خانه » مقاله ها » مقاله های یوگا » ۸-یوگا و درمان اسکیزوفرنی
۸-یوگا و درمان اسکیزوفرنی

۸-یوگا و درمان اسکیزوفرنی

قسمت هشتم
جانت اسکات، استرالی

تمرینات مناسب
آساناهایی که در مراحل اولیه بسیار سودمندند، عبارتند از: پاوان موکت آسانا، وضعیت تن آرامی (ریلکسیشن)، آساناهای ایستاده ساده، مارجاری آسانا و (dynamic shashankasa- وضعیت خرگوش فعال). یوگا آموز پس از کسب تجربه می تواند به تمرین آساناهای دشوارتر از قبیل (shakti bandhas)، واجر آسانا و آساناهای ایستاده و خم به جلو بپردازد. سری تمرینات تریکون آسانا به نحوی ویژه برای تقویت اعتماد به نفس و نگرش مثبت فرد مناسب است. تمرین سوریا ناماسکارا (سلام بر خورشید) در مراحل پیشرفته می تواند به تدریج قدرت گروه را در اجرای سری تمرینات افزایش دهد.
با افزایش اعتماد یوگا آموز، وضعیتهای برونگرایانه مانند (simhasana-وضعیت شیر)، خم به عقب و ماتسی آسانای ساده (وضعیت ماهی)در برنامه کلاس گنجانده شود. اگر تمرین یوگا آموزان به صورت دو نفری مقدور است، آساناهایی چون (eka pada pranamasana-وضعیت نیایش روی یک پا) ، تریکون آسانا و مودراسانا از جمله تمرینات مناسب محسوب می گردند. تمریناتی پویا و سبک از قبیل راه رفتن کلاغ و تبرزنی نیز سودمند هستند.
تمرینات پرانایاما دارای اثر درونگرایانه هستند. با این وجود این تمرینات می توانند آرامش بخش و تمرکز دهنده باشند. بهترست این تمرینات به مدت طولانی صورت نپذیرند و مربی برای برقراری تعادل از تمرینات پویا نیز استفاده نماید. تنفس یوگی تمرینی مناسب برای تقویت تنفسی آرامش بخش است. در حالت جنون و پراکندگی انرژی، تنفس به صورت کوتاه و سطحی در می آید. بهراماری (تنفس زنبوری) تمرینی مناسب برای کاهش اضطراب، خشم و تنش است. کاپالابهاتی ذهن را از قید افکار و خیالات رها می گرداند. اوجائی و تمرینات خنک کننده، آسایش خاطر را فراهم می نماید.
نادی شودان تمرینی بسیار مناسب برای آرام ساختن احساسات آشفته و همچنین سودمند برای متعادل کردن نادیهای آیدا و پینگالا است. همانطور که پیش از این گفته شد، به نظر می رسد میان این بیماری و عدم تعادل نادیهای آیدا و پینگالا ارتباطی برقرار باشد. اینکه این عدم تعادل علت بیماری اسکیزوفرنی است یا معلول آن هنوز مشخص نشده است. صرفنظر از این حقیقت، برای رفع این عدم هماهنگی، متعادل ساختن نادیها و به دنبال آن احساسات، افکار و اقدامات سودمند خواهد بود.

مترجم: سارا آشیان
منبع: سایت بیهار
september1997

از سری مقالات سایت موسسه یوگای علمی نوا

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

http://www.yogaacademy.ir

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*