خانه » مقاله ها » تغذیه » خواص چای دارچین
خواص چای دارچین

خواص چای دارچین

دارچین با طعمی تند و عطری خوشایند می‌تواند در درست کردن یک چای خوشمزه به مورد استفاده قرار گیرد. دارچین دارای طبع گرم و حاوی مقادیر زیادی از ویتامین ها، آنتی اکسیدان، کلسیم، آهن، منگنز و فیبر است که هرکدام نقش مهمی در پیشگیری و درمان انواع بیماری ها دارند؛ بنابراین می‌توان از این نوشیدنی با عنوان اکسیر سلامتی یاد کرد.

 

ارزش غذایی دارچین

۱۰ گرم دارچین حاوی:

۲۴٫۷ کیلوکالری انرژی

۰٫۱۲ گرم چربی

۸٫۰۶ گرم کربوهیدرات

۰٫۴ گرم پروتئین می‌باشد.

 

کاهش کلسترول، قند و چربی

بیماران دیابتی که به مدت ۴۰ روز، روزانه یک گرم دارچین به رژیم غذایی معمول خود افزودند، میزان قند خون، کلسترول و چربی‌های خونشان تا ۳۰ درصد کاهش یافت و کاهش میزان کلسترول، قند و چربی خون در بیماران دیابتی تاثیر مفیدی در بهبود سلامتی دارد. همچنین احتمال ابتلا به فشار خون بالا را کاهش میدهد. 

 

کاهش فشارهای عصبی و بهبود عملکرد ذهن

چای دارجین تسکین دهنده و از بین برنده فشارهای عصبی، آرام‌کننده  و نشاط‌بخش است. همچنین خستگی و  سر دردهای ناشی از مشغله کاری را از بین میبرد. پارکینسون و آلزایمر دو بیماری عصبی هستند. مصرف دارچین برای درمان و کاهش روند رشد این بیماری‌ها مؤثر هست. دارچین باعث تقویت حافظه و تمرکز شده و کارایی مغز را افزایش می دهد.

 

رفع خستگی و دردهای عضلانی

چای دارچین باعث گشوده شدن رگ‌ها و بهبود گردش خون شده در نتیجه خستگی را رفع میکند، دردهای عضلانی را کاهش می دهد و از ابتلا به روماتیسم پیشگیری می‌کند. 

 

مقابله عفونت های باکتریایی و قارچی

می‌توان گفت چای دارچین اثری مشابه پنی‌سیلین و آنتی‌بیوتیک را داراست و تب را پایین می‌آورد. سینامالدئید (یک ماده شیمیایی موجود در دارچین سنا) می‌تواند در مقابله با عفونت های باکتریایی و قارچی کمک کند. افزودن دارچین به چای، گرفتگی سینه و مجرای تنفسی را التیام می بخشد و در برخی بیماران مبتلا به آسم و دارای خلط غلیظ در سینه مفید می‌باشد. 

 

دوست معده و روده

چای دارچین دوست معده است و در روده ها مانع از تشکیل نیتروز امین میشود و سیستم روده ای را تقویت میکند.

 

 

بهبود بیماری ام اس

دارچین می‌تواند پیشرفت بیماری ام اس را کاهش داده و بجای بعضی از داروهای گران قیمت که برای این بیماری استفاده می‌شوند، مصرف شود.

 

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

http://www.yogaacademy.ir

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*