروف به کلاژن به ویتامین C احتیاج ... ادامه مطلب »

چهارشنبه آخر سال

چهارشنبه سوری یکی از قدیمی‌ترین جشن‌های ایران باستان است که البته امسال هم مانند سال قبل، با توجه به شیوع بیماری کرونا، به نظر می‌رسد مراسم شب چهارشنبه سوری در منزل و در حد یک دورهمی خانوادگی محدود برگزار شود. اصلا تا پیش از این‌که در سال‌های اخیر چهارشنبه سوری تبدیل به نبرد فشفشه و ترقه‌بازی شود مراسمی بود که در آن تمام اعضای خانواده و دوستان دور هم جمع می‌شدند، خوراکی‌های مخصوص چهارشنبه سوری را می‌خوردند و از روی آتش می‌پریدند. نام‌های دیگر چهارشنبه سوری در مناطق مختلف ایران عبارتند از: گول چارشَمبه (اردبیل) گولی-گولی چارشمبه (گیلان)، کوله چوارشمبه (کردستان)، چوارشمبه-کولی (غروه)، و چارشمبه-سُرخی (اصفهان). در هر شهر مراسم و آداب چهارشنبه سوری خاص آن شهر است و در کنار آن هم غذا‌های مختلفی برای دورهمی این شب باستانی تهیه می‌شود. اگر شما هم دوست دارید بدانید که لیست غذای چهارشنبه سوری شامل چه غذا‌هایی است این مقاله را بخوانید. ما در این مطلب یک لیست از غذا‌های شام شب چهارشنبه سوری در شهر‌های مختلف ایران را برای شما آماده کرده‌ایم که برای این شب تهیه کنید.   شش انداز زنجانی‌ها زنجانی‌ها هم در شب چهارشنبه‌سوری خورشی به نام «شش‌انداز» می‌پزند. این خورش ترکیبی از روغن، پیاز، خرما، کشمش، گردو، تخم‌مرغ و شیره انگور است. ... ادامه مطلب »

خواص مصرف عسل

عسل مایعی غلیظ و شیرین است که توسط زنبور عسل تولید می شود. بو، رنگ و مزه عسل به نوع گل هایی که زنبور عسل از آنها تغذیه کرده است، بستگی دارد. از نظر غذایی، یک قاشق غذاخوری عسل (۲۱ گرم) حاوی ۶۴ کالری و ۱۷ گرم قند، از جمله فروکتوز، گلوکز، مالتوز و ساکارز است. عسل تقریبا فاقد فیبر، چربی یا پروتئین است. عسل برای سرماخوردگی عسل از خواص آنتی اکسیدانی، ضد باکتری و ضد میکروبی برخوردار است که به مبارزه با سرماخوردگی و علائم آن کمک می کنند. عسل می تواند به تسکین گلو درد کمک کند. همچنین، عسل باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود که باعث بهبودی سریع‌تر و کاهش خطر ابتلا به سرماخوردگی در آینده کمک می کند. عسل برای سمزدایی توانایی های شفابخش عسل دیر زمانیست که شناخته شده اند. عسل نه تنها به بهبود زخم ها کمک می کند، بلکه به پیشگیری از بیماری های مزمن نیز کمک می کند. عسل حاوی خواصی است که به تسریع فرآیند سمزدایی و کارایی هرچه بیشتر آن کمک می کنند. رژیم غذایی سمزدایی عسل، مواد مغذی و ویتامین های ضروری مانند ویتامین B6، تیامین، کلسیم، آهن، منیزیم، منگنز، و غیره را برای حصول اطمینان از جریان پایدار انرژی ... ادامه مطلب »

رفع استرس در ۵دقیقه

در این تکنیک هر انگشت دست شما مسئول یکی از احساساتتان است. – انگشت شست به کاهش احساس مرتبط با نگرانی و اضطراب کمک می کند. – انگشت اشاره می تواند به مقابله با ترس هایتان به شما کمک کند. – انگشت وسط به کنترل عصبانیت و ناراحتی کمک می کند. – انگشت حلقه، برای کاهش افسردگی و حالت های روانی مثل وسواس و … کمک می کند. – انگشت کوچک می تواند به کاهش استرس و افزایش اعتماد به نفس و مثبت گرایی کمک کند. هدف شما باید ایجاد تعادل در انرژی و احساسات تان باشد، بنابراین انگشت موردنظرتان را با دست مقابل در دست بگیرید و همه انگشتان و شست خود را دور آن بچرخانید. هر انگشت را به مدت یک تا دو دقیقه بگیرید و تا زمانی که آن احساس منفی از بین برود، این کار را تکرار کنید. برای کمک به آرامش بیشتر، انگشت شست را در وسط کف دست دیگرتان گذاشته و فشار بدهید و دست تان را حداقل یک دقیقه در این حالت نگه دارید.برای نتیجه بهتر این حرکات را هر روز انجام دهید   باز نشر : آکادمی یوگا مازندران http://www.yogaacademy.ir ادامه مطلب »

نکات تغذیه ای سالم در ایام نوروز

در ایام تعطیل عید نوروز، در مصرف شیرینی و شکلات زیاده‌روی نشود و به منظور پیشگیری از اضافه وزن و چاقی، در دید و بازدیدها به جای شیرینی‌های خامه‌ای و شکلاتی، ژله‌ای و مربایی که حاوی مقدار زیادی کالری هستند، از انواع خشک و ساده شیرینی‌ها در اندازه کوچک استفاده شود همچنین به جای مصرف شیرینی و شکلات در دید و بازدیدهای نوروزی، بهتر است از میوه استفاده شود.   برای پذیرایی از شیرینی هایی با اندازه کوچکتر استفاده کنید. برای صرف چای، بجای قند و شکلات، از کشمش، توت خشک و یا خرما در حد کم استفاده کنید. در مصرف آجیل زیاده روی نکنید . انواع مغزها و تخمه ها حاوی مقادیر زیادی چربی هستند. از انواع آجیل های بدون نمک و یا کم نمک استفاده کنید. آجیل های شور با داشتن مقادیر زیاد نمک، زمینه را برای فشار خون بالا فراهم می کنند. مصرف سالاد و سبزی بدلیل داشتن فیبر از اضافه وزن جلوگیری می کند. حتما همراه با غذایی که میل میکنید، از ماست (کم چرب وپاستوریزه )، لیمو ترش و یا آبلیمو استفاده کنید. در این ایام اگر شیرینی و آجیل زیادی مصرف کردید بهتر است وعده غذایی را حذف کنید، در این شرایط اگر تمایل به خوردن ناهار داشتید، از ... ادامه مطلب »

فواید سلام برخورشید

– ایجاد تعادل و هماهنگی در سیستم های بدن ( خون , اعصاب , غدد درون ریز , گوارش و … ) – افزایش جریان خون در سراسر بدن – گرم و نرم کردن بدن برای انجام سایر حرکات یوگا – انعطاف پذیری مفاصل و ستون مهره – کاهش افسردگی – افزایش شادابی و نشاط – افزایش تمرکز – منظم کردن تنفس – افزایش میزان تعریق و کمک به دفع سموم و روشن شدن پوست برخی از موارد احتیاط و محدودیت : – فشار خون بالا و بیماری قلبی – دوران قاعدگی – دوران بارداری – فتق – ناراحتیهای حاد در کمر و ستون فقرات     باز نشر : آکادمی یوگا مازندران http://www.yogaacademy.ir ادامه مطلب »

آشنایی با سمنو

سمنو یکی از مواد غذایی شیرین و شیرین است که از جوانه گندم و آرد درست می‌ شود. آثار قدیمی نشان از این است که خاستگاه این دسر به خراسان کنونی بازمیگردد و از آن به عنوان برکت زمین یاد می شود و اغلب در ماه اول بهار پخته می شود. سمنو در هفت‌سین نشان قدرت و سمبل خیر و برکت است. خواص سمنو – درمان سوء هاضمه – درمان نازایی و سختی زایمان -درمان سنگ کیسهٔ صفرا و اختلال صفرا – درمان پوکی استخوان و دردهای استخوانی – درمان ریزش مو – رفع لاغری صورت – درمان پسوریازیس – درمان پارکینسون – رفع عوارض یائسگی – بهبود قدرت جنسی و باروری – افزایش شیر مادران شیرده مدت زمان ماندگاری سمنو نگهداری سمنو در یخچال با دمای میان ۲ تا ۵ درجه سانتی گراد به مدت ۵۰ روز یا حداکثر ۲ ماه ماندگاری دارد. اگر مزه سمنو تغییر کرد و مزه ترشیدگی داد و یا کپکی بر روی آن پیدا شد حتماً آن را دور بریزید. بهترین زمان خوردن سمنو مثل مواد غذایی دیگر نزدیکترین زمان به تاریخ تولید است. نگهداری سمنو در فریزر دقت کنید که به علت استفاده از گندم و نداشتن مواد نگهدارنده مدت زمان نگهداری بیشتر ... ادامه مطلب »

سبزی پلو با ماهی قزل آلا و طرز تهیه آن

سبزی پلو از ترکیب برنج، سبزی (تره، شوید، جعفری، گشنیز، شنبلیله و سیر تازه)، نمک و روغن تشکیل می‌شود که می‌توان آن را با مرغ یا ماهیچه میل کرد؛ اما مردم اغلب ماهی سفید، قزل آلا، سالمون، ماهی شکم پر و تیلاپیلا را ترجیح می‌دهند. عطر و بوی سبزی پلو با ماهی در شب عید، حسی نوستالژیک را برای تک تک ما به ارمغان می‌آورد که یادآور روزهای خوش دورهمی‌های خانوادگی و خنده و شادی در روزهای سال نو است. بی‌شک آغاز سال جدید با یک وعده غذای سالم که نمادی از برکت، پرباری، سرسبزی و زایش طبیعت است، نویدبخش سالی مملو از خیر و شادی برای ما خواهد بود.  طرز تهیه : مواد لازم برای دو نفر ۲ پیمانه برنج یک کیلوگرم ماهی قزل آلا نیم کیلوگرم سبزی معطر (تره، جعفری، گشنیز، شوید و برگ سیر) ۱۰۰ گرم کره یا روغن مایع آب لیمو به مقدار لازم یک عدد پیاز پوست کنده و خلالی خرد شده یک حبه سیر پوست کنده و خرد شده پودر سیر، نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم ۲ قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده غلیظ لیمو ترش تازه برای تزئین کوکو سبزی برای سرو   مرحله اول: آماده‌سازی سبزی: سبزی را پس از پاک کردن، خوب بشویید ... ادامه مطلب »

ورزش های مناسب ام اس

به بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس، ورزش های زیادی توصیه می شود که در ادامه به برخی از آن ها می پردازیم. حوضچه آب خنک: ورزش در آب خنک برای بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس ایده آل است. آب مانع ازگرم شدن بدن می شود و این امکان را به آن ها می دهد تا یک سری از فعالیت هایی را که درمحیط خشکی قادر به انجام آن ها نیستند، انجام دهند. به کار بردن جلیقه نجات و تخته شنا می تواند گزینه های کمکی مناسبی برای بیماران باشد. حرکات کششی ورزش یوگا که ترکیبی از نفس کشیدن و حرکات آرام کششی است، می تواند بدن را آرام کند.بسیاری از بیماران که دچار سفتی عضلانی یا کاهش دامنه حرکاتی بودند، با انجام یوگا بهبودی خوبی را تجربه کردند. ورزش های هوازی در گذشته عقیده بر این بود که ورزش سبب تشدید خستگی و ضعف عضلات در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس می شود اما تحقیقات اخیر نشان داده است که انجام ورزش های هوازی، سبب بهبود کیفیت زندگی بیماران و کاهش علایمی مانند خستگی و ضعف می شود.   تمام حرکات یا ورزش هایی که سبب افزایش ضربان قلب و سرعت تنفس شود هوازی محسوب می شود. ... ادامه مطلب »

رعایت رژیم غذایی صحیح درایام نوروز و تعطیلات

با رعایت چند تکنیک ساده و آسان و کمی برنامه ریزی، شما می توانید رژیم غذایی خود را درایام نوروز و تعطیلات نیز تحت کنترل خود در آورید. ۱٫قبل از نوروز اهداف تان را برای حفظ تناسب اندام تنظیم نمایید پس قبل از عید چند دقیقه را به نوشتن اهداف و راه کارهایی برای افزایش فعالیت بدنی و حفظ تناسب اندام خود در نوروز اختصاص دهید. در نوشتن اهداف تان در عید نوروز مثبت نگر باشید و از جملات انرژی بخش استفاده کنید. ۲٫باید تا حد ممکن از مصرف شیرینی و آجیل در ایام عید خودداری نمود .کافی است که قبل از شروع به خوردن آجیل و یا شیرینی به میزانی که می خواهید بخورید توجه داشته باشید.اگر می‌خواهید از آجیل و شیرینی استفاده کنید حتما باید از سهم ناهار و شام کم کنید. ۳٫در هنگام پذیرایی اولین چیزی که برای خوردن انتخاب می نمایید باید از ظرف میوه باشد بطور کلی بیشتر چای( بدون قند)، میوه، خیار و خوراکی های کم کالری را انتخاب کنید. ۴٫سه وعده غذای اصلی را بخورید و هیچ کدام را حذف نکنید ۵٫سعی کنید در مهمانی های ناهار و یا شام دسته جمعی و فامیلی، هرگز با شتاب و عجله غذا نخورید و غذا را مزه مزه کرده و به آرامی ... ادامه مطلب »

علت عدد «هفت» سین های نوروزی

در زبان باستانی عدد هفت به نام “امرداد” است که معنای زندگی و جاودانگی را می دهد بنابراین ایرانیان باستان هفت واژه را به نشانه آن گزینه کرده و بر خوان نوروزی می چینند. هفت برای ایرانیان باستان مقدس بوده و برای مفاهیم مثبت، خوش یمنی و فال نیک استفاده از عدد هفت استفاده می کردند مثلا هفت رنگ رنگین کمان، هفت خان رستم در شاهنامه، هفت آسمان، هفت اقلیم، هفت روز هفته، هفت فرشته، هفت شهر عشق در عرفان، هفت پیکر و …عدد هفت در قرآن کریم و نزد مسلمانان نیز اهمیت دارد و از عدد هفت در برخی از آیه ها و سوره های قرآن نام برده شده است. برای مثال حج هفت مرحله دارد و نخستین قاریان نیز هفت نفر بوده اند. قرن هاست که در سفره عید هر ایرانی، هفت گونه خوردنی و سبزه که حرف نخست آن «سین» است ، مثل ( سیر، سرکه، سماق، سنجد، سمنو و سبزه و سیب) چیده می شود و ایرانیان پس از روی آوردن به اسلام بر سر سفره های خود قرآن را می گذارند و سال نو را با آیات قرآنی آغاز می کنند. ماهی، تخم مرغ رنگ شده، آیینه نیز از اجزای دیگر سفره هفت سین هستند.   سین ... ادامه مطلب »

شیوه هایی برای از بین بردن پهلودرد

بهترین کار برای به وجود نیامدن این درد، انتخاب شیوۀ درست است. توصیه هایی دربارۀ تغذیه، گرم کردن و تنفس از قبل ورزش، وجود داشته که می توانند مانع از پهلو درد شوند، پهلو درد می تواند تمام تلاش های ما برای ورزش کردن به هدر بدهد.   برای از سر گذراندن پهلو درد با دست تان روی ناحیه دردناک فشار بیاورید.   در حالی که نفس می کشید، به سمتی که درد می کند، خم شوید.   سرعت تان را کم کنید (اگر دردتان شدیدتر شد، توقف کنید.)   روی نفس کشیدن تان تمرکز کنید: تنفس تان باید آهسته، عمیق، و منظم باشد و از شکم خارج گردد.   اگر درد از بین نرفت، ورزش را متوقف کنید و به آهستگی نفس بکشید. زمانی که درد تمام شد، به آهستگی دوباره شروع کنید.   در موارد دردهای شدید و مداوم، باید با پزشک تان مشورت کنید تا بررسی کند، شاید مبتلا به یک بیماری شکمی باشید.  پیشگیری از پهلو درد گرم کردن دیافراگم هنگام دویدن، نیاز بسیار زیادی به دیافراگم وجود دارد. بنابراین بهتر است قبل از شروع دویدن، دیافراگم تان را با یک تمرین گرم کنید: فرآیند طبیعی نفس کشیدن را معکوس کنید، به این ترتیب که دم ... ادامه مطلب »

آشنایی با غذاهای ضد سرماخوردگی

همان طور که می‌دانید رژیم غذایی و سبک زندگی در ابتلا و درمان خیلی از بیماری‌ها و شرایط بالینی نقش تعیین‌کننده‌ای دارند؛ اما یکی از بیماری‌هایی که در فصل پاییز و زمستان شیوع بالایی می‌گیرد سرماخوردگی و آنفلوانزا است. وقتی خودمان یا یکی از نزدیکانمان به سرماخوردگی و آنفلوانزا مبتلا می‌شویم، همین طور توصیه‌های تغذیه‌ای است که از این طرف و آن طرف به گوش می‌رسد؛ اما دیگر وقت آن رسیده که به این موضوع نگاه کاملا علمی داشته باشیم. چیزی که در پیشگیری و درمان سرماخوردگی مهم است تقویت سیستم ایمنی بدن است؛ اما چگونه؟ چطور سیستم ایمنی بدنمان را تقویت کنیم؟ از استراحت و مراقبت‌های لازم جهت درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا که بگذریم، رعایت برخی نکات و توصیه‌های تغذیه‌ای روند بهبودی بیماری را سریع‌تر و البته خوش‌مزه‌تر خواهد کرد. ۱٫ سیر خام وقت آن رسیده که با این ماده غذایی کمی مهربان‌تر باشیم. سیر یکی از قوی‌ترین مهاجمین علیه سرماخوردگی است. سیر حاوی ترکیباتی به نام آلیون و آلیسین است که دارای خواص ضد ویروسی فوق‌العاده‌اند؛ بنابراین سیر قادر خواهد بود تا با ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوانزا بجنگد و آن‌ها را از پا در آورد. فراموش نکنید که برای رسیدن به خواص واقعی سیر لازم است آن را ... ادامه مطلب »

ماساژ کف پا

  ماساژ کف پا یکی از انواع ماساژ است. ماساژ یکی از سریع ‌ترین و راحت‌ترین راه‌ها برای رهایی از درد است. افراد در زمان‌های مختلف دست به این کار می‌زنند. اگر دقت کرده باشید، گاهی وقت‌ها که در بخشی از بدن احساس درد و ناراحتی می‌کنیم، ناخودآگاه آن نقطه را ماساژ می‌دهیم یا زمانی که سردرد داریم، شروع به ماساژ شقیقه و پیشانی خود می‌کنیم.  ماساژ، واکنشی طبیعی و غریزی به وجود درد یا عارضه‌ در بدن است که گهگاه به آن رو می‌آوریم. -برای انجام ماساژ پاها، روی یک صندلی کوتاه بنشینید و تمام قسمت های کف پا، رویه پا، پاشنه پا و انگشتان پا را به آرامی ماساژ دهید.   -برای ماساژ پا یک دست خود را روی پا و دیگری را زیر کف پا قرار دهید و به آرامی‌ از انگشتان پا به سمت قوزک ماساژ دهید و این حرکت را به سمت انگشتان ادامه داده و تکرار کنید. -پا را با یک دست نگه داشته و با دست دیگر انگشتان هر پا را محکم فشار داده و به آرامی ‌بکشید.   -با انگشت شست از قسمت بالایی کف پا، به صورت خطی فشار محکم به مرکز کف پا وارد کنید و در قوس و برآمدگی ... ادامه مطلب »

تقویت سریع سیستم ایمنی بدن

اگر خواهان یک زندگی سالم و به ‌دور از بیماری‌های گوناگون هستید، باید یک نکته مهم را همواره مد نظر قرار دهید؛ قوی کردن سیستم ایمنی بدن باید در تمام بخش‌ها و سبک زندگی در نظر گرفته شود. سیستم ایمنی بدن وظیفه محافظت از بخش‌های مختلف بدن را در برابر حمله انواع و اقسام ویروس‌ها، میکروب‌ها، باکتری‌ها و … را بر عهده دارد. در این مقاله تلاش شده است به معرفی ۵ راه نسبتاً ساده برای قوی کردن سیستم ایمنی بدن معرفی شود. در ادامه با ما همراه باشید: ویتامین‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن دو ویتامین C و D نقش کلیدی در قوی کردن سیستم ایمنی بدن افراد ایفا می‌کنند. ویتامین C در تولید گلبول‌های سفید در بدن بسیار مؤثر هستند و این گلبول‌ها با دفاع از بدن در برابر عوامل مزاحم خارجی می‌توانند سطح ایمنی بدن را تقویت کنند. بهترین منبع ویتامین D نور خورشید است که روزانه از طریق نور خورشید تأمین می‌شود. خواب کافی بسیاری گمان می‌کنند که خوابیدن صرفاً وسیله‌ای برای رفع خستگی است؛ اما باید توجه داشته باشید که خواب کافی برای قوی کردن سیستم ایمنی بدن نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. خوابیدن به بدن فرصت بازسازی در زمان کم را می‌دهد و به این ترتیب انرژی بدن ... ادامه مطلب »