خانه » مقاله ها » مقاله های عمومی » قسمت اول -راهنمایی های فوری برای رفع مشکل گوارشی
قسمت اول -راهنمایی های فوری برای رفع مشکل گوارشی

قسمت اول -راهنمایی های فوری برای رفع مشکل گوارشی

(جکی دوبرینسکا ، ۲۳ آوریل ۲۰۰۱ )
” برنده ی یک میلیون دلار هم که باشیم ، اگر هاضمه ی ما خوب کار نکند ، خوشحال نخواهیم بود .” مربی یوگا ی من ، تقریباً در هر فرصت ، این جمله را تکرار می کند و با وجودی که عده ی کمی ، آنقدر خوش شانس هستیم که برنده ی لاتاری باشیم ، بسیاری از ما مرتباً درگیر گوارش دردناک هستیم .
” برنده یک میلیون دلار هم که باشید ، اگر گوارش تان کار نکند ، خوشحال نخواهید بود . ”

بالای ۱۰۰ ملیون نفر آمریکایی از اختلالات گوارشی مانند برگشت اسید معده به داخل مری ( GERD ) ، سندرم روده تحریک پذیر (IBS) ، زخم اثنی عشر ، التهاب دیورتیکول و دیگر مشکلات معده و روده در رنج هستند . این بیماری ها ، دردناک هستند . بسیاری افراد با علائم گیج کننده و گاه خجالت آور مانند تخلیه گاز ناگهانی و دویدن به سمت دستشویی مواجه می شوند .
برای به آخر رسیدن این مشکلات و شاید حتی یافتن رهایی پایدار ، خرد کهن به ما می گوید به اعماق، به اساس و بنیان گوارش برویم . آیورودا ، آن را آگنی ( آتش ) می نامد .
آگنی قوی ، نیروی حیاتی ، ایمنی ، شفافیت و حتی خلق و خو را بهبود می بخشد. در حالت ایده آل ، وقتی آگنی حمایت شود ، به راحتی غذایی را که می خوریم به سوخت با اکتان بالا تبدیل می کند .
این سوخت ، از طریق کبد در بدن جذب می شود و به لایه ها و بافت های مختلف بدن فرستاده می شود . آیورودا نشان می دهد ، وقتی عمیق ترین لایه ها به خوبی تغذیه شوند ، ما احساس سرزندگی وافزایش انرژی می کنیم . ما احساس خوب پیدا می کنیم .
این خلق خوب به گوارش سالم در سطحی دیگر نیز بستگی دارد .
روده ، ” مغز دوم ” نامیده می شود ، چون ۹۰ درصد تولید سروتونین را به عهده دارد و مجری بیش از ۱۰۰ میلیون نورون است . [۱]وقتی گوارش خوب کار می کند ، ما سروتونین ، تولید می کنیم و اعصاب روده که حالت ذهنی را تحت تأثیر قرار می دهد ، تحریک می کنیم . گوارش خوب ، به معنی واقعی کلمه می تواند ما را از لحاظ بیوشیمیایی و فراتر از آن، خوشحال کند .
بر اساس آیورودا ، وقتی آگنی ضعیف است ، غذا تنها به طور جزیی هضم می شود ، کبد مسدود می شود و به پراکندگی سموم در بافت ها منتهی می شود . معمولاً احساس بد پیدا می کنیم – در بهترین حالت ، خسته ، کسل ، گرفته و افسرده هستیم و در بیشتر اوقاتی هم که ، خستگی و کسالت نیست ، دچار ورم ، نفخ ، یبوست ، درد و به عبارت دیگر ناراحتی هستیم .
“درد روده ” اصلاً مفرح نیست . ولی ممکن است نشانه ای برای بیداری باشد تا قدرت گوارشی مان را در عمیق ترین سطوح ، تغذیه و تقویت کنیم .
آیورودا، تغییرات ساده در سبک زندگی را برای تغذیه و تقویت آگنی پیشنهاد می کند .
به طور منظم و با ۴ الی ۶ ساعت فاصله بین وعده های غذایی تناول کنید ، تا بتوانید غذا را کاملاً هضم کنید .
عمدتاً مواد مغذی را انتخاب کنید که به آسانی کل غذا را هضم می کنند و نزدیک به حالت طبیعی هستند .
ادویه جات و غذاهای ترکیبی متناسب با فصل و طبع خود را استفاده کنید .
خود را ریلکس کنید تا استرس را در تمام حوزه های زندگی کاهش دهید .
در هنگام غذا خوردن فقط یک کار انجام دهید .
اگر مشکوک به آلرژی غذایی هستید ، از رژیم حذفی استفاده کنید . غذاهای آلرژی زای متداول مانند تخم مرغ ، لبنیات ، گندم و ذرت را به مدت ۲۱ روز حذف کنید . هر از گاهی یکی از آنها را به غذای خود اضافه کنید ، اگر گوارش تان را مختل کرد ، شاید نشانه ی این باشد که غذای آسیب زننده را بهتر است از رژیم غذایی خود حذف کنید .
هر روز صبح خود را با خوردن آب گرم ، نمک و آب لیمو آغاز کنید .
و تکنیک های یوگا مانند آگنی سار را ( جوهره آتش ) انجام دهید . گاهی نیاز داریم حمایت بیشتر دریافت کنیم .
زمانی که سبک تغذیه ایی درستی نداریم ، استفاده از گیاهان مفید و غذاهای سنتی که در زندگی مدرن جایگزین شده اند ، می توانند آتش گوارش را بالا ببرند . برای تقویت آگنی تنبل :
آنزیم های غذایی را افزایش دهید .
آنزیم ها ، پروتئین های کاتالیزوری هستند که غذا را به سوخت تبدیل می کنند .
آنها آنقدر برای گوارش مهم هستند که بدن ما مکرراً آنها را بازتولید می کند و بعضی از متخصصین تغذیه می گویند حتی تعداد آنها طول عمر ما را تعیین می کند .
آنزیم ها ، کاتالیزورهایی از جنس پروتئین هستند که غذا را به سوخت تبدیل می کنند .

از لحاظ تاریخی ، آنزیم ها را از مواد خام به دست می آوریم – به خصوص لبنیات خام ، گوشت و سبزیجات . امروزه لبنیات خام و گوشت ، به طور مشهودی مشکل آفرین هستند و هضم سبزیجات خام نیز ممکن است دشوار باشد . در عوض ، می توانیم به غذاهای غنی از آنزیم ها که استفاده از آنها آسان تر است ، روی آوریم . عسل خام ، یکی از بهترین ها است . همچنین ، غذاهای تخمیری مانند ، کفیر ، کلم و کومبوچا ( نوعی چای تخمیر شده ) هستند .

https://yogainternational.com/

مترجم:لادن خضری

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

http://www.yogaacademy.ir/

 

۶ نظر

  1. ممنونم ازتون مطالبتون فوق العادس..خیلی بهم کمک کرده…

  2. عالی بوووووود.ممنون

  3. باسپاس فراوان از شما…سایت بسیار مفیدی دارین…

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*