خانه » مقاله ها » مقاله های یوگا » ۱-یوگا برای افراد غیر منعطف
۱-یوگا برای افراد غیر منعطف

۱-یوگا برای افراد غیر منعطف

مهم ترین مساله برای تمامی افرادی که تمرینات یوگا را انجام میدهند مساله ی انعطاف پذیری است. انجام دادن تمرین های یوگا در نظر اول بسیار مشکل است .صراحتا هم باید گفت این حرکات به نظر دردناک هم میایند .بسیاری از طراحان حرکات یوگا برای دانشجویان مبتدی که انعطاف ندارند حرکات اولیه را بدون چالش که به راحتی قابل یادگیری است طراحی میکنند. کسانیکه به دنیای یوگا پا میگذارند به سرعت انعطاف و اعتماد به نفسشان با حرکات اولیه ی آسانا افزایش خواهد یافت .انعطاف پذیری فرد حاصل عواملی چند مثل ژنتیک، سن ، جنسیت یا میزان زمانی که برای یوگا در نظر میگیرند وغیره است .ممکن است شما ذاتا بدن نرمی نداشته باشید ولی قطعا انعطاف پذیری بدن شما با تمرینات جسمانی و آموزش قابل ارتقا است . یک مستند پزشکی که بیش از سی سال مستندات خود را جمع آوری کرده نشان میدهد که این مساله قطعا ارزش پیگیری را دارد.مطالعات مختلف اثرات مثبت بسیار زیادی را در ارتباط با طیف بالایی از حرکات آموزشی ثابت کرده است ، این مطالعات نشانگر این واقعیت است که بهبود انعطاف پذیری بدن از طریق آموزش متقارن عضلات به راحتی امکان پذیر است. از نشانه های آن تاخیر در بروز خستگی عضلانی و یا کاهش و ممانعت از دردهای عضلانی پس از ورزش است . آسانا یک تمرین فیزیکی است که به عنوان بهترین حرکت کششی شناخته شده است اما بسیاری از مردم از تلاش دست کشیدند چرا که احساس میکنند انعطاف پذیری لازم برای شروع را ندارند. خوشبختانه یکی از ویژگی های یوگا این است که قابلیت اصلاح شوندگی دارند. به طوریکه برای تمام سطوح انعطاف پذیری و تناسب اندام های مناسب خاص خود را دارد. برخی از آساناهای یوگا برای افرادیکه قبلا تمرینات کششی زیادی انجام ندادند کاملا مناسب است .
کشش سگ
image

در این حرکت سر رو به پایین است. این حرکت جزو حرکات بنیادین یوگا و برای کشش زانو مبتدیان عالی است . زانوها ممکن است پس از مدتی به خمیدگی لازم خود دست یابد. پاشنه ی پا هم باید به سمت زمین باشد.تشویق به توازن وزن در تمام اعضای بدن میتواند دلیل خوبی در نظر افراد غیر منعطف برای انجام دادن حرکات کششی معقول باشد.

image
کشش سگ با زانوی خم (خمیدگی باید در حد توان فرد باشد)
بسیاری از مربیان یوگا این حرکت را پس از شنای روی زمین انجام میدهند . این حرکت با زانوی خم برای افرای که از انعطاف پذیری کمتری برخوردارند مناسب تر است. وقتی به سمت شکمتان دراز میکشید نیم تنه ی بالایی خود را به وسیله ی پشت بازوهایتان بالا میبرید. در حایکه پاهایتان در موقعیت کامل خم به عقب قرار گرفتید ۱۰ ثانیه در این شرایط قرار گرفته سپس رها کنید .همانطور که به تدریج انعطاف پذیر تر میشوید پاهای خود را در این کشش به شکل کامل ایستا قرار دهید . قرار گرفتن در این موقعیت کشش فوق العاده ایی در پاها ایجاد میکند.
منابع
Corbin, C. B., & Noble, L. (1980). Flexibility: A major component of physical fitness. The Journal of Physical Education and Recreation, 51, 23-24, 57-60.
DeVries, H. A., & Adams, G. M. (1972). EMG comparison of single doses of exercise and meprobamate as to effects of muscular relaxation.American Journal of Physical Medicine, 51, 130-141.
DeVries, H. A. (1961). Electromyographic observations of the effects of static stretching upon muscular distress. Research Quarterly, 32, 468-479.
© Copyright 2011 – Aura Wellness Center – Publications Division

از سری مقالات سایت یوگای علمی نوا

مترجم سارا روح افزا
ویرایش : فروزنده شاملو

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

http://www.yogaacademy.ir/

۴ نظر

  1. یوگا حرکاتش چقد سخته…

    • آکادمی یوگا مازندران

      سلام . حرکات یوگا در کلاس های مبتدی بسیار آرام انجام میشود تا زمانیکه مقاومت بدن بالا برود حرکات در کلاس های پیشرفته بیشتر مقاومتی با انعطاف پذیری بیشتر است.شاد و برکت باشید.

  2. یوگا برای آقایونم دارین؟

    • آکادمی یوگا مازندران

      سلام . بله لطفا به قسمت برنامه کلاس های شعبه پیوندی مراجعه کنید یا با دفتر آکادمی تماس بگیرید. ۳۳۲۰۵۸۸۵ و ۳۳۳۲۰۶۳۰

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*