خانه » مقاله ها » مقاله های یوگا » ۳- راهنمای یوگا برای کاهش درد مفصل خاصره ای خاجی
۳- راهنمای یوگا برای کاهش درد مفصل خاصره ای خاجی

۳- راهنمای یوگا برای کاهش درد مفصل خاصره ای خاجی

حرکت های درمانی
دو حرکت درمانی پایه و ساده وجود دارند که در صورت بیرون بودن مفصل خاصره ای خاجی می توانند مفید باشند. اولین کار این است که مشخص کنیم استخوان خاجی نسبت به لگن به جلو یا عقب می چرخد(احتمالا یک درمانگر کایروپراکتیک یا فیزیوتراپ به شما خواهد گفت).وقتی مطمئن شوید استخوان خاجی در چه جهتی حرکت می کند می توانید یکی از موارد ذیل را تمرین کنید.به یاد داشته باشید عملکرد نادرست خاصره ای خاجی یک پاتولوژی نامتقارن است.برخلاف وضعیتهای یوگا، این وضعیتهای درمانی را فقط در یک جهت انجام دهید.
image
اگر استخوان خاجی شما در یک جهت به سمت عقب چرخیده است به طرف دیوار بروید و به فاصله سه قدم از آن قرار بگیرید. برای حفظ تعادل دست دیگر را روی دیوار قرار دهید. در انجام دادن حرکات نرم رفت و برگشتی به آرامی زانو را در حد منطقی و ترجیحا تا ارتفاع کم بالا و عقب ببرید. آرنج را صاف نگهدارید و با قوزک پا به سمت بیرون و بر خلاف دست هل دهید.زانو را ۱۲ مرتبه عقب و جلو ببرید به طوریکه محدوده حرکتی حدود ۱۵ سانتی مترباشد.قفسه سینه را صاف و کشیده و لگن را مقابل دیوار نگهدارید.سپس پا را آزاد نمایید و حرکت را برای سمت دیگر انجام ندهید.در اطراف اتاقی اندکی راه بروید.در چند روز بعد سعی کنید چند خم به عقب ساده (مانند وضعیت کمان) انجام دهید.اگر می دانید استخوان خاجی شما به سمت جلو چرخیده است،درحالیکه یک پای شما صاف است به پشت دراز بکشید و زانوی سمت درگیر را خم کنید و به سمت قفسه سینه بیاورید.دست را بین ران و ساق پا نگه دارید و دوازده بار به آرامی به نحوی که زانو به سمت زیر بغل بیاید،به بالا و پایین حرکت دهید.بهتر است تا ساق پایین تر و عمود بر زمین باشد به نحوی که کف پا به سمت سقف باشد.اینکار را در صورت انعطاف پذیری بدن انجام دهید. بعد از جابجایی زانو را آزاد کرده و به آن سمت جمع کنید تا بلند شده و چند قدم راه بروید.برای چند روز بعد حرکت کشش دونده را که قبلا توضیح داده شد، به همراه همان زانوی خم شده انجام دهید.
image
مهم است که حرکات را فقط در یک جهت انجام دهید.آن را فقط در جهتی که چرخش وجود دارد انجام دهید و در هنگام انجام دادن آهسته حرکات تنفستان آرام باشد.همچنین مفید است که شروع به توجه به نحوه ایستادن، نشستن و دراز کشیدن خود نمایید. حرکات نامتقارن و از روی عادت به کشش بیش از حد لیگامانهای اطراف مفاصل و افزایش ناپایداری پیش می روند.عملکرد نادرست خاصره ای خاجی معمولا به حالتهایی که می تواند نشسته،ایستاده یا درازکش باشد مربوط باشد.
فراگیری حرکت دادن استخوان خاجی به همراه لگن خاصره، کلید جلوگیری از این مشکل است.این یک راهکار ساده برای یک مشکل پیچیده است.

مترجم: مهدی معظمی
ویراستار: فروزنده شاملو
منبع:
https://yogainternational.com/

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

http://www.yogaacademy.ir/

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*