خانه » مقاله ها » تغذیه » مواد غذایی مفید در پاییز
مواد غذایی مفید در پاییز

مواد غذایی مفید در پاییز

 ابتلا به بیماری‌های تنفسی از جمله انواع سرماخوردگی و عفونت‌های دستگاه تنفسی و آنفلو آنزاها افزایش می‌یابد. به علاوه اینکه با شروع فصل پاییز میزان ساعات تابش نور آفتاب در روز کمتر می‌شود یا اینکه روزهای ابری و بارانی در هفته بالا می‌رود. به همین دلیل هدف پیروی از یک رژیم غذایی پاییزی تقویت سیستم ایمنی بدن و تامین مواد مغذی مورد نیاز است.
 

از جمله مواد غذایی مفیدی که در فصل پاییز باید در رژیم غذایی به مقدار زیادتر استفاده شوند، می‌توان به گروه مرکبات مانند لیمو شیرین، نارنگی، پرتقال و لیمو ترش اشاره کرد. این مواد غدایی حاوی منابع غنی ویتامین C هستند که مصرف این‌گونه میوه‌ها سبب پیشگیری از ابتلا به عفونتهای تنفسی در فصل پاییز می‌شوند. همچنین تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین C حتی در زمان ابتلا به بیماری، طول دوره درمان را کاهش می‌دهد. از جمله منابع غنی دیگر ویتامین C که می‌توان در فصل پاییز از آنها بهره برد، می‌توان به کلم بروکلی، گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای و سیب زمینی اشاره کرد. همچنین مصرف شلغم با دارا بودن ترکیبات مفید آنتی اکسید می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به عفونت‌های تنفسی موثر واقع شود.

اثر مصرف منابع ویتامین D

از جمله ویتامین‌هایی مهم در یک رژیم غذایی پاییزی، می‌توان به ویتامین D اشاره کرد. این ویتامین باعث استحکام استخوانها و افزایش جذب کلسیم می‌شود که سبب پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان می‌شود. با شروع فصل پاییز میزان اشعه آفتاب جهت جذب و سنتز این ویتامین به مقدار کافی نیست. بنابراین، ممکن است برای افراد مسن یا افرادی که در معرض پوکی استخوان قرار داشته باشند، مصرف مکمل ویتامین D در فصل پاییز ضروری باشد. البته خوشبختانه امروزه شیر‌های غنی شده با ویتامین Dدر ایران موجود هستند. به همین دلیل توصیه می‌شود که در فصل پاییز حتی الامکان از شیرهای حاوی ویتامینD‌ که به مقدار کافی با ویتامینD غنی شده‌اند، استفاده شود تا از بروز کمبودهای ریز مغذی‌های کلسیم و ویتامین D در امان بود.ازجمله سبزیجاتی که توصیه می‌شوند در فصل پاییز بیشتر در رژیم غذایی مصرف شوند، می‌توان به هویج، کدو تنبل، اسفناج اشاره کرد.

 

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

http://www.yogaacademy.ir

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*