خانه » مقاله ها » مقاله های یوگا » انجام دادن چه اندازه پرانایاما بیش از حد است؟
انجام دادن چه اندازه پرانایاما بیش از حد است؟

انجام دادن چه اندازه پرانایاما بیش از حد است؟

پرانا به معنای پایه و اساس حیات و یاما به معنای کنترل است.پرانایاما اتحاد این دو واژه بوده و یکی از بخش های اساسی یوگارا شامل شده و در برگیرنده روشهایی برای کنترل تنفس می باشد.به نظر غیر ممکن می اید که چیز به پایداری و بنیانی مانند تنفس مشکل ساز شود.به هر حال جالب است که بار دیگر به این نکته توجه کنیم که رعایت تعادل درانجام دادن هر چیزی خوب است و استفاده متعادل از تمرینات پرانایاما نیز در کلاسهای یوگا اهمیت دارد.در دنیای یوگا داستانهای کمی در خصوص اهمیت یادگیری پرانایاما از یک مربی کارآزموده وجود دارند.در این خصوص اخطارهایی از طرف افراد با پیام هایی از قبیل” این تمرین را در منزل انجام ندهید” وجود دارند. خنده دار به نظر می رسد که فکر کنیم” تنفس چگونه برای من خطر آفرین است”. به هر حال با وجود اینکه پرانایاما یک تمرین ایمن است، همیشه افرادی وجود دارند که که در آغاز انجام دادن تمرینات تازه بسیار مشتاقند و در آن افراط می کنند.تمرینات پرانایاما درست مانند تمرینات فیزیکی یوگا( آسانا ها) باید به آهستگی شروع شود.
چندین مورد وجود دارند که باید هنگام گنجاندن تمرینات یوگا در کلاس یوگا باید در نظر بگیرید:
علاقه فراگیران :
بسیاری از فرگیران برای انجام دادن حرکات فیزیکی به کلاس یوگا می آیند. فرگیران با تجربه می دانند که پرانایاما باید در تمرینات یوگا گنجانده شود ولی این اعتقاد همه مربیان نیست .اغلب فراگیران تمایل دارند که به سرعت وارد بخش تمرینات فیزکی شوند بنابراین بخش تنفسی کلاس ممکن است بین بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه باشد.
همه تمرینات را به کار نبرید:
با وجود تمرینات زیاد پرانایاما ممکن است انتخاب یک یا دو تمرین برای کلاستان دشوار باشد.شما ممکن است تمرینات بهاستارکیا ،اوجایی، شیتالی، آنولوما ویلوما را تجربه کرده باشید و تمام آنها را مفید بدانید.با این حال نمی توانید همه را دریک جلسه کلاس به کار ببرید.یک روش تنفسی را انتخاب کنید و آن را به مدت شش هفته در کلاس ادامه بدهید و اجازه بدهید فراگیران شما در آن ماهر شوند و سپس تمرین دیگری را انجام دهند.
خطرات سلامتی :
واقعیت این است که اغلب مردم تمام زندگیشان را بدون توجه به تنفس خود سپری کنند.بعد از یک عمر تنفس سطحی، یک برنامه تنفسی سنگین ممکن است برای برخی از آنها بویژه افرادی که آسم و تنگی نفس دارند، خطر آفرین باشد.این افراد ممکن است در آغاز انجام دادن تمرینات پرانایاما از سردرد،سرگیجه،بی حالی،حالت تهوع و موارد دیگر رنج ببرند.
بنابراین نگاه دقیقی به فراگیران خود داشته باشید و به دنبال علایم مربوط به این موارد ناخوشایند باشید.

مترجم: مهدی معظمی

منبع :
سایت موسسه یوگای علمی نوا

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

http://www.yogaacademy.ir/

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*