خانه » مقاله ها » مقاله های یوگا » تمرینات یوگا و خلاقیت کودکان
تمرینات یوگا و خلاقیت کودکان

تمرینات یوگا و خلاقیت کودکان

تمرینات یوگا و خلاقیت کودکان

همه جوامع، به تحول و نو آفرینی در تمام زمینه ها نیاز دارند. جامعه ما نیازمند افراد خلاق و نو­آوری است، تا با خلق افکاری نو و سازنده جامعه را از رکود و روزمرگی نجات دهند تا همگام با تغییر و تحولات سریع به سوی یک جامعه نو، و پست مدرن گام بر داریم. شتاب روزافزون تحول علوم در زمینه های گوناگون و گسترش اطلاعات و ارتباطات، ضرورت پرورش نیروی انسانی کارآمد وخلاق را که بتواند هم پای این تحولات حرکت نماید ، صد چندان کرده است ضرورت بررسی خلاقیت در کودکان دبستانی به این دلیل است که بر اساس تحقیقات تورنس[۱] ، خلاقیت تا سن ده سالگی حالت تصاعدی داشته و از آن به بعد، به دلیل شیوه های ارزیابانه حاکم بر مدارس که به کودکان هماهنگ با نظام آموزشی، پاداش می دهد، دچار رکود می شود. و اهمیت مراقبت از غده صنوبری کودکان، این غده در کودکان بسیار فعال است، اما در زمان رسیدن به سن هشت یا ده سالگی شروع به آهکی یا سنگی شدن می­کند، و در افراد مسن نقش بسیار کم و یا نزدیک به هیچ را بازی می کند.وقتی که غده صنوبری شروع به منحط شدن می کند، غده هیپوفیز وارد عمل می شود و احساسات خاموش می شوند، به همین دلیل بسیاری از کودکان، در طول سالهای پیش از بلوغ و دوران بلوغ از نظر احساسی دچار عدم تعادل و آشفتگی میشوند.غده صنوبری تاثیر متعادل کننده بر همه فعالیت های مغز دارد و کل مغز را در حالت پذیرا نگه می دارد. در یوگا ،غده صنوبری به عنوان ایستگاه کنترل و نظارت بر مغز در نظر گرفته می شود.مانند برج کنترل در فرودگاه، مغز انسان نیز یک برج کنترل دارد که کارگردانی، تنظیم کردن و مسدود کردن وکنترل همه بخشهای مغز را بر عهده داردو تمرینات تجسم سازی یوگا به آزاد شدن انرژی خلاق کمک می کند و قوه تخیل را تقویت می نماید.

مهدیه درویش متولی کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی

منابع

  • پورپرهات، هلن.(۲۰۰۷).حرکات شگفت انگیز یوگا برای کودکان(۱۲-۴) سال، ترجمه: لیلا ستارزاده، حسن پوررضی، حجت زمانی ثانی.(۱۳۸۹). چاپ اول، تهران: نشر ورزش.
  • ساتیاناندا ساراسواتی، سوامی.(۱۹۲۳). هنر وانهادگی(یوگانیدرا). ترجمه: جلال موسوی نسب(۱۳۸۴).چاپ پنجم. تهران: نشر فراوان.

[۱]-Torens

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*