خانه » مقاله ها » مقاله های یوگا » ۳- مزایای یوگا برای زندانیان
۳- مزایای یوگا برای زندانیان

۳- مزایای یوگا برای زندانیان

قسمت سوم
نتایج نظرسنجی ها

۸۵% از زندانیان گزارش داده اند که تناسب جسمانی شان بیشتر شده و به لحاظ روحی شادابتر و پرانژی تر هستند. ۹۵% گفته اند که خوابشان بهتر شده ۹۸% هضم غذا برایشان ساده تر شده. ۷۰% کاهش چشم گیری در احساسات منفی مثل خشم، کینه، استرس، و افسردگی داشته اند و و ۲۰% این کاهش در احساسات منفی را به میزان کمتری داشته اند. ۸۵% به کارهای خیرخواهانه و اجتماعی روی آورده و ۸۳% از کاهش درگیری با سایر زندانیان خبر دادند.۹۸% خواهان ادامه دادن برنامه های یوگا بوده و ۹۵% خواهان این بودند که مربی یوگای همبندان خود شوند.
image
نتایج بدست آمده همچنین از بهبود سلامت جسمی و ذهنی کارآموزان مربیگری یوگا خبر داشت. طبق تحقیقات به عمل آمده آموزش یوگا برای این عده اثرات مثبتی در سلامت جسم و ذهن و رفتارشان داشته است.
متاسفانه به علت تغییرات دولتی در بیهار و از آنجا که دولتمردان جدید علاقه ای به برنامه های رفاه اجتماعی نداشتند این برنامه ها متوقف شد و بهره ی لازم از کارآموزان یوگا گرفته نشد.
برنامه زندان تیهار
برنامه های اینچنینی در کشورهای مختلف اجرا شد و در بعضی از کشورها همچنان در حال پیگری است.زندان تیجار در دهلی نو ( با ابتکار عمل کیران بدی بازرس عمومی سابق زندان) دوره ی ده روزی ویپاسانا در ماه نوامبر ۱۹۹۳ برگزار شد و در ماه آوریل ۱۹۹۴ بزرگترین دوره
ی ویپاسانا با حضور ۱۰۰۰ هنرجوی زندانی برگزار شد.
image
مسئولان زندان تاثیرات ناشی از برگزاری دوره ها را به ثبت رساندند. ۹۶% اعلام کردند که اکنون می توانند خشمشان را کنترل کنند. درحالیکه ۴% دیگر اعلام کردند که تعداد دفعات خشمگین شدنشان کاهش یافته درحالیکه شدت خشمشان همچون گذشته است. ۹۰% آرامش روانی یافته و اعلام کردند که دیگر برای مسائل بی اهمیت دچار استرس نمی شوند.۹۶% یادگرفته بودند که چگونه بر موضوعات دلخواهشان متمرکز شوند. ۱۰۰% روحیه ی خیرخواهانه و دلسوز نسبت به همبندانشان و مسئولان زندان پیدا کرده بودند.۴۸% اعتیاد به دخانیات را ترک کرده و ۲۴% به صورت چشم گیری مصرفشان را کاهش داده بودند.۹۸% در این دوره ها تناسب اندامشان را بازیافته اند.۶۶% گذشته ی تاریکشان را فراموش کرده و بر زمان حال متمرکز شده بودند.۷۰% برنامه ریزی برای آینده ای روشن تر بعد از آزادی از زندان را شروع کرده بودند. ۸۶% حس همکاری و توجه شان نسبت به دوستان همبندشان افزوده شده بود حال آنکه در گذشته موجودات خودخواهی بودند.۱۰۰% این عده عنوان کرده بودند که این برنامه ها می بایست ادامه پیدا کند.
این پیشترفتها به نوعی در همه ی جوانب زندگی این افراد تاثیر گذار بوده است.۹۶% با انضباط تر از قبل شده اند. ۷۲% گفته اند که پس از آزادی هم این دوره ها را با خانوادهاشان ادامه خواهند داد.۱۰۰% خانوادهاشان را هم از برنامه های یوگا و منافعی که برایشان داشته مطلع کرده اند. ۵۲% برای کار در ” دارما ” اعلام آمادگی کرده اند.۸۸% صبح و بعد از ظهر هر روزشان را به یوگا اختصاص داده اند و ۶% یکروز در هفته و ۶% دیگر به صورت غیر منظم تمرینات یوگا را انجام می دهند.
خانم کیران بدی اقدامات و ابتکارهای دیگری هم جهت بهبود بخشی وضعیت زندانیان انجام داده اند. ایشان گردهمایی هایی جهت ارتقا شخصیت زندانیان و ایجاد تحول در آنان برگزار نمودند. برنامه ویپاسانا همچنان در حال اجرا می باشد.
کرواسی
image
در زندان ولتوراپولار واقع در کشور کرواسی پروفسور ژیلکو برگلس تمرینات یوگا را جهت بهبود رفتار زندانیان و آماده کردنشان برای بازگشت به جامعه به عنوان انسانی که جسم، ذهن و روانش جوانسازی شده مورد استفاده قرارداد. نتایج اولیه حاکی از تغییر وضعیت رفتاری زندانیان و کاهش خشم و استرسشان بود. از سوی دیگر در جو زندان و رفتار و بده بستانهای زندانیان هم تغییراتی دیده می شد. زندانیان همچنین از آرامش بیشتر، خواب بهتر و از بین رفتن بی خوابی، کاهش سردرد رفتار مثبت تر با همبندانشان خبر می دادند.
نتیجه گیری
image
چنانچه نتایج پژوهش های علمی و آماری خبر از این دارند که تمرینات یوگا ذهن و رفتار زندانیان را تغییر داده و آنها را به انسانهایی مفید برای بازگشت به جامعه تبدیل می کند بنابراین می بایست بیشتر از اینها به یوگا بها داد و آنرا جزئی از برنامه های سیستم جزایی تبدیل کرد.
image
سوامی نیرانجان می گوید: ” ما شاهد ناهنجاری در شخصیت ، احساسات، افکار و اعمال مجرم هستیم. این ناهنجاریهای درونی است که زندگی زندانی را تحت تاثیر قرار داده و او را وادار به ارتکاب جرم می کند. جرم یک خصیصه یا تمایل است. تمایل، خیزابی است ساخته و پرداخته ی ذهن. چنانچه این تمایل مهار شود شخص، آرامش را تجربه می کند و به این ترتیب استرسهای روحی و عاطفی، افکار آشفته و … محو شده و رنج و ناراحتی نیز پایان می یابد. بهترین راه حل جهت بازسازی شخصیت و تغییر تمایلات مجرمانه تمرینات یوگاست.”
متر جم:علیرضا محلو
ویراستار:فروزنده شاملو
منبع : سایت بیهار

از سری مقالات سایت یوگای علمی نوا

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

http://www.yogaacademy.ir/

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*